Головна » 7 клас » Біологія |
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності плауноподібних і хвощеподібних, їх поширенням, значенням у природі й житті людини. Обладнання й матеріали: гербарій хвоща і плауна або таблиці, зразок кам’яного вугілля, таблиці й фотоілюстрації. Базові поняття й терміни уроку: Плауноподібні, придаткові корені, кора, стробіл, рівноспорові й різноспорові Плауноподібні, плаун булавовидний, плаун-баранець, спори, кам’яне вугілля, Хвощеподібні, хвощ польовий, хвощ лісовий, вузли, міжвузля, вставний ріст, кореневище, пазуха, лікарські рослини. ХІД УРОКУ І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Яку роль відіграють хлорофілоносні й повітроносні клітини листка сфагнуму? 2. Яке господарське значення мають мохи? 3. Як утворюється торф та яке його значення в природі й житті людини? III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Загальна характеристика відділу Плауноподібні Плауноподібні — це багаторічні трав’янисті вічнозелені рослини, рідше напівкущі. Серед вимерлих плауноподібних відомі деревоподібні форми. Усього нараховується близько 450 сучасних видів плауноподібних. У життєвому циклі домінує спорофіт. Спорофіти у більшості видів складаються з розгалуженого кореневища, від якого відходять наземні гілки й додаткові корені. Спорангії розташовані на верхній поверхні видозмінених листків (спорофілів), які можуть збиратися у стробіли. Гаметофіти можуть бути як одностатевими, так і двостатевими, підземними або надземними. Трапляються безхлорофільні гаметофіти, які живляться за рахунок мікоризи або поживних речовин спори. Органи розмноження — антеридії й архегонії. Спермії мають два джгутики. Вони можуть рухатися до яйцеклітини лише в рідкому середовищі. Плауноподібні дуже поширені. Вони використовуються в медицині, а їх спори, крім того, у піротехніці й металургійній промисловості. Загальна характеристика відділу Хвощеподібні Хвощеподібні — це багаторічні трав’янисті рослини. Серед вимерлих хвощеподібних відомі деревоподібні форми. Усього нараховується 32 сучасні види хвощеподібних, які представляють єдиний рід — хвощ. Спорофіти хвощів мають членисту будову. Їхні пагони складаються з вузлів, від яких відходять листки й гілки, і міжвузлів. Міжвузля мають ребра (гребені), в яких у клітинах епідермісу відкладається кремнезем. Стебла зелені, виконують функцію фотосинтезу. У деяких видів стебла двох типів: зелені фотосинтезуючі вегетативні й безхлорофільні спороносні. Є кореневища. Спорангії розташовані уздовж краю зонтикоподібних структур — спорофілів, які зібрані на верхівці стебла й утворюють стробіл. Гаметофіти зелені, дуже маленькі. Органи розмноження — антеридії й архегонії. Спермії мають багато джгутиків. Вони можуть рухатися до яйцеклітини лише в рідкому середовищі. Хвощі дуже поширені, але ростуть переважно у північній півкулі. Зазвичай трапляються біля води або у вологих місцях. Використовуються в медицині та, іноді, у різних видах господарської діяльності. Молоді пагони хвощів їстівні. Більшість видів — пасовищні бур’яни. IV. Виконання лабораторної роботи Лабораторна робота № 13. Особливості будови плауна булавовидного Мета: ознайомитися з особливостями будови хвощів і плаунів. Обладнання й матеріали: гербарні або фіксовані зразки плауна булавовидного і хвоща польового, препарувальний набір, лупа, зошит, підручник. Хід роботи 1. Розгляньте живі, фіксовані або гербарні зразки спорофіта плауна булавовидного, а також його малюнок у підручнику. Знайдіть корені, пагони, стебла, листки і стробіли. 2. Використовуючи лупу, розгляньте розташування листя на стеблі й будову стебла. 3. Намалюйте рослину плауна булавовидного й позначте на малюнку корені, стебло, листки і стробіл. 4. Розгляньте живі, фіксовані або гербарні зразки спорофіта хвоща польового, а також його малюнок у підручнику. Знайдіть корені, кореневище, надземні спороносні й вегетативні пагони, вузли й міжвузля. 5. Використовуючи лупу, розгляньте стробіл на верхівці спороносного пагона. 6. Намалюйте рослину хвоща польового й позначте на малюнку корені, кореневище, надземні спороносні й вегетативні пагони, вузли й міжвузля, стебло, листки і стробіл. 7. Зробіть висновок, у якому вкажіть характерні риси будови плауноподібних і хвощеподібних. V. Домашнє завдання
| |
Переглядів: 708 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |