Головна » 7 клас » Біологія |
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови мохоподібних та процесами їх життєдіяльності. Обладнання й матеріали: таблиці й зображення мохів, гербарій мохів. Базові поняття й терміни уроку: Мохоподібні, ризоїди, спорогон, коробочка, ніжка, стопа, протонема, гаметофіт, спорофіт, листостеблова будова, бріологія. ХІД УРОКУ І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Коли на Землі з’явилися наземні рослини? 2. Які фактори слабко діють на рослини у воді й сильно діють на суходолі? 3. Що таке спорофіт? III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Загальна характеристика мохоподібних Мохоподібні найбільш примітивні з листостеблових рослин. Це єдина група, у якої в життєвому циклі переважає гаметофіт. У більшості випадків це трав’янисті рослини, що ростуть у середовищі з підвищеною вологістю — на болотах, сирих луках і в лісах. Є види, що ростуть лише у воді. Часто ростуть на деревах, зазвичай на нижній частині стовбура. Багато мохоподібних здатні добре переносити посуху й навіть тривале (протягом декількох років) висушування. Вегетативне тіло представлено сланню або розчленовано на стебло й листя (у більшості видів). Усмоктування води і прикріплення до субстрату здійснюється ризоїдами (виростами епідермісу). Внутрішня будова проста. Частково відособлені асиміляційна, провідна і механічна тканини. Статеве (гаметофіт) і нестатеве (спорофіт) покоління існують на одній рослині. Органи розмноження — антеридії й архегонії. Спермії мають два джгутики. Вони можуть рухатися до яйцеклітини лише в рідкому середовищі. Спорофіт представлений спеціалізованим утворенням — спорогоном. Розвиток гаметофіта починається з утворення маленького ланцюжка клітин — протонеми. IV. Виконання лабораторної роботи Лабораторна робота № 12. Будова й розмаїтість мохоподібних Мета: ознайомитись із особливостями будови й різноманітністю мохоподібних. Обладнання й матеріали: гербарні або фіксовані зразки маршанції, політриха, сфагнума, постійний мікропрепарат спорогона моху, мікроскоп, лупа, зошит, підручник. Хід роботи 1. Розгляньте гербарні або фіксовані зразки маршанції, а також її малюнок у підручнику. Зверніть увагу на розгалуження талому маршанції, згадайте, як називається цей тип розгалуження. 2. На нижній стороні талому знайдіть ризоїди, а на верхній — вирости-підставки. Зверніть увагу на різну форму підставок у різних рослин. 3. Намалюйте гаметофіти маршанції, позначивши на малюнку жіночий і чоловічий гаметофіти, підставки з антеридіями й архегоніями, талом, ризоїди. 4. Розгляньте живі, фіксовані або гербарні зразки політриха звичайного, а також його малюнок у підручнику. Знайдіть ризоїди і спорогон. 5. Намалюйте гаметофіти політриха, позначивши на малюнку жіночий і чоловічий гаметофіти, листки, стебло, ризоїди, спорогон, коробочку. 6. Розгляньте під мікроскопом препарат спорогона. Замалюйте його й позначте на малюнку кришечку, стінку коробочки, стовпчик, спорангій і спори. 7. Розгляньте живі, фіксовані або гербарні зразки сфагнуму, а також його малюнок у підручнику. Знайдіть стебло, бічні гілочки й листки. 8. Виготовте тимчасовий мікропрепарат листка сфагнуму й розгляньте його під мікроскопом. 9. Замалюйте мікропрепарат сфагнуму й позначте на малюнку водоносні й хлорофілоносні клітини. 10. Зробіть висновок, у якому вкажіть характерні риси будови мохоподібних. V. Домашнє завдання
| |
Переглядів: 477 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |