Головна » 6 клас » Основи здоров'я |
Мета уроку: розглянути поняття йододефіциту, його наслідки та умови виникнення; розвивати знання учнів про профілактику йододефіциту. Очікувані результати: учні повинні характеризувати поняття йододефіциту та його наслідки; учні повинні пояснювати можливості попередження йододефіциту; учні повинні розумітинеобхідність попередження йододефіциту. Обладнання: Тип уроку: засвоєння нових знань. Соромно зізнатися, але ж з усіх живих істот лише одна людина не знає, що для неї корисно. (Пліній Старший) n 1. Організаційний етап n 2. Актуалізація опорних знань 2.1. Фронтальне опитування. 1. Що таке збалансоване харчування? 2. Чому людині необхідна певна кількість калорій? 3. Чи можна дитині не споживати певну кількість білків, жирів, вуглеводів? 4. Для чого людині потрібні вітаміни? 5. Для чого людині потрібні мікроелементи? 6. Яких помилок припускаються люди в повсякденному харчуванні? 2.2. Перевірка індивідуального домашнього завдання. 2.3. «Веселі кулінари» (робота в групах). За малюнками, що підготували учні вдома, групи мають назвати найбільше рецептів відомих страв, у складі яких є ці продукти. 2.4. «Вірю — не вірю» (усно або у роздавальному матеріалі). Учні записують або позначають номери тих тез, з якими вони згодні. Відповіді: 2, 3, 7, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20. Можливі помилки у відповідях пов’язані з тим, що учні мають недостатні знання щодо йододефіциту. n 3. Мотивація навчальної діяльності 3.1. Повідомлення теми уроку. 3.2. Формулювання разом з учнями мети та задач вивчення нового матеріалу. 3.3. Проблемні запитання. — Чому програму попередження йододефіциту в дітей узято під контроль Дитячим фондомЮНІСЕФ ООН? — Чи можна попередити йододефіцит? n 4. Етап засвоєння нових знань План пояснення нового матеріалу 1. Визначення йододефіциту. 2. Вплив йододефіциту на здоров’я. 3. Попередження йододефіциту. n 5. Узагальнення та закріплення знань 5.1. Аналіз ситуації «Історія Синьої Бороди» (робота в групах). Ключові тези записані на дошці. Учні під час обговорення в групах мають дійти висновку щодо нестачі Йоду у воді та продуктах харчування в гірському селі. Після обговорення робочих версій груп необхідно запропонувати дітям розробити спільну програму допомоги жителям цього села. Ú Запитання до учнів: — Чи може подібна історія трапитися у вашій місцевості? 5.2. Гра «Корисна кулінарія» (робота в групах). На дошці намальовані «кошики» для кожної групи. Туди учні записують лише корисні продукти з усіх, що подані на малюнках. Крім цього, групи після обговорення визначають продукти, яких не вистачає на малюнках, але вони мають обов’язково бути в меню школяра. 5.3. «Ти мені — я тобі» (робота у складі груп з попереднього етапу урока). За матеріалом підручника учні готують запитання іншим групам. Гра йде по колу. Якщо у групи немає відповіді, то може відповідати будь-яка група. Учитель оцінює як правильність відповідей, так і «цікавість» запитання. 5.4. Обговорення епіграфа. 5.5. Відповідь на проблемні запитання. n 6. Підбиття підсумків уроку «Вільний мікрофон» — Як попередити розвиток йододефіцитних захворювань? n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання 7.1. Завдання для всього класу. Підручник: ____________________________________________ Робочий зошит: ________________________________________ 7.2. Індивідуальні завдання. 1. Прочитай молодшим членам своєї родини або учням початкової школи казку «Червивеяблуко». Чи зрозуміли вони головну думку казки? 2. Підготуй вірші про догляд за тілом. n 8. Підготовка до позакласного заходу «Профілактика йододефіциту» 2. Актуалізація опорних знань 2.4. «Вірю — не вірю» Учні позначають номера тих тез, з якими вони згодні. 1. Йододефіцит — інфекційне захворювання. 2. Йододефіцит — неінфекційне захворювання. 3. Йод необхідний для утворення гормонів щитовидної залози. 4. Йод необхідний для утворення гормонів підшлункової залози. 5. Проблема йододефіциту виникла лише на межі XX і XXI століть. 6. Ризик здобути йододефіцит однаковий для всіх жителів Землі. 7. Збільшення щитовидної залози називається зобом. 8. Прісна вода на певних територіях планети спричиняє йододефіцит. 9. Збільшення розмірів щитовидної залози не впливає на функцію організму. 10. Йодована сіль — це звичайна кухонна сіль з додаванням солей Йоду. 11. Вживається йодована сіль як звичайна кухонна сіль. 12. Добова потреба в Йоді однакова для людей будь-якого віку. 13. Невикористаний щитовидною залозою Йод накопичується в організмі. 14. До 80 % Йоду цілодобово виводиться з організму. 15. Найбільший вміст Йоду мають морепродукти. 16. Овочі та фрукти містять Йод у малій кількості. 17. Для профілактики йододефіциту не можна використовувати аптечну йодну настоянку. 18. Гормони щитовидної залози відповідають за нормальний розвиток мозку та нервової системи. 19. Зоб — це підшлункова залоза збільшеного розміру. 20. Зоб заважає ковтанню. Відповіді: 2, 3, 7, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20.
n4. Етап засвоєння нових знань Йододефіцит — нестача сполук Йоду в організмі.
Вплив йододефіциту на здоров’я: • затримка росту; • затримка психічного розвитку; • збільшення розмірів щитовидної залози; • затримка інтелектуального розвитку.
Попередження йододефіциту: • щорічне обстеження у дитячого ендокринолога; • споживання морепродуктів мінімум два рази на тиждень; • споживання овочів на фруктів; • використання йодованої солі (не можна кип’ятити).
n5. Узагальнення та закріплення знань Історія Синьої Бороди Ця історія трапилась у давні часи в далекій країні, а, може бути, й нещодавно, й поруч із нами. В одному мальовничому селі з’явився новий житель. Він купив хату на околиці й не поспішав знайомитися з місцевими жителями. Тільки старості по службі вдалося дещо дізнатись про приїжджого. У свої неповні сорок років Андре Мішель був уже тричі одруженим і тричі залишився удівцем, після чого переїхав із суворої гірської місцевості в долину. Через певний час він несподівано для всіх узяв за дружину вдову коваля. Жінка стала господинею в забезпеченій оселі. Але до однієї кімнати їй категорично заборонялось заходити. Чоловік пізно повертався з міста й невдоволено смикав свою не за віком довгу бороду, якщо бачив жінку в компанії сільських кумась. Селом пішли чутки, і невдовзі новий мешканець отримав прізвисько «Синя борода». Борода в Андре Мішеля була, певна річ, не синя, але всі селяни з дитинства добре знали казку «Синя борода» і таємна кімната в хаті приїжджого турбувала не лише його дружину. І ось одного непогожого осіннього дня, не дочекавшись до пообіднього чаю сусідок, жінка вирішила відкрити таємну кімнату. Вона рішуче повернула ключ у замку і відчинила двері. Крик жаху, що вирвався у неї, почуло пів села, і мешканці кинулись бігти до хати загадкового сусіда. Бідолашна жінка, бліда від жаху, показала їм рукою на відкриту кімнату.
ÚЗапитання до учнів — Як ви вважаєте, що вони там побачили? (Дати дітям висловити свої здогадки). Ні, не скелети. Не обладнання для катувань, а лише три поясних портрети жінок. Ви посміхнулись, а от селянам було не до сміху. На портретах було зображено жінок. Але яких? На шиї були огидні пухирі. Очі витрішкуваті. Коли перший жах минув, люди побачили ще один портрет. На ньому було зображено чоловіка з дуже знайомими очима. Він був не таким огидним, як жінки, але на його шиї з боку щитоподібної залози були дві пухлини завбільшки з куряче яйце. Важкі кроки в коридорі вивели людей із заціпеніння. Господар оселі довго мовчки дивився на непрошених гостей, а потім двома руками розвів у боки свою бороду, і всі побачили на шиї дві шишки, щоправда, вже меншого розміру, ніж на портреті. Бажаючи розрядити обстановку й закінчити з неприємними чутками, чоловік запросив сусідів до вітальні й розповів їм свою історію.
ÚЗапитання до учнів —Як ви вважаєте, діти, що розповів селянам господар?
Робота в групах. Ключові поняття (записати на дошці): — приїхав із гірської місцевості; — усі жінки померли від однієї хвороби з яскраво вираженими зовнішніми ознаками; — менш виражені ознаки цієї хвороби має й господар оселі; — робота чоловіка була пов’язана з постійними подорожами й удома він жив мало; — у гірському селі рідко народжувались діти. Версія автора: — вода в гірському селі була льодниковою і не містила йоду, бідними на йод були ґрунт і всі продукти сільського господарства; — мешканці села страждали на важку форму ендемічного зобу, що переходив у тиреотоксикоз; — у чоловіка не розвинулась важка форма захворювання, оскільки він у своїх подорожах вживав воду та їжу, що містять йод; — недостатність йоду в організмі жінок зменшує їх шанси на народження дітей; — з переїздом на нове місце в чоловіка зникла недостатність йоду, і щитовидна залоза зменшилась. (Після обговорення робочих версій груп необхідно запропонувати дітям розробити програму допомоги жителям гірського села. Робота триває в малих групах, склад яких можна поміняти). Робочі (приблизні) варіанти: — переїзд в іншу місцевість; — додавання йоду в питну воду; — завезення продуктів харчування з рівнини та морепродуктів; — додавання до їжі йодованої солі. ÚЗапитання до учнів — Чи може подібна історія трапитися у вашій місцевості? (Обговорити ситуації використання хлорованої й нехлорованої води, оскільки хлор витісняє йод із його сполук.) — Як попередити розвиток йододефіцитних захворювань? (Контроль вмісту йоду у воді та продуктах харчування, щорічні медичні огляди, вживання їжі з йодованою сіллю.)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
Потреба в Йоді людей різних вікових груп (за даними ВООЗ, 2001 рік)
Вміст сполук Йоду у продуктах харчування Криму і Карпат
Вміст Йоду в деяких продуктах харчування
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1763 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |