Мета: повторити знання з курсу «Географія України», розвивати компетентність та пізнавальний інтерес учнів засобами гри; учити застосовувати свої знання в певних ситуаціях, працювати в групах; формувати риси толерантності; виховувати любов до Батьківщини.
Обладнання: фломастери, папір, емблема толерантності, плакати з висловами, таблички, де можна написати назви команд.
Форма проведення: інтелектуальна гра.
Перебіг заходу
І. Організаційний етап
Пояснення до гри
Гра «Географічна регата» проводиться за принципом морського бою на ігровому полі (див. рис). До гри можна залучити значну кількість учнів, сформувавши 4 або 6 команд. У кожній команді 4–6 учнів у залежності від кількості учасників гри. Гравцям пропонують відповісти на 36 питань, тобто зробити 36 пострілів, серед яких знаходяться літери зашифрованого слова. Кожна команда має право зробити 9 пострілів (4 команди) або 6 пострілів (6 команд).
Тему гри «Географічна регата» та питання, які готуються командам, можна змінювати в залежності від віку учнів та класу, а в позаурочній роботі формувати різновікові групи.
Ігрове поле
Гра складається з двох частин:
1-ша частина — матеріал пізнавально-виховного характеру.
2-га частина — гра «Географічна регата».
ІІ. Основна частина
1. Толерантність
Простягни холодну руку до холодної руки — і виникне
полум’я, біля якого можна зігрітися.
Л. Жуховицький
Учитель. Кожен із нас приходить у життя з природженою здатністю жити щасливо й успішно — це закладено природою. Все те, що одержується в житті не так — це помилки особисті та суспільні, які виникають від непорозуміння та недомовленості.
Постійні непорозуміння та недомовленість у родині роблять родину нещасливою.
Непорозуміння та недомовленість у класі, невміння слухати один одного — це шлях до обвинувачення, докорів, нетерплячості один до одного. Непорозуміння та недомовленість між народами веде до економічних та політичних конфліктів між країнами, які відкривають прямий шлях до війни.
Про важливість взаєморозуміння, уміння домовлятися свідчить такий факт: 16 листопада визнано Міжнародним днем толерантності. Толерантність — латинський термін, що означає терпимість до чужого образу життя, поведінки, культури, релігії. Емблемою толерантності є руки, простягнуті одна до одної.
Тепло і розуміння, вміння знаходити спільну мову є однією з умов життя на нашій планеті.
Завдання. Створіть образ толерантної людини графічно та підберіть слова-синоніми до слова «толерантність».
Групи одночасно вивішують свої проекти на дошку і по черзі презентують їх.
Учитель. Ознайомімося з ознаками толерантної людини та плакатом «Атмосфера толерантності в класі (групі)».
Ознаки толерантної людини
Толерантна людина:
· співпрацює з іншими на засадах партнерства;
· готова миритися з думками інших;
· поважає права інших;
· сприймає інших такими, як вони є;
· здатна поставити себе на місце іншого;
· поважає право бути іншим;
· визначає різноманітність;
· визначає рівність інших;
· терпима до чужих думок, вірувань, поводження;
· відмовляється від тиску і насильства.
Атмосфера толерантності в класі (групі)
Форми поведінки в толерантному та інтолерантному класах
Толерантний клас
Інтолерантний клас
Доброзичливість
Перебивання, невміння слухати одне одного
Розрада
Нетерплячість
Повага
Ігнорування
Емпатія
Відсторонення
Підтримка
Обзивання
Уміння уважно слухати і чути
Обвинувачення, докори
Прагнення розібратися
Осуд, критика
Розпитування
Моралізування, проповідь
Порада, пропозиція
Погрози
Похвала
Перестороги, попередження
Згода
Наказ, указівка
Підбадьорювання
Залякування
2 . Географічна регата
«Україна — моя Батьківщина»
Учитель. В дусі толерантності ми з вами будемо грати і спілкуватися, кожна команда визначає свого лідера і назву команди (підписують фломастерами таблички і виставляють на столи). Таким чином, у нас сформувалося 4 команди. За законами толерантності ми повинні привітати один одного і побажати хорошої гри (команди вітають одна одну).
Правила гри
1. Команди по черзі роблять постріли, називають свій хід. Наприклад, 2Б.
2. За кожну правильну відповідь на питання або вгадану букву команда одержує 1 бал.
3. Час на обдумування відповіді — 30 секунд (двічі прочитати питання). Одночасно письмово відповіді дають інші команди.
4. Якщо команда не дає відповіді на питання, одержує 0 балів. Оцінюються відповіді інших команд.
5. Кожний постріл (хід) позначається на ігровому полі літерою або крапкою.
6. 3 метою вдосконалення підрахунку набраних балів та зацікавленості учнів вводяться фішки (1 бал — 1 фішка). За більшою кількістю фішок визначаємо команду-переможницю.
Розминка
Команди отримують конверти з розрізаними картами України. Швидкість складання карти визначає порядок гри команд.
Проведення гри
Гра продовжується до вичерпання всіх ходів. На ігровому полі з’являються всі зашифровані букви.
Склади слово
Завдання. Складіть із букв, які знаходяться на ігровому полі, слово.
Кожна команда записує його. Правильність відповіді оцінюється в 1 бал (одна фішка).
Хід
Питання
1–А
К
2–А
Найвища гірська вершина України
3–А
Столиця автономної республіки Крим
4–А
Найбільший морський порт України
5–А
Природні зони рівнинної частини України
6–А
Р
1–Б
Найбільший кам’яновугільний басейн України
2–Б
Місце базування Українського військово-морського флоту
3–Б
Океан, що має найбільший вплив на формування клімату України
4–Б
Н
5–Б
Півострів на півдні України
6–Б
Води якого океану омивають береги України?
1–В
Кліматичний пояс, в якому розташована вся територія України
2–В
Територія України з субтропічним, середземноморським типом клімату
3–В
У
4–В
Скільки областей на території України?
5–В
Найзахідніша область України
6–В
Півострів, на якому розмістилася крайня південна точка України
1–Г
Годинний пояс, в якому лежить територія України
2–Г
Держави, з якими Україна межує на Півночі
3–Г
Держава, з якою Україна має найбільшу протяжність сухопутних кордонів
4–Г
Протока, що сполучає Азовське і Чорне моря
5–Г
А
6–Г
Найбільший і найпотужніший промисловий район України
1–Д
Форми рельєфу, що переважають в Україні
2–Д
Ї
3–Д
Найвищі гори на території України
4–Д
Низовина на півдні України
5–Д
Території України з промисловими запасами лісу
6–Д
Міста-мільйонери
1–Е
Держава, на території якої бере початок річка Дніпро
2–Е
По території яких держав протікає Дніпро?
3–Е
Найпоширеніший тип ґрунту на території України
4–Е
Несприятливі фізико-географічні процеси, характерні для гірських територій України
5–Е
Меліоративні заходи, характерні для півдня України
6–Е
А
ІІІ. Підсумок гри
Учитель. У цій грі команди посіли різні місця, але головне те, що ви набули життєвого досвіду:
ü працювати в команді;
ü поважати думку своїх товаришів;
ü приймати колективне правильне рішення;
ü спілкуватись, прислухаючись до думок і поглядів інших.
Ви стали доброзичливіші, сердечніші, демократичніші. Ви вчилися бути сучасними, цивілізованими, толерантними людьми.