Головна » 6 клас » Географія |
Мета: продовження формування знань про закономірності географічної оболонки; продовження розвитку навичок виявляти та пояснювати взаємозв’язки у природі; формування первинних практичних навичок працювати з картою географічних поясів і природних зон, виокремлювати головні характеристики природних зон світу. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручники, атласи, настінна карта «Географічні пояси та природні зони світу». Опорні поняття: географічна оболонка, природний комплекс, взаємо-дія, закономірність. Базові поняття: кругообіг речовин та енергії, широтна зональність, висотна поясність. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь 1. Прийом «Бліц-опитування» • Що таке природний комплекс? Наведіть приклади взаємозв’язків у природному комплексі. • Що таке географічна оболонка? • Що розуміють під цілісністю географічної оболонки? • У чому виявляється ритмічність географічної оболонки? 2. Прийом «Проблемне питання» • Які причини зумовлюють різноманітність природних комплексів на Землі? • Що спільного мають усі природні комплекси Землі? 3. Прийом «Географічний практикум» Завдання. Продовжте ланцюжки причинно-наслідкових зв’язків. IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Практичність теорії» Тривалий час людина не могла прогнозувати наслідки свого втручання в природу. Чому, наприклад, знищення вовків, шкідливих і непотрібних на перший погляд хижаків, призводило до скорочення поголів’я оленячих стад? У період існування Радянського Союзу розроблявся проект перекиду річищ потужних північних річок — Обі, Єнісею, Лени — у райони, що потерпають від нестачі води. Здавалося б, ідея проекту гарна — виправити «прогалини» природи. На щастя, через величезні фінансові витрати проект не було здійснено. Уявляєте, до яких серйозних наслідків могло б призвести його успішне втілення в життя? Вивчення природних комплексів відкриває перед людством можливість обміркованої взаємодії з природою. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про інші закономірності географічної оболонки, навчитесь характеризувати та пояснювати виникнення зональних та азональних природних комплексів. IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Кругообіг речовин та енергії в географічній оболонці. Аналіз схеми «Кругообіг у географічній оболонці». 2. Зональні й азональні природні комплекси: а) географічні пояси — найбільші зональні природні комплекси, що закономірно змінюються від екватора в бік полюсів (карти «Географічні пояси та природні зони світу»); б) природні зони. (Робота в групах з атласом і підручником) Гра «Подорож» Групам допомагають консультанти. Завдання групам. Назвіть і стисло опишіть природні зони, які ви перетнули під час подорожі вздовж: • перша група — 100° сх. д. від екватора до північного полюса; • друга група — 60° зх. д. від екватора до південного полюса; • третя група — 100° зх. д. від екватора до північного полюса; • четверта група — 20° сх. д. на материку Африка від екватора до північного та південного країв материка. Результати спостережень запишіть у таблицю.
в) Висотна поясність. Висотні пояси гірських районів. Аналіз схеми в підручнику «Висотна поясність». V. Закріплення вивченого матеріалу Альтернативні варіанти 1. Прийом «Географічний практикум» За допомогою карти в атласі з’ясуйте, в якій природній зоні ви живете. Стисло опишіть її природні компоненти. 1. Прийом «Проблемне питання» Чи можна на одній географічній широті побачити майже всі природні зони? Якщо так, то де й чому? 2. «Свої приклади» Наведіть приклади зміни природних комплексів людиною у вашій місцевості. Яких змін, на вашу думку, можна було б уникнути? VI. Підсумок уроку Заключне слово вчителя Речовини, що складають географічну оболонку,— гірські породи, атмосферне повітря, вода гідросфери, речовини біосфери — перебувають у постійному русі — кругообігу. У межах географічної оболонки виокремлюються зональні й азональні природні комплекси. Найбільші зональні природні комплекси — географічні пояси. Великі частини географічних поясів — природні зони, що відрізняються кліматичними умовами, ґрунтами, рослинним і тваринним світом. У горах природні комплекси змінюються з висотою. VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа.
| |||||||||||
Переглядів: 751 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |