Мета: продовжити знайомити учнів зі змістом казки І. Франка «Фарбований Лис», вчити визначати головних і другорядних персонажів твору; розвивати вміння виразно читати, аргументувати відповіді на питання, коментувати прочитане, розвивати усне мовлення, логічне, образне мислення; виховувати повагу, пізнавальний інтерес до творчості І. Франка, зневажливе ставлення до лицемірства.
Обладнання: портрет письменника, текст казки, малюнки учнів.
Тип уроку: комбінований.
Поняття: мова автора, мова персонажів, головні та другорядні персонажі.
Вміння: виразне читання відповідно до інтонації, коментувати прочитане, визначати головних та другорядних персонажів.
Хід уроку
І. Організаційний момент. З’ясування емоційного стану учнів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
*Конкурс малюнків.
Опитування учнів
*Яка казка називається літературною?
*Назвіть літературні казки.
*Для чого служить інтонація читання?
*Виразне читання уривків казки.
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
*Під час читання творів ви знайомитеся з різними персонажами тваринами, птахами, людьми, які беруть участь у цих творах. Такі персонажі називаються дійовими особами.
*Словничок.
Дійові особи ( персонажі ) – люди, тварини, птахи, які беруть участь у художніх творах.
*Персонажі бувають головними або другорядними. Зараз ми спробуємо визначити головних та другорядних персонажів. У зошитах у дві колонки запишіть головних та другорядних персонажів .
*У художньому творі автор передає розмову між персонажами. Така розмова називається мовою дійових осіб.
Словничок.
Мова дійових осіб – висловлювання персонажів художнього твору.
Персонажі висловлюють свої думки, почуття, ставлення до подій, явищ. Також вони розповідають що бачили, чули. Ще є моменти, коли сам автор розповідає або описує якісь події. Такі розповіді називаються мовою автора.
Словничок .
Мова автора – розповідь про події та вчинки персонажів не самими діючими особами, а автором.
*Виразне читання казки за особами.
*Складання паспорту казки.
Тема: розповідь про хитрого Лиса Микиту, його прагнення до легкого і безпечного життя шляхом брехні та улесливості, за що він урешті-решт отримав покарання.
Ідея: засудження користолюбства, нечесності, хитрування, висміювання пихатості й зарозумілості.
Основна думка: нечесність, підступність, життя заради задоволення власних потреб — те негативне, що зне-важав народ, з чим намагався боротися і що прагнув подолати.
Жанр: літературна казка про тварин. .
Композиція:
Вступ: «Жив собі в однім лісі Лис Микита...». Розповідь про хитрість, улесливість героя, його прагнення піднести себе над усім світом.
Основна частина: зміна зовнішності Лиса після його перебування у діжі, царювання Микити — вдале застосу-вання власного розуму і хитрості.
Закінчення: «...за те, що так довго давали йому дурити себе, всі кинулися на нещасного Микиту і розірвали його на шматочки».
Проблематика: правда і брехня, щирість і хитрість, щоденна праця і безпечне життя.
V. Підсумок уроку.
* У чому полягає відмінність між словами автора й персонажів? Як їх треба читати?
*Які казки вам більше до вподоби: народні чи літературні? Чому? Назвіть найвідоміших українських і зарубіж-них майстрів казок.
*Розкрийте значення фразеологізмів: мов муха в окропі, дати драпака, мов у Бога за дверима, мов полуда з очей спала.
* Назвіть усіх персонажів казки «Фарбований Лис» і поділіть їх на головних і другорядних.
*Кого, крім Лиса Микити, І. Франко висміяв у казці?
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Напишіть невеликого листа (4 -5 речень) Лисові Микиті з порадами, як стати кращим.
Якої помилки припустився художник в ілюстрації сцени вистрибування Лиса Микити з діжки? Виправте поми-лку, словесно домалювавши картинку.