Головна » 5 клас » Світова література |
Мета: ознайомити зі змістом твору; допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички виразного читання, переказу основних епізодів казкової історії; виховувати на прикладі характеру головної героїні кращі людські якості. Обладнання: портрет письменника, збірка його казок, ілюстрації до твору. Теорія літератури: літературна казка, герої твору (образи, персонажі). Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів — З давніх часів і до сьогодні люди мріяли про справедливість, про те, щоб добро завжди винагороджувалося, а ті, у кого благородне серце, золоті руки й світла, незлостива душа, мали в житті щастя. Ці мрії відображувалися в казках, і одна з них — казка французького письменника Ш. Перро «Попелюшка». Напевно, ви знаєте її з дитинства, переглядали художні фільми та мультфільми. На уроці ми ознайомимося детально не лише із сюжетом казки, а й із її художніми особливостями. II. Оголошення теми і мети уроку III. Актуалізація опорних знань 1. Евристична бесіда Який твір називається літературною казкою? Яких письменників-казкарів ви знаєте? Назвіть їхні твори. Які ще, крім літературних, є казки? Наведіть приклади. 2. Установлення спільного та відмінного в літературних та народних казках
3. Літературна гра «Хто швидше за всіх складе найповніший список казок Ш. Перро, які увійшли до його збірки "Казки матінки моєї Гуски”»
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 1. Слово вчителя з елементами бесіди — Шарль Перро писав: «Казки зовсім не дрібниця. Головне в них — мораль. Їхня мета — показати, які переваги мають чесність, терпіння, слухняність і які біди переслідують тих, хто зневажає ці якості». (Їх тлумачення: «Усі оповіді перейняті намаганням показати ті блага, які здобувають лише чесні, терплячі, розумні, працьовиті, слухняні, і ту шкоду, якої завдає людині відсутність цих якостей».) Історія самої казки «Попелюшка», написаної більш ніж 300 років тому, надзвичайно цікава. Наприклад, брати Грімм ще в дитинстві почули її від своєї французької гувернантки (няні) і вирішили, що ця казка — народна. Так вона потрапила до їхньої збірки фольклорних казок. На основі сюжету «Попелюшки» пізніше з’явилося багато інших художніх творів. Основні з них:
За мотивами цієї казки в різних країнах знято багато художніх фільмів, тому історію Попелюшки можна з повним правом назвати одним із найпопулярніших «мандрівних сюжетів». Пригадайте історію, як соболевий черевичок перетворився на кришталевий. А тепер звернемо увагу на ім’я героїні — Попелюшка. Як ви його розумієте? Зазирнемо до Словника української мови, наприклад Бориса Грінченка. Попіл — продукт згоряння дерева, вугілля та інших горючих матеріалів (рос. зола). Попільня, попелище — місце, куди викидають попіл або куди він зсипається. Попелюх — казковий герой, який у молодості сидів на попелі, а потім здійснив кілька подвигів і став царем. 2. Виразне читання казки Ш. Перро підготовленими учнями, усіма учнями «ланцюжком» або вчителем 3. Обмін враженнями про прочитане 4. Словникова робота (див. Додаток на с. 122) V. Закріплення знань, умінь та навичок Літературна гра «Хто найуважніший?» (див. Додаток на с. 122) (Взаємоперевірка в парах під керівництвом учителя.) VI. Домашнє завдання Навчитися виразно читати й переказувати казку Ш. Перро, виділяти основні епізоди; зробити ілюстрації. VII. Підсумки уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Учням пропонується закінчити речення: «У казковій історії Попелюшки найбільше мене зворушило те…». Додаток до уроку Літературна гра «Хто найуважніший?» Письмово, за правильну відповідь — 1 бал. 1. Як ще звали Попелюшку? (Чорногузка) 2. Як звали одну із сестер Попелюшки? (Жавотт) 3. Скільки разів Попелюшка їздила на бал? (Двічі) 4. Ким, на думку присутніх на балу, є Попелюшка? (Принцесою) 5. Чим Попелюшка пригощала своїх сестер на балу? (Апельсинами та лимонами) 6. Яка із сестер Попелюшки трохи краще до неї ставилася? (Менша) 7. Де спала Попелюшка? (На горищі) 8. Чому Попелюшка не скаржилася батькові? (Той підтримував злу дружину.) 9. Щ о сестри замовили для балу? (Наймодніші капелюшки) 10. Хто зачісував сестер Попелюшки, коли вони збиралися на бал? (Попелюшка) 11. Чому сестри перед святом два дні не їли? (Щоб схуднути.) 12. Як поставилася Попелюшка до сестер, які її кривдили, коли стала принцесою? (Пробачила їм негідну поведінку.) Словникова робота до казки Ш. Перро «Попелюшка» Удівець — чоловік, у якого померла жінка; удова — жінка, у якої помер чоловік; чванлива — жінка, яка зневажає, презирливо ставиться до інших, удає із себе особу, поважнішу за інших; мачуха — нерідна мати; вдача — характер; пасербиця — нерідна дочка; солом’яник — матрац, набитий соломою; покої — кімнати; корився — підкорявся; лихий — злий; камін — відкрита піч для обігрівання приміщення; лахміття — подертий, зношений одяг; пишні шати — гарне, дороге вбрання, одяг; гожий — красивий; сукня — плаття; оксамит — м’яка дорога тканина з гладеньким лискучим ворсом; оздоби — прикраси; гаптовану — вишиту; карета — критий візок, у який запрягали коней; ґанок — вхідні східці (рос. крыльцо); не маючи гадки — не знаючи й не підозрюючи; кучер — той, хто керує каретою, поганяє коней; щур — гризун (рос. крыса); строкаті лівреї — різнобарвний одяг у слуг; крам — тканина, товар; буденна — щоденна; овва — вигук здивування, інколи обурення; фанфари — труби, музичний інструмент; глузувати — сміятися, насміхатися; уклякли — застигли нерухомо.
| |
Переглядів: 1081 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |