Головна » 5 клас » Світова література |
Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, його твором, із поняттям «епітет»; розвивати навички вдумливого й виразного читання поетичних творів, їх аналізу, уміння порівнювати й зіставляти, визначати художні прийоми й засоби; виховувати любов до природи, до художньої літератури, естетичні смаки. Обладнання: портрет письменника, збірки його творів; пейзажні картини. Теорія літератури: ліричний вірш, образи, пейзаж, звукопис, епітет. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів — Давньогрецького поета Алкмана, німецького майстра поетичного слова Й. В. Ґете та російського письменника Михайла Юрійовича Лермонтова розділяють століття. Але в їхніх творах багато спільного. Для справжньої поезії не існує меж, пов’язаних із часом, місцем проживання, національністю. Усіх людей єднає вічна, нетлінна краса. І найщасливішою є та людина, яка вміє осягнути її серцем та душею, оспівати в поетичних рядках. Мабуть, саме про споглядання природи писав Алкман: «Щасливий той, хто розсудливо, без слів, проводить свій вік» (без слів — без галасу, славослов’я, вихваляння). II. Оголошення теми й мети уроку III. Актуалізація опорних знань 1. Виразне читання віршів Алкмана, Ґете (за бажанням — напам’ять) 2. Висловлення своїх суджень про пейзажні поетичні замальовки, про роль краси природи в житті людини 3. Робота над текстом вірша Алкмана «Сплять усі верховини…» Поєднайте логічні пари з вірша Алкмана «Сплять усі верховини…» верховини робуче скелі хижий земля стрімчасті плем’я гірські звір чорний 4. Пошуково-дослідницьке завдання Статичність або ж динамізм пейзажу у творі створюють дієслова. Випишіть усі дієслова з вірша Алкмана і з вірша Ґете, зробіть висновок. Очікувані відповіді (див. Додаток на с. 138) Висновок. Вірш Ґете динамічніший: у ньому міститься більше дієслів, особливо таких, що означають рух, а не стан. IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Слово вчителя — Михайло Юрійович Лермонтов був дуже обдарованою освіченою людиною. Він чудово малював, грав на скрипці, писав вірші. У нього було складне дитинство (ворожнеча бабусі з батьком, утрата матері). До того ж йому судилося коротке життя. Лермонтова часто порівнюють з яскравим метеоритом, який несподівано з’явився на небосхилі російської літератури і раптово зник, залишивши нащадкам свої чудові твори. Серед них — «Із Ґете» («Ген на верховини…») 2. Виразне читання вірша М. Лермонтова «Із Ґете» вчителем у перекладі Т. М асенка та мовою оригіналу 3. Обмін враженнями про прочитане Чи сподобався вам вірш? Чим саме? Чим схожий цей вірш на поезії Алкмана й Ґете, чим відрізняється? Чи зберігається дух, настрій творів у цих трьох поезіях? 4. Слово вчителя — Для того щоб яскравіше описати предмет, поняття, явище, дати їм точну, образну характеристику, письменники вживають прикметники — художні означення, які називаються епітетами. Запис до літературознавчих словничків Епітет — це художнє означення. — Епітети слід відрізняти від звичайних прикметників-означень, що просто характеризують предмет, указуючи на його форму, розмір, колір, матеріал або властивість. Наприклад, м’яка іграшка — звичайний прикметник-означення, а м’яке серце — епітет; дорослий хлопець — дорослий учинок; хижі звірі —хижі пазурі і под. 5. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру Випишіть епітети та звичайні прикметники-означення з віршів Алкмана, Ґете й Лермонтова, порівняйте їх, визначивши, чи додають вони творові нових відтінків значень. Очікувані висновки — Художні засоби у вірші Алкмана створюють трохи відсторонений від людини й страшнуватий, навіть дещо моторошний пейзаж (стрімчасті скелі, провалля, нори, хижі звірі, пущі, страховище в глибинах). — У вірші Ґете епітетів мало, але нічний пейзаж лагідніший завдяки зменшувально-пестливому слову «вітрець», словосполученню «пташиний грай» у значенні «пташині ігри, галас». — У поезії Лермонтова нічний пейзаж дихає величчю й лагідністю; тиша аж бринить. Це враження створюється за допомогою подвійного заперечення («Не курять дороги, Листя не тремтить»). «Бажаний спокій, відпочинок такий близький!» — переконує нас автор. Підсумок учителя — Як ви, мабуть, помітили, спільними образами для всіх віршів, з якими ми ознайомилися, є образ тиші, спокою, величних гірських вершин. Природа, ніби жива істота, тремтить, лягає спати. Такий прийом «олюднення» називається персоніфікацією. Запис до літературознавчих словничків Персоніфікація (уособлення) — уподібнення неживих предметів чи явищ природи людським якостям. Це один із видів метафор. V. Закріплення знань, умінь та навичок Знайдіть метафори (персоніфікації) у вивчених віршах і поясніть їх. VI. Домашнє завдання Навчитися виразно читати, аналізувати вірш М. Л ермонтова «Із Ґете», вивчити напам’ять (за бажанням); зробити ілюстрації. VII. Підбиття підсумків уроку
| |
Переглядів: 612 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |