Мета. Ознайомитися з усними історичними джерелами, вчитися пояснювати, як усні джерела допомагають історикам досліджувати минуле. Розвивати вміння розповідати про історичні події, використовуючи усні історичні джерела. Сприяти вихованню патріотичних почуттів, виховувати життєві компетенції.
Обладнання. Підручник, тексти усних джерел
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань
Питання до класу. Які назви міст, вулиць, річок увічнюють пам'ять про історичні події.
Як ви гадаєте, чи шанобливо ставилися наші предки до минувшини? Наведіть приклади. Пригадайте міста, які змінювали свої назви за роки існування. Чому, на вашу думку це відбувалося?
Заслуховування творчого домашнього завдання (с.53)
ІІІ. Мотивація знань
Вчитель показує ілюстрації, на яких зображено кобзарів. Питання до класу: про що співали кобзарі? чи записувалися тексти їх дум спочатку? що відносять до усних історичних джерел?
ІУ. Вивчення нового матеріалу
1. Легенди, билини, перекази.
Діти роздивляються репродукцію картини В. Васнецова «Три богатирі», розповідають, що їм відомо про цих героїв. Роблять висновок, що таке билини (старини). Билина – усний народний твір, в якому розповідається про богатирів-оборонців рідної землі.
Читання уривку з легенди про заснування Києва. Питання до тексту: з чим ім’ям пов’язує літописець заснування міста Києва? Які географічні назви ви ще побачили в тексті?
Індивідуальне завдання для учнів 3-4 рівня знань. Сформулюйте зміст прочитаного трьома реченнями.
2. Історичні пісні і думи. Розповідь вчителя про Самійла Кішку.
Дума – усний народний твір, який напівпромовлявся та напівпроспівувався кобзарями під музичний супровід.
Діти знайомляться з старовинними музичними інструментами лірників та кобзарів.
Індивідуальне завдання для учнів 3-4 рівня. Знайти у тексті слова, пояснення яких ви бажаєте уточнити.
3.Історичні пісні. Слухання пісні про Байду (Дм. Вишневецького). Гра. Хто більше знайде іменників, прикметників та дієслів, які характеризують цього героя (можна зробити змагання порядах).
4. Прислів’я. Пояснити одне з прислів’їв, подане в тексті підручника (с.59), повідомити свої думки класу
5. Анекдоти. Коротка повчальна історія з життя людини – анекдот.
Батько і син вийшли у поле косити. Ось прийшов час обідати. Оглянув батько чималий шмат скошеної трави, і каже:
- Ой, як ми мало скосили!
А син: - Ви старі, я - молодий, кому ж було косити?
Пообідали.
Батько: Ой, як ми багато з’їли!
Син: - Я - козак, і Ви - козак, чи ж не було кому?
Питання: про що можна дізнатися з цього анекдоту?
ІУ. Узагальнення.
Виберіть з вивченого матеріалу одне усне джерело, дайте йому характеристику, наведіть приклад. Клас відгадує, що за джерело обрав учень.
У. Підсумок.
Метод «Мікрофон». «На уроці я дізнався…», «Найбільш цікаво було…», «Я пишаюся українцями, тому, що…»
УІ. Домашнє завдання.
Пар.9, творче завдання с.59