Головна » 11 клас » Світова література |
Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст, сюжет драматичного твору; розвивати навички виразного читання за особами, переказу драматичнихтворів, виділення ключових епізодів, їх коментування; виховувати інтерес до літератури, аналітичне мислення, естетичний смак. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. ХІД УРОКУ I. Мотивація навчальної діяльності учнів У ч и т е л ь. Давньогрецький драматург Арістофан ще двадцять три століття тому писав про жінок: «Обійтися без них так само важко, як і жити з ними». Сучасні чоловіки із цим, мабуть, погодяться, а сучасні жінки, напевно, те саме скажуть про чоловіків. Не є секретом, що чоловік і жінка по-різному сприймають світ, по-різному думають і діють. Як же знайти гармонію в їхніх взаєминах, як зробити сім’ю щасливою? Як наповнити родинну оселю добром, радістю та щирими почуттями? Про це йдеться в драмі Г. Ібсена «Ляльковий дім», і про це — наш урок. II. Оголошення теми й мети уроку III. Актуалізація опорних знань IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 1. Знайомство з героями п’єси, виділення ключових епізодів у дії першій 2. Евристична бесіда · Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера? · Що видається трохи дивним у взаєминах подружжя? · Чому Нора просить чоловіка зробити їй різдвяний подарунокгрошима? · Чи можна вважати Хельмера скупим або економним? · Як характеризують Нору її взаємини з Крістіною? · Про що свідчить зізнання фру Лінне щодо того, що їй тепер нема про кого піклуватися? · Як характеризує Нору її зізнання подрузі про борги? · Як Нора ставиться до своїх дітей? · Прокоментуйте висловлювання героїв: «К р о г с т а д. Закон не цікавиться причинами. · Н о р а. То поганий, виходить, цей закон…» · Як Хельмер, за його словами, ставиться до тих, хто схибив у житті? · Відгук яких ідей звучить у словах Хельмера: «Майже всі, хторано схибив у житті, мали брехливих матерів»? · Чому Нора злякалася й не допустила до себе дітей? · Чому, на ваш погляд, автор подає таку деталь: «У кутку, біля піаніно, стоїть обібрана, обтріпана, з обгорілими свічками ялинка», — у той час, коли в домі Нори завжди гарно, затишно? · Про що свідчать такі деталі й характеристики Хельмера: «Торвальд — великий майстер улаштовувати все витончено й красиво»; «Хельмер учить дружину танцювати тарантелу й мріє про її успіх на вечірці в консула»? · Чи правда те, що говорить Хельмер дружині: «…Повір, у мене вистачить і мужності, і сили. Побачиш, я така людина, яка може все взяти на себе»? · Як Нора пояснює хворобу лікаря Ранка? · Що задумала Нора, почувши погрози Крогстада й роздуми чоловіка щодо нечесності? · Чому подруга фру Лінне радила Норі розповісти все чоловікові · й не завадила Крогстаду передати Хельмерові листа зі звинувачуваннями на адресу Нори? · Чи справді Хельмер — чесна людина? · Як розкривається характер Хельмера у таких словах і наскільки вони, на ваш погляд, щирі: «Ти любила мене, як дружинаповинна любити чоловіка. Ти не змогла тільки гарненько розібратися в засобах. Але, певне, ти гадаєш, що я менше любитиму тебе через те, що ти не здібна діяти самостійно? Ні-ні, сміло зіприся на мене, я буду тобі порадником, керівником. Я не був би мужчиною, якби саме ця жіноча безпорадність не робила тебе вдвоє милішою в моїх очах. Ти не думай більше про ті різки слова, які вирвались у мене у хвилину першого переляку, коли мені здалося, що все навколо мене рушиться. Я простив тобі, Норо. Клянуся тобі, я простив тобі»? 3. Робота зі схемою «Герої п’єси Г. Ібсена "Ляльковий дім”» · Доповніть опорну схему, уписавши визначення взаємин між героями.
4. Особливості «нової драми» · Наведіть приклади зображення автором соціальних відносин та розкриття психології героїв, адже цей твір за жанром є соціально-психологічним. У ч и т е л ь. Наприкінці ХІХ ст. драматурги-новатори, зокрема й Г. Ібсен, виступали із різким запереченням «добре зроблених п’єс», де головне — закручена інтрига, легко впізнавані, чорно-білі постаті персонажів, стрімкий діалог, багато сліз, сміху, бурхливих пристрастей. Драматичний конфлікт (зіткнення) знаходився здебільшого в площині «людина — суспільство», «дійсність — фантазія, мрія, уява» та ін. У драматичних творах нового типу, зокрема ібсенівських, акцент із зовнішньої дії переноситься на внутрішню: на сцені у звичному для театру сенсі майже «нічого не відбувається»; герої майже нерухомі, просто йде розмова, думка протистоїть думці, головною ж є напруження внутрішнє, непомітне оку глядача; зазвичай конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку дії I п’єси «Ляльковий дім»); «нові драми» мають відкритий фінал, тобто після закінчення п’єси достеменно невідомо, як саамерозв’яжеться конфлікт. Примітка. Останній абзац виступу вчителя учні записують у зошити. V. Закріплення знань, умінь і навичок Інтерактивний прийом «Мозковий штурм» · Як вислів Соломона стосується Нори: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»? Яка, на вашу думку, героїня — мудра чи безумна? Чому Нора не зізналася чоловікові ні відразу, ні потім? VI. Домашнє завдання Повторити зміст дій II і III п’єси, уміти переказувати й аналізувати події твору. VII. Підсумки уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Закінчіть речення: · Мене вразило… · Я не думав(-ла), що драматичний твір може… · Проблема сім’ї — це…
| |
Переглядів: 2321 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |