Головна » 10 клас » Українська література |
Мета: повторити вивчений за І півріччя матеріал; розвивати в учнів навички узагальнення й систематизації вивченого матеріалу, прищеплювати їм інтерес до української літератури. Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого. Обладнання: підручник, роздатковий матеріал з рядками творів. ХІД УРОКУ І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, завдань уроку ІІ. Актуалізація опорних знань 1. Фронтальне опитування Запитання до учнів · Назвіть серед персонажів повісті І. Нечуя-Левицького «Микола Джеря» (Микола Джеря, його батьки, Бжозовський, Нимидора, Кавуни, Бродовський, Андрій Корчак, Ковбаненко) протилежні соціальні групи, зіткнення між якими й визначає головний конфлікт. · Укажіть, чим зумовлене і в чому проявляється «панство» Марусі Кайдашихи та які вона має позитивні риси вдачі (соціально-побутова повість «Кайдашева сім’я»). · Поясніть значення алегоричної назви твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». · Поміркуйте, хто і чому є «пропащою силою» в романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». · Композиція роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», за О. Білецьким, «схожа на будинок з багатьма прибудовами і надбудовами». Розкрийте цю «багаторівневість» роману. · Поміркуйте, які персонажі роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» уособлюють виразників різних суспільних та особистих інтересів за часів проведення реформи 1861 р. та в пореформене десятиліття. · З’ясуйте значення образу Галі («польової царівни», «розбишацької дочки», дружини Чіпки) у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», причини її самогубства та вкажіть, чим вона відрізняється від свого середовища. Систематизуйте персонажі-характери роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» за принципом їх соціальної диференціації та за життєвими цінностями. · З’ясуйте місце і роль творчості І. Карпенка-Карого в розвитку української драматургії. · Визначте жанр твору «Мойсей» І. Франка. · Розкрийте роль І. Франка як літературознавця і літературного критика. · Поміркуйте над символічним значенням назви збірки І. Франка «З вершин і низин». · Підтвердьте, спираючись на тексти поезій збірки І. Франка «Зів’яле листя», думку М. Коцюбинського: …Це такі легкі, ніжні вірші, з такою широкою гамою чувства і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому оддати перевагу: чи поетові борьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настроїв. ІІІ. Застосування знань, умінь та навичок 1. Робота в групах Клас поділяється на три групи. Кожна з них готує по 10 запитань на тему з чотирма варіантами відповідей, після чого пропонує відповісти на них іншим групам. Виграє та група, яка дає найбільше правильних відповідей. Теми для груп 1-ша група: «Українська драматургія і театр 70–90 років ХІХ ст.». 2-га група: «Сторінки української поезії 70–90 років XIX ст.». 3-тя група: «Українська проза 70–90 років XIX ст.». 2. Бесіда з елементами дослідницької роботи · Визначте жанрові особливості соціально-побутової повісті та повісті-хроніки. · Розкрийте поняття художньої деталі, спираючись на повість «Кайдашева сім’я». · Дайте визначення роману. Назвіть його різновиди. · Сформулюйте визначення новели. Наведіть приклади. · Дайте визначення драми. На які жанри вона поділяється? Наведіть приклади до кожного з них. · Дайте визначення циклу. Наведіть приклади творів, назвіть їх автора. · Що таке сонет? · Що таке «поетичне обрамлення»? · Назвіть засоби комічного. Наведіть приклад твору, де використані різні засоби комічного. · Сформулюйте визначення сюжету та композиції. · Складіть таблицю «Роди та жанри літератури» 3. «Упізнай твір та його автора» Твір 1 Гримить! Благодатна пора наступає, Природу розкішная дрож пронимає, Жде спрагла земля плодотворної зливи, І вітер над нею гуляє бурхливий, Із заходу темная хмара летить — Гримить! Гримить! Тайна дрож пронимає народи Мабуть, благодатная хвиля надходить… («Гримить», І. Франко) Твір 2 Під небом дальньої чужини, Де хуги носяться одні, До тебе, кращої дружини, Складаю я мої пісні І випливаєш ти над мене У тій загніченій красі, Що не зруйнують, серце-нене, Твої пекельняки усі. («До України», П. Грабовський) Твір 3 Не жаль мені цвіту, не страшно і грому, Не страшно і грому. І світло люблю я, купаюся в ньому, Купаюся в ньому. Та вгору не пнуся, бо сили не маю, Бо сили не маю. Червоні ягідки додолу схиляю, Додолу схиляю. Я вгору не пнуся, я дубам не пара, Я дубам не пара; Та ти мене, дубе, отінив, як хмара, Отінив, як хмара… («Червона калино, чого в лузі гнешся?», І. Франко) Твір 4 Боруля. Чого ти лізеш, як черепаха? Омелько. А хіба я птиця?… («Мартин Боруля», І. Карпенко-Карий) «В море впало кілька здорових важких крапель дощу, а за ними разом несподівано задув страшний вітер, кинув човен вгору, як трісочку. Посипався, як з решета, наглий краплистий дощ, а далі полив, як із відра. Море застогнало і загуло, як сосновий бір в час бурі, берег закутався в туман та дощ. Сонце зайшло за хмари. Все змішалось в одну мить і злилось докупи — і земля і море. На морі стало поночі, і тільки вітер свистів, шипів і ревів, як звір» («Микола Джеря», І. Нечуй-Левицький). «Порядки які тепер? Що воно за порядки!.. Свій свого в неволю провторить. Старшина козацька внівець повернула… Усі землі посіла… Недаром у пісні співають «Ой, дуки, ви, дуки, позабирали всі наші степи й луки» («Хіба ревуть воли, як ясла повні?», Панас Мирний) 4. Усний міні-твір «Урок, який запам’ятався мені найбільше» (7–8 речень) IV. Рекомендації вчителя Учитель схвалює роботу учнів на уроці та пропонує повторити той матеріал, де були прогалини у відповідях. V. Домашнє завдання Ознайомитися із поетичними творами П. Грабовського.
| |
Переглядів: 794 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |