Головна » 10 клас » Правознавство |
Мета: ознайомити учнів з передбаченими законом шляхами захисту цивільних прав, особливостями та порядком притягнення до цивільно-правової відповідальності, розвивати вміння розв`язувати юридичні задачі з використанням нормативно-правових актів, виховувати почуття відповідальності за свої дії та розуміння можливої відповідальності за завдану шкоду. Обладнання: витяг з Цивільного кодексу України, картки із задачами зі спадкового права, картки з назвами родичів, схеми «Шляхи захисту цивільних прав», «Види цивільно-правової відповідальності». Основні поняття: джерело підвищеної небезпеки, дольова, солідарна та субсидіарна відповідальність. Хід уроку І. Організаційний момент уроку ІІ. Перевірка домашнього завдання 1. Розмістіть на дошці картки з назвами родичів за чергами спадкування Орієнтовний перелік карток: мати, син, дідусь, онук, брат, двоюрідна сестра, племінник, хрещений батько, кум, дружина тощо. 2. Термінологічно-цифрова розминка (поняття спадщина, спадкоємець, заповіт тощо: • 1/2 (частина, яку отримує спадкоємець, який має право на обов’язкову долю спадщини), 5 (кількість черг спадкування); • 6 (строк, протягом якого потрібно вступити у спадщину) тощо). 3. Розв`язання юридичних задач зі спадкового права. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. Згадайте, які види юридичної відповідальності вам відомі. В яких випадках настає цивільно-правова відповідальність? ІV. Вивчення нового матеріалу Захист цивільних прав Розв’язання юридичних задач шляхом роботи з текстом підручника та ст. 16 Цивільного кодексу України (с. 178 підручника) У житті часом трапляється, що цивільні права особи так чи інакше порушуються. У цьому випадку виникає потреба в їх захисті. Завдання У наведених ситуаціях запропонуйте, який орган та яким способом може бути захищено цивільні права. Ситуації 1 Громадянин придбав телевізор, однак через два тижні той вийшов з ладу. Магазин, в якому було придбано телевізор, відмовився виконати вимогу покупця про здійснення безоплатного ремонту телевізора. 2 Громадянин, якого готували до операції та вже почали введення у наркотичний сон, на пропозицію одного з лікарів підписав угоду про дарування цьому лікареві власного дачного будинку. Після операції, опритомнівши, він дуже здивувався і вказав, що в момент підписання він не розумів значення своїх дій. 3 Автомобіль громадянина було пошкоджено вночі групою нетверезих юнаків. 4 Колишня дружина виганяє громадянина з квартири, яка належить їм у рівних долях та де він зареєстрований. 5 Колишній шахтар протягом тривалого часу не може отримати від шахти, на якій він свого часу зазнав травми під час аварії, компенсацію за втрату працездатності. Словникова робота Позовна давність — це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Завдання За допомогою ст. 257–259 та 268 Цивільного кодексу (с. 179 підручника) визначте, яка позовна давність має діяти в кожному з розглянутих випадків. Особливості цивільно-правової відповідальності Розповідь вчителя з елементами бесіди Що найбільше цікавитиме людину, якій завдано матеріальної шкоди, — не повернуто борг, пошкоджено автомобіль, вийшов з ладу в період гарантійного строку холодильник тощо? У ч и т е л ь. Переважно компенсаційний характер цивільно-правової відповідальності, основна мета — відшкодування завданих збитків. Запитання Чи можлива ситуація, коли винний самостійно захоче відшкодувати завдані збитки? У ч и т е л ь. Можливість добровільного відшкодування збитків. Запитання Чи буде, на вашу думку, притягнуто до відповідальності крадія або вбивцю, якщо не буде заяви, яка б порушувала питання про відповідальність? Чи є така заява обов’язковою для порушення справи правоохоронними органами? У ч и т е л ь. Позовний (приватний) характер цивільно-правової відповідальності, необхідність заяви зацікавленої (постраждалої) сторони для втручання суду. Можливість притягнення до відповідальності навіть за відсутності вини. Види цивільно-правової відповідальності та особливості цивільно- правової відповідальності неповнолітніх Робота в малих групах (аналіз ситуацій) Розгляньте пропоновану ситуацію, запропонуйте шляхи її розв’язання (хто має відшкодувати збитки). 1. Четверо чоловіків пішли до лісу. Вони розпалили багаття і випадково підпалили мотоцикл, який стояв поруч, завдавши власникові збитки на суму 20 000 грн. Потерпілий цікавиться, хто з чоловіків має відшкодовувати йому збитки? (В учнів зазвичай виникають декілька версій — подати позов до організатора, лідера, ініціатора; подати позов до кожного з винуватців у рівних долях. Необхідно наголосити, що у випадку завдання шкоди, закон стоїть на боці, перш за все, потерпілого, тобто він може подавати
| |
Переглядів: 648 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |