Головна » 10 клас » Правознавство |
Мета: формувати в учнів поняття правопорушення, ознайомити учнів з видами правопорушень, формувати вміння визначати, до якого виду правопорушень належать певні події, аналізувати події суспільного життя з позиції правознавства. Обладнання: схема «Форми вини», «Склад правопорушення». Основні поняття: правопорушення, суб’єкт правопорушення, об’єкт правопорушення, суб’єктивна сторона правопорушення, об’єктивна сторона правопорушення. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності Запитання 1. Чи завжди люди, посадові особи діють відповідно до встановлених норм та правил? 2. Чи відомі вам випадки, коли люди порушують закони? Завдання 1. Навести приклади порушення закону. 2. Проаналізувати пропоновані ситуації та визначити, що в них спільного. Орієнтовний перелік ситуацій• Дівчина вихопила в дідуся сумку з грішми; • учень запізнився на уроки; • працівниця без поважної причини не з’явилася на роботу; • дівчина перейшла проїжджу частину дороги у невстановленому місці. Коментар учителя Головна спільна ознака — порушення певних норм, законів. В усіх випадках йдеться про правопорушення. IІІ. Вивчення нового матеріалу Поняття та ознаки правопорушення «Мозковий штурм» Визначте ознаки правопорушення (за допомогою учителя). Результат — встановлення ознак правопорушення та його визначення.Правопорушенням називають будь-яке протиправне, винне діяння (дія або бездіяльність), що завдає шкоди людям, суспільству, державі і спричиняє юридичну відповідальність. Ознаки правопорушення: 1. Протиправність (порушення певної правової норми). 2. Винність — наявність вини особи, яка вчинила правопорушення в певній формі — умислу або через необережність (розглядається з використанням схеми «Форми вини»). 3. Вчинення правопорушення особою, яка досягла віку притягнення до відповідальності певного виду. 4. Наявність шкоди (будь-якого виду). Склад правопорушення Розповідь вчителя Розповідь вчителя з використанням схеми «Склад правопорушення» (с. 65 підручника). Склад правопорушення — це система об’єктивних та суб’єктивних ознак, які визнають певне діяння як правопорушення. 1. Суб’єкт — це осудна і дієздатна особа, яка вчинила правопорушення. 2. Суб’єктивна сторона — наявність вини у формі умислу або через необережність. 3. Об’єктивна сторона — діяння у формі дій або бездіяльності, а також умови, обставини, засоби, наслідки тощо. 4. Об’єкт — цінності, що охороняються правовою нормою. Види правопорушень Залежно від ступеня небезпеки, завданого правопорушенням, вони поділяються на: 1) злочини; 2) проступки. Правопорушення розрізняються залежно від галузі права. 1. Дисциплінарні проступки — порушення навчальної або юридичної дисципліни, внутрішнього розпорядку організації (установи). 2. Цивільно-правові — завдання майнової шкоди, порушення інших майнових або особистих немайнових благ, що захищені законом. 3. Адміністративні — порушення встановленого державою порядку в місцях суспільного призначення, а також порядку керування усіма іншими сферами життєдіяльності суспільства. 4. Кримінальні злочини — соціально небезпечні діяння або бездіяльність, за що законом передбачається кримінальна відповідальність. Причини правопорушень Ділова гра-дискусія Об’єднати учнів в малі групи. Кожній групі пропонується уявити себе народними депутатами України (або депутатами місцевої ради), на обговорення яких винесено питання про запобігання та зниження рівня злочинності. 1. Обговорити в групі та визначити причини, які призводять до правопорушень. 2. Запропонувати заходи, що сприятимуть зниженню рівня злочинності. 3. Доповісти про підсумки обговорення та обґрунтувати їх. Під час підбиття підсумків складається схема «Причини правопорушень»*. ІV. Закріплення вивченого матеріалу Завдання Визначте, яке правопорушення вчинено, та встановіть його склад. • Юнак ухиляється від отримання паспорта громадянина України; • учень відмовився подати щоденник вчителю; • дівчина не придбала квиток в трамваї і була затримана контролером; • водій, керуючи мотоциклом, перевищив дозволену швидкість руху. V.Домашнє завдання 1. Опрацювати матеріал §§ 9–10 (п. 4) підручника. 2. Знайти повідомлення засобів масової інформації про різні правопорушення та визначити їх вид, форму вини, склад правопорушення. * Подано зразок, який може бути доповнений або змінений під час обговорення.
| |
Переглядів: 1174 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |