Головна » 10 клас » Правознавство |
Мета: ознайомити учнів з порядком здійснення й оформлення правочинів, з основами спадкового права, процедурою оформлення заповіту, розвивати вміння приймати рішення, правомірно діяти та захищати свої права з використанням правових можливостей та механізмів; дискутувати, висловлювати та відстоювати власну думку; виховувати розуміння доцільності та необхідності правомірної поведінки та можливості в цьому випадку захистити свої права. Обладнання: витяги з Цивільного кодексу України, схема «Умови дійсності правочину», таблиця «Черги спадкування», картки із задачами з галузі спадкового права. Основні поняття: правочин, спадщина, спадкування, спадкоємці, заповіт, авторське право. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Організаційний момент уроку ІІ. Перевірка домашнього завдання Завдання 1. Відтворити на дошці таблицю «Рівні дієздатності». 2. Відтворити на дошці таблицю «Дієздатність та правоздатність». 3. Термінологічно-цифрова розминка (правоздатність, дієздатність, 14 — вік, з якого особа набуває неповної дієздатності, 18 — вік, з якого особа набуває повної дієздатності тощо). 4. Висловіть свою думку щодо доцільності встановленого законом поступового зростання рівня дієздатності неповнолітніх. 5. Висловіть свою думку щодо доцільності зниження чи, навпаки, підвищення віку настання часткової чи повної дієздатності. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Завдання Назвіть юридичні дії, які ви здійснили протягом останніх кількох днів. Висновок вчителя. Більшість з названих вами дій (купівля-продаж, позика, проїзд в транспорті тощо) є цивільними правочинами. ІV. Вивчення нового матеріалу Поняття та умови дійсності правочинів Правочини — дії фізичних та юридичних осіб, спрямовані на набуття, зміну або припинення цивільних прав чи обов’язків. Метод «Мозкового штурму» 1. Яких умов треба дотримуватися, щоб правочин був визнаний дійсним? 2. Ознайомтеся зі ст. 203, 205–210 Цивільного кодексу України (с. 171– 172 підручника) та порівняйте її норми з вашими пропозиціями. Навідні питання 1. Чи має право малолітня дитина подарувати отриманий нею у спадщину мотоцикл? 2. Чи буде правомірним обмін людиною, що визнана обмежено дієздатною, автомобіля на пляшку горілки? 3. Чи достатньо в разі продажу квартири укласти усну домовленість? 4. Чи буде визнана дійсною угода дарування, якщо її укладено під загрозою пістолета? Умови дійсності правочину: 1. Належний рівень дієздатності учасників (сторін). 2. Належна форма укладання (форми оформлення правочинів — усна, письмова та письмова нотаріальна). 3. Відповідність змісту правочину реальним(-ій) бажанням (волі) сторін (відсутність тиску, загроз, обману тощо). 4. Відповідність інтересам суспільства, закону. Спадкове право Розповідь вчителя 1. Поняття «спадкування» та «спадщина». Спадщина — права та обов’язки померлої людини, які залишаються після її смерті. Спадкування — процес переходу спадщини від померлої особи до її спадкоємців. 2. Спадкування за законом та за заповітом. 3. Спадкування за заповітом. Поняття заповіту. 4. Порядок складання заповіту. • Виключно письмова форма заповіту; • обов’язкове посвідчення заповіту нотаріусом або іншою особою, яка має на це право; • можливість скасування чи зміни заповіту; • таємниця заповіту. Заповіт — письмове розпорядження особи на випадок своєї смерті. 5. Спадкування за законом. Черги спадкування6. Строк прийняття спадщини.Спадщину можна прийняти протягом 6 місяців з дня відкриття спадщини. Робота з нормативним актом Ознайомтеся зі ст. 173 Цивільного кодексу України (с. 173–174 підручника) та визначте, хто може бути спадкоємцем, а також з’ясуйте, які види спадкування існують. V. Закріплення вивченого матеріалу Запитання 1. Які бувають види правочинів та які сторони беруть у них участь? 2. Назвіть умови дійсності правочинів. 3. Дайте визначення вивчених на поточному уроці понять (спадщина, спадкування, заповіт тощо). 4. Назвіть, хто має право завірити заповіт. Розв’язання юридичних задач (фронтально або в малих групах) 1. Після смерті громадянина Ч. у нього залишилося майна на 100 000 грн. Про свої права на це майно заявили 13-річний син, 85-річний батько та два брати померлого (відповідно 32 та 65 років). Розв’яжіть цю ситуацію. (За відсутності заповіту спадщину отримають спадкоємці за законом. Серед спадкоємців двоє (батько та син) — спадкоємці першої черги, двоє (брати) — другої. Майно отримають в рівних частках (по 5 000 грн) батько та син померлого.) 2. Коли померла самотня жінка, заповіту щодо її дачі та майна на суму 160 000 гривен не було виявлено. Родичів у неї також не було. Постало питання про подальшу долю майна жінки. Як ви розв’яжете цю ситуацію? (За відсутності заповіту та спадкоємців за законом майно перейде у власність територіальної громади, на території якої знаходиться будинок.) 3. Громадянин Д. залишив заповіт, яким розпорядився все належне йому майно (на суму 240 000 грн) передати релігійній громаді. Але в нього залишилися дружина (їй 49 років, інвалід, не працює) та батько (68 років). До того ж у нього залишилися син (25 років, токар) та донька (11 років, п’ятикласниця). (Серед спадкоємців за законом двоє — мати та донька — непрацездатні, отже, вони незалежно від змісту заповіту мають право на обов’язкову частку спадщини. Таким чином, вони отримають 1/2 від тієї частки, яку мали б отримати за відсутності заповіту. Виходячи з того, що за відсутності заповіту спадщина була б розділена між чотирма спадкоємцями першої черги (батько, жінка, донька та син), тобто частка кожного становила б 60 000 грн, обов’язкова частка у даній ситуації становитиме 30 000 грн.) VІ. Домашнє завдання Опрацювати § 23 підручника.
| |
Переглядів: 635 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |