Головна » 10 клас » Географія |
Мета: сформувати в учнів загальні уявлення про культурні і соціально-економічні особливості Індії; розвивати вміння самостійно працювати з географічними джерелами географічних знань; виховувати самостійність, творчість, аналітичне мислення. Обладнання: політична карта Євразії, комплексна карта Євразії, атласи, фотографії, зображення краєвидів, історико-культурних об’єктів, національних костюмів Індії. Тип уроку: комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів (у формі уроку-конкурсу). Хід уроку I. Організаційний момент ІІ. Виступи доповідачів Обираються двоє суддів, визначається кількість доповідачів. Учасники конкурсу роблять свої виступи, тривалість яких не повинна перевищувати 10 хвилин. Максимальна оцінка виступу, з урахуванням усіх критеріїв, — 9 балів. Після виступу кожний доповідач відповідає на три питання, правильні відповіді оцінюються в 1 бал. ІII. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Сьогодні ми поговоримо про країну, чия найдавніша цивілізація збагатила своїми досягненнями все людство. Європейці почали колонізувати Індію ще в XVI ст. — портуґальці, голландці, французи, англійці були зачаровані її легендарними багатствами. Англійці здобули перемогу над суперниками в ході тривалих війн, і з середини XIX ст. до 1947 р. Індія фактично була сировинним додатком Британської імперії. У житті Індії сьогоднішній день тісно переплітається з днем завтрашнім і днем минулим подібно до того, як на індійській дорозі кондиційований туристський автобус сусідить з парою волів, запряжених в арбу. IV. Вивчення нового матеріалу Приклад виступу Республіка Індія розташована в Південній Азії на півострові Індостан, що за формою нагадує трикутник, неначе відгороджений від іншої Азії високою стіною Гімалаїв. Індія омивається водами Індійського океану, до складу її території входять також численні острови — Лаккадівські, Андаманські і Нікобарські. Індія межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Банґладеш і М’янмою. Найдовшим є кордон з Китаєм, що проходить головним Гімалайським хребтом. Через Індію проходять міжнародні торгові шляхи, що поєднують Азію, Європу, Африку і Австралію. Велика частина території Індії — рівнини і плоскогір’я. На півночі країни знаходяться знамениті Індо-Ґанґська низовина (колиска давньої цивілізації) і найвища гірська система світу — Гімалаї. Індія має у своєму розпорядженні величезні запаси залізних руд і значні — марганцевих, кам’яного вугілля і нафти, і того, що особливо приваблювало сюди європейців,— золота і коштовного, напівкоштовного, виробного каміння. Для Індії характерний субекваторіальний мусонний клімат. Земельні ресурси — природне багатство країни, оскільки значна частина ґрунтів має високу родючість. Велика кількість тепла і вологи дозволяє збирати 2–3 врожаї на рік. Річки Індії мають величезний енергетичний потенціал і є джерелом зрошування. Таким чином, Індія за природними характеристиками — одна з найбагатших країн світу. Це виправдовує одне з її визначень колоніального періоду — «перлина Британської корони». Кількість населення Індії перевищила мільярдний рубіж і продовжує швидко зростати. Демографічна політика скорочення народжуваності, що проводиться в країні, дає незначні результати, здебільшого через релігійні переконання населення. Понад 80 % населення сповідує індуїзм — давню релігію корінного населення Індостану, що заклала основи кастової системи. Досить широко сповідуються також іслам, сикхізм, буддизм і християнство. Індія — найбільш багатонаціональна країна світу, серед етнічних груп якої переважають народи індоєвропейської сім’ї — хіндустанці, маратхі, бенґальці, біхарці, пенджабці та ін. Офіційних мов у країні дві — хінді і англійська. Трудові ресурси Індії значні, однак в їх складі переважає некваліфікована робоча сила. Велика частка безробітних, понад 300 млн осіб, живуть за межею бідності. Найбільш густо заселені приморські території. Частка міського населення становить 27 %. Найбільші міста — Мумбаї, Колкота, Делі, Мадрас. Індія — аграрно-індустріальна країна, що розвивається і за абсолютними розмірами ВВП входить до числа першої п’ятірки країн світу (3,3 трлн дол., 2008 р.). Однак з розрахунку на душу населення показники Індії відповідають показникам відсталих бідних держав. Нарівні з розвитком традиційних для економіки країни галузей (сільське господарство, легка промисловість) досить швидкими темпами розвиваються видобувна промисловість і різні галузі обробної. Зараз Індія є одним з найбільших світових виробників і експортерів вугілля, марганцевої та залізної руд. У країні створені підприємства чорної металургії, важкого і транспортного машинобудування, виробництва електроустаткування, побутової електроніки, хімікатів. Індія першою серед країн, що розвиваються, почала займатися атомною енергетикою, розвивається також аерокосмічна галузь — проведено запуск штучного супутника Землі. Зараз у структурі ВВП Індії на промисловість припадає 39 %, на сільське господарство — 22 %, на сферу послуг — 39 %. У територіальній структурі господарства Індії зберігається традиційний «каркас», що спирається на чотири найбільші промислові центри — Мумбаї, Колкоту, Мадрас і Делі. Країна експортує тканини і готові швейні вироби (29 % експорту), коштовне каміння і ювелірні вироби (18 %), сільськогосподарські і продовольчі товари (16 %), машини (7 %), руди, медикаменти. На частку Індії припадає 21 % світового експорту чаю. Індія має багато спільного з новими індустріальними країнами: вона не тільки постійно нарощує експорт елементарних промислових товарів, але й досягла помітних успіхів у виробництві обчислювальної техніки. В імпорті Індії переважають паливні ресурси (17 %), машини та обладнання (15 %). Найбільші торговельні партнери Індії: США, ФРН, Японія, Велика Британія, Китай, Росія. V. Закріплення нових знань, умінь та навичок Відповіді на питання, підготовлені учнями другої групи. Приклади питань • Чому в Індії, незважаючи на велику кількість опадів, що приносяться мусонами, необхідне штучне зрошування? • Які види транспорту мають найбільше значення в економіціІндії? • У яких сферах можлива взаємовигідна співпраця Індії і України? VI. Підсумок уроку Судді виставляють бали, мотивуючи свої оцінки. Учитель виділяє найбільш цікаві виступи, відзначає успіхи і невдачі. Оскільки учні користувалися різними джерелами, тобто їх виступи різняться, можна ввести номінації «кращий економічний огляд», «краща доповідь про культуру», «за артистизм» тощо. VII. Домашнє завдання 1. Підручник, опрацювати § __. 2. Позначити на контурній карті: а) найбільші міста Індії та їх промислову спеціалізацію; б) сільськогосподарські зони та основні культури, які там вирощують; б) найбільші морські порти. 3. Скласти кросворд «Країни Азії» (не менше 15 запитань). 4. Випереджальне (окремим учням). Скласти повідомлення про формування території США.
| |
Переглядів: 731 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |