Головна » Зарубіжна література |
Мета уроку: познайомити з життям і творчістю американського письменника-фантаста Р.Шеклі, з поняттям наукова фантастика; проникнути в авторську концепцію оповідання «Запах думки»; розвивати навички зв’язного образного мовлення, аналізу художнього тексту та інтерпретації; формувати прагнення цілеспрямовано іти до мети. Література та обладнання: Р.Шеклі «Запах думки»; портрет Р.Шеклі;іл-ії м.Нью-Йорк,о.Ібіца, м.Києва; схема-тлумачення «Наукова фантастика»; назви оповідань: «Запах думки», «Демони», «Полювання», «Ритуал», «Необхідна річ»; іл-ія до оповідання «Запах думки»(зображення пантери), іл-ія до повісті Р.Кіплінга «Мауглі». Тип уроку: Комбінований Хід уроку «Мені не потрібна вічність, Мені достатньо миті». Р.Шеклі I. Організаційна частина. II. Основна частина. Слово учителя: --- « Мені не потрібна вічність, мені достатньо миті».Саме ці слова я взяла епіграфом до сьогоднішого нашого уроку.Належать вони відомому американському письменнику-фантасту, нашому сучаснику Р. Шеклі, портрет якого ви бачите в центрі «Ілюстративного калейдоскопу». Повідомлення теми і мети уроку: --- Тема уроку – утвердження сили людської думки в оповіданні Р.Шеклі «Запах думки» (запис у зошит). Мета уроку, по-перше, познайомитись з найщасливішими моментами життя Р.Шеклі, по-друге, з’ясувати, що таке наукова фантастика, по-третє,проникнути в авторську ідею оповідання «Запах думки».Реалізовуючи мету цього уроку, ви, з одного боку, отримуєте знання, необхідні для якісної підготовки домашнього завдання; з іншого боку, отримуєте знання, необхідні для подальшої інтерпретації тексту оповідання «Запах думки» на наступному уроці. Крім цього, ви продовжуєте розвивати навички зв’язного образного мовлення, навички аналізу художнього тексту, які є важливою складовою вашої навчальної діяльності на кожному уроці літератури. Робота з «Ілюстративним калейдоскопом»: (В центрі портрет Р.Шеклі, навколо нього іл-ії м. Нью-Йорка, о.Ібіца(Іспанія), м. Києва та назви оповідань: «Запах думки», «Демони», «Полювання», «Ритуал». «Необхідна річ»). - Сьогодні у нас з вами 1-ий урок за творчістю відомого американського письменника- фантаста Р. Шеклі. Перед вами портрет Р.Шеклі: вже немолодого(прожив 77 років), в окулярах, з посмішкою на обличчі, спостережливого та уважного. Навколо портрета – три місця, де Р.Шеклі відчував себе щасливим. Місто Нью-Йорк. Тут він народився в 1928 році(запис у зошит), тут в 60-і роки 1. XX ст. він надрукував свої фантастичні оповідання, які прославили його ім’я, принесли матеріальний статок.Серед них – «Запах думки», «Демони», «Полювання», «Ритуал», «Необхідна річ»(запис у зошит під заголовком «Найвідоміші оповідання»)та інші. Острів Ібіца, що розташований у Європі, в Іспанії.Тут Шеклі прожив не один рік, створив повісті, деякі романи, відчував себе кожної миті щасливим на морському узбережжі. Місто Київ.До нас в Україну Р. Шеклі приїздив у 2005 р. на літературне зібрання письменників- фантастів за запрошенням. В Україні Шеклі відчував себе щасливим,бо його шанували більше, ніж на батьківщині в Америці.В нього була думка оселитись в Криму на березі Чорного моря. Але ця мрія не здійснилась. Раптово письменник тяжко захворів, українські шанувальники його творчості зібрали кошти, щоб тяжкохворий Р.Шеклі повернувся лікуватись додому в Америку.Та після складної операції письменника не стало. Він пішов з життя у грудні 2005р., залишивши після себе силу-силенну фантастичних оповідань, повістей, романів, сценаріїв до фільмів і, навіть, сценаріїв до комп’ютерних ігор. Робота із заголовком твору: Одне з оповідань Р.Шеклі ви прочитали вдома. Це – «Запах думки». Робота з літературним поняттям наукова фантастика за схемою-тлумаченням:
Наукова фантастика ↓ досліджуються прогнозуються ↓ наслідки ↓ наукової думки ↓ для життя людини
(Запис у зошит словесного пояснення: наукова фантастика – це література, в якій досліджуються, прогнозуються наслідки наукової думки для життя людини.) Аналіз змісту оповідання Р.Шеклі «Запах думки»: Через головного героя Р.Шеклі доводить у своєму оповіданні силу людської думки.Давайте спробуємо в цьому переконатись. 2. є головний герой Лерой Кліві. Надалі важливі висновки теж будемо заносити до ціє схеми. Якою герой побачив планету З-М-22?(Відповідь зачитайте). (Останній запис до схеми «Сила думки»).
Сила думки ↓ (Лерой Кліві) ↓ сів на З-М-22 ↓ не думати про пантеру ↓ думати про інше ↓ уявити себе самицею пантери ↓ уявити себе кущем ↓ уявити себе трупом ↓ уявити себе смолоскипом
Презентація творчої роботи (іл-ія пантери): Один з учнів отримав випереджальне творче завдання: після знайомства із змістом оповідання Р.Шеклі «Запах думки» намалювати пантеру такою, якою він її уявляє.Слово автору ілюстрації... (Прогнозований текст презентації: «На ілюстрації я зобразив пантеру такою, якою вона описана в оповіданні:жовто-бурого кольору, без вух, без очей. Стоїть на пагорбі, поряд висока трава. В тексті пантера зображена злою,жорстокою, хоче загризти Кліві, тому в неї вишкірені зуби.) Робота з ілюстрацією до книги Р.Кіплінга «Мауглі»: А ця ілюстрація знайома? Хто зображений? 3. Р. Кіплінга «Мауглі». Одним із персонажів цього твору є пантера Багіра. Але ця пантера навпаки захищала головного героя, хлопчика на ім'я Мауглі, від усіх небезпек. Вона була дуже доброю по відношенню до Мауглі, бо любила його. В оповіданні Р.Шеклі «Запах думки» саме смолоскип, тобто вогонь, врятував Кліві життя, так само і в повісті Р. Кіплінга «Мауглі» герой рятує собі життя з допомогою Червоної квітки, тобто вогню. Як бачимо, світова література багата на паралелі. ΙΙΙ.Заключна частина. 1.Підсумок уроку: Аналітична робота над оповіданням Р.Шеклі «Запах думки» дає нам можливість зрозуміти авторську позицію, відображену у змісті твору «... завдяки своєму розуму й умінню пристосовуватися людина була завжди і скрізь царем природи...». Недарма сам Р.Шеклі говорить, що «мені не потрібна вічність, мені достатньо миті», так само Лерою Кліві достатньо було миті, щоб силою думки, пройшовши всі етапи, відмічені в схемі «Сила думки», випробування обмеженого простору планети З-М-22, врятувати собі життя, що є найбільшою цінністю кожної людини. Отже і ви, діти, цінуйте своє життя, дорожіть ним та будьте такими наполегливими у досягненні своєї мети, як герой оповідання Р.Шеклі «Запах думки» Лерой Кліві. 2.Домашнє завдання: всім – вивчити, що таке наукова фантастика; група Б – виписати елементи наукової фантастики з тексту оповідання «Запах думки»; група А – скласти схему-характеристику Кліві.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |