Головна » Зарубіжна література |
Мета. Ознайомити учнів з творчістю російського поета Ф.Тютчева. Поглиблювати навички аналізу поетичного тексту, звертаючи увагу передовсім на красу "золотої осені", гармонійну єдність природи і людини. Вчити знаходити у вірші епітети і пояснювати їх роль. Виховувати естетичні смаки, любов до природи. Прийоми: "Доведіть свою думку", "Уяви", "Особисті асоціації" Обладнання: портрет Ф.Тютчева, пейзажні картини. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань. 1) Літературний диктант (робота в робочих картках). Один із основних родів літератури, який відтворює почуття, переживання людини — це ………. Художнє означення, яким автор висловлює ставлення до зображуваного це …….. Оживлення та олюднення природи, як і вміння побачити її несподівану красу, об'єднує поетів різних народів та епох. Давньогрецький поет ………. виявився таким співзвучним німецькому поетові кінця XVIII - початку XIX століття Й.В.Гете, чий вірш "……….", у свою чергу надихнув російського поета XIX століття М.Лермонтова на створення справжнього шедевра перекладацького мистецтва, а водночас власної самобутньої перлини "…………………". (Лірика, епітет, Алкман, "Нічна пісня мандрівника", "Горные вершины спят во тьме ночной».) 2) Виразне читання вірша М.Ю.Лермонтова учнями. 3). Словникова робота. 3) "Подумай і назви " (Запис на дошці. Завдання: чи є епітети в таких словосполученнях? ) Сині гори, золоті руки, кам'яне серце, холодний вітер, кам'яне вугілля, холодна душа, золота осінь, день прозорий, блакить прозора і тепла. 4) Робота в робочих картках. Прочитай слова і підкресли, в яких прикметники є епітетами: Кам'яний дім, золоте серце, золота обручка, ясна погода, ясна голова, скам'яніла душа, синя тканина, стомлене і тихе поле, повітря чисте, дикий звір, дикі стежки, срібний дощ, буйна зелень, швидкий розум, теплий вітерець, ласкаве сонечко, скрипучі двері. ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Прийом "Уяви" За вікном теплі промінці сонця. З шелестом падає листя, вкриваючи різнобарвним килимом землю. Ви це бачите? Ні? Придивіться і намалюйте усно картину осіннього дня. III. Сприйняття і засвоєння учнями матеріалу. 1. Вступне слово вчителя. Кожна пора року прекрасна по-своєму. Але творчі натури чомусь особливо люблять осінь. Може, тому, що вона милує око золотими барвами. А, може, тому, що це пора підбиття підсумків, осмислення прожитого, натхнення. Сьогодні ми звернемось до особистості та творчості великого знавця і співця природи, відомого російського поета Ф.Тютчева. Народився він 23 листопада 1803 року в маєтку Овстуг Орловської губернії. Батьки майбутнього поета були люди освічені і дали синові ґрунтовну й різнобічну освіту. Після закінчення Московського університету, вступив на дипломатичну службу і незабаром виїхав до Європи, де прожив майже 22 роки. Дуже рідко йому вдавалось побувати на батьківщині. Вірші поет починає писати ще підлітком, але друкувався рідко. Коли зошит з поезіями Тютчева прочитав О.С.Пушкін, то він був вражений їх красою і опублікував вірші у журналі " Современник". Ф Л.Тютчев - тонкий майстер віршованих пейзажів. Для його поезії характерним є використання символів, ніжних епітетів; немає різкої грані між людиною та природою, вони неначе злиті. 2. Виразне читання вірша Ф.І. Тютчева "Я знаю в праосені пору... " 3. Бесіда. 1). Визначте тему вірша. 2). Який настрій вірша? 3). Як у поезії втілюється думка про гармонійну єдність людини і природи? 3. Прийом "Доведіть свою думку". Метафори, порівняння, епітети звуть художніми тропами. Інакше їх називають "сходинками до сердець читачів і поетів". Але ці стежки не слід захаращувати. Художні тропи не самоціль, а тільки засіб емоційного впливу на читача. Доведіть цю думку на прикладі вірша Ф.Тютчева " Я знаю в праосені пору..." 4. Прийом " Підбери ілюстрацію". (Демонстрація ілюстрацій). Яка з представлених ілюстрацій найбільше відповідає образу осені, створеному Ф.Тютчевим. 5. Робота над виразним читанням вірша. IV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Підсумкова бесіда. 1). Знайти епітети у творі. (Марна борозна, блакить прозора й тепла, день прозорий, стомлене і тихе поле). 2). Які ще художні засоби використовує автор? (Метафори: вечір зве в далечину, серп гуляв, повітря захололо). (Порівняння: павутиння, мов тонке волосся). 3). Яка їх роль у поезії? (Допомагають створити досконалі образи: красу природи, гармонію природи і людини). 4) Подумайте, чи є щось спільного у творчості Алкана, Гете, Лєрмонтова, Мацуо Басьо, Тютчева? (Цих поетів об'єднує любов до природи, тонке сприйняття її краси, бажання донести відчуття гармонії природи до читача) 2. Прийом "Особисті асоціації". Зима Весна Літо Осінь
3. Конкурс «Майбутні поети» (робота в робочих картках, див. додаток). І варіант "Весенняя гроза" ІІ варіант "Весенние воды" 4. Етап саморефлексії. Спробувати виконати віршований переклад вірша українською мовою (І строфа, робота в робочих картках по варіантах). V. Домашнє завдання. Підготувати виразне читання вірша Ф.Тютчева "Я знаю в праосені пору...". Написати власний вірш про природу.
Додаток
Індивідуальна картка по темі "Тонкий ліризм поезії Тютчева" 1. Літературний диктант 1. Один із основних родів літератури, який відтворює почуття, переживання людини – це ____________________. Художнє означення, яким автор висловлює ставлення до зображення – це __________________________. 2. Прочитай слова і підкресли, в яких прикметники є епітетами. Кам'яний дім, кам'яне серце, золоте серце, золота обручка, ясна погода, ясне голова, скам'яніла душа, синя тканина, сині гори, золота осінь, скрипучі двері, скрипучий голос, дикий звір, дикий ліс, дикі стежки, срібний дощ, буйна зелень, швидкий розум. 3. Асоціації Зима Весна Літо Осінь
Весенние воды Еще в поля белеет ____________, А воды уж весной ____________ – Бегут и будят сонный брег, Бегут и блещут и гласят...
Они гласят во все концы: «Весна идет, весна идет Мы молодой Весны гонцы Она нас выслала ______________
Весна идет, весна идет! И тихих, теплых, майских дней Румяный светлый ______________ Толпится весело за ней!... Ф. И. Тютчев
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |