Головна » Зарубіжна література |
Мета: продовжити знайомство зі змістом роману та його персонажами; розвивати вміння учнів цілісно сприймати твір великого обсягу, підбирати матеріал, що характеризує персонажів; виховувати культуру відповіді, логічність, послідовність, аргументованість, емоційність. Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до роману, підручник, роздатковий матеріал. Тип уроку: урок вдосконалення знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. В.Скотт – засновник жанру історичного роману. Роман «Айвенго» - панорама життя середньовічної Англії.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Робота з епіграфами. ІІІ. Оголошення тами і мети уроку. ІV. Робота над темою. Робота з текстом. У ході роботи учні під керівництвом учителя складають план-схему до теми, який відображатиме основні складові панорами життя середньовічної Англії. Різні прошарки населення середньовічної Англії Правляча верхівка Саксонська знать Сакс. і норм. лицарі
Духовенство Лихварство Селяни підневільні вільні Річард, принц Джон Седрік Сакс Ровена Ательстан Айвенго Фон де Беф Бріян де Буа-Гільбер Абат Еймер святий причетник Ісаак Гурт Локслі йомени
Конфлікти, характерні для середньовічної Англії політичний національний соціальний Річард – принц Джон сакси – нормани багаті - бідні
Серед персонажів є як ті, що мають історичних прототипів, так і вигадані. Доцільно зупинитись на тому, як у романі змальовано Річарда І, запропонувати учням поміркувати, чому письменник відходить від історичної правди. Чому письменників називають художниками слова? Який твір є панорамою життя народу у певну епоху? Представники яких прошарків населення зображено? Наведіть приклади.
Звичаї і традиції Наприклад: традиція влаштовувати лицарські турніри на честь прекрасної дами, саксонський звичай заковувати шию рабів у мідне кільце тощо. Різні описи (зовнішності, природи, помешкань, предметів побуту, їжі тощо). Зачитуються описи саксонського помешкання, одягу Седріка, леді Ровени, замку Торкілстон. Особливо слід наголосити на епізоді «Штурм замку», в якому колоритно описано картину середньовічного бою. Учням пропонується поміркувати, завдяки чому письменник досягає динамізму зображення. У ході складання плану-схеми вчитель звертає увагу на ілюстрації, малюнки учнів.
«Репортаж з турніру» Айвенго, Ровена, Бріан де Буа-Гільбер Веде учень
Седрік Сакс Характеристика, опис.
Розповідь про Седріка Ротервудського з точки зору художнього персонажу. (Леді Ровена про Седріка Сакса).
Лист літературному персонажу. Сучасниця Седріка Сакса.
Гра «Мозковий штурм» Персонажі: Річард Левине Серце, Седрик Сакс. Картки-орієнтири на потрібні епізоди в тексті на вимогу групи видає вчитель.
Річард Левине Серце 1)Соціальний статус, походження: «плюси» і «мінуси». Підказка: ув'язнення, вимушена еміграція. 2)Під якими іменами персонаж з'являється в романі? Чому? Підказка: Чорний Лицар — турнір, Лицар Висячого Замка — збереження таємниці, Левине Серце — штурм замка, ставлення до Айвенго, бій у лісі. 3)Як поводиться король? Підказка: штурм замка; бере слово з Седрика пробачити сина. 4) Чи можна назвати його справжнім лицарем, взірцем сміливості та шляхетності? Підказка: прагнення двічі врятувати Айвенго (у замку та під час захисту Ребекки). 5)Чи завжди його ставлення до нижчих верств справедливе? Підказка: поведінка в лісі; після штурму замка з Ісааком. 6) Як автор ставиться до героя?
Седрик Сакс 1)Соціальний статус та походження: «плюси» і «мінуси». Підказка: знатність, багатство, відкритий для гостей будинок; нашийники на слугах-рабах. 2) Наявність великої мети та усталених принципів. Підказка: патріот Англії, прихильність до рідної мови, гордість за перемогу англійців; заради ідеї хоче розпорядитися чужою долею (Ровєна і Ательстан), віддаляє сина. 3) У чому виявляється справжній патріотизм Седрика? Підказка: хоче об'єднати сили й авторитет справжніх англійців королівського походження, не утворює власної партії; прізвисько. 4) Чи можемо ми говорити про наявність істинного лицарського духу і шляхетності в героя? Підказка: під час спроби звільнити його, при штурмі замку. Чого більше у вчинках Седрика — справжньої людяності чи жорстокості?
V. Підсумок уроку. Узагальнююча бесіда.
Робота в групах (тестові завдання):
1. Вальтер Скотт є: а) засновником жанру історичної повісті; б) засновником жанру історичного роману; в) продовжувачем традицій історичного роману. 2. У романі "Айвенго" зображено: а) одну зі сторін життя середньовічної Англії; б) широку картину життя середньовічної Англії; в) широку картину життя середньовічної Шотландії. 3. Хто з героїв роману є уособленням "чистого світла рицарства"? а) Уілфред Айвенго; б) Уілфред Айвенго і Седрік Сакс; в) Уілфред Айвенго, Річард і Ательстан. 4.У романі "Айвенго" діють: а) тільки вигадані персонажі; б) історичні та вигадані персонажі; в) тільки історичні персонажі.
Гра «Груповий портрет» Соціальні стани Англії.
Оцінка роботи.
VІ. Домашнє завдання. Повідомлення про Гурта, Вамбу, Локслі.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |