Головна » Зарубіжна література |
Мета: продовжити роботу над змістом твору, удосконалювати роботу над текстологічним аналізом твору; розвивати логічне і образне мислення учнів, уміння висловлювати свою думку і обгрунтовувати її, розширювати читацькі інтереси школярів; виховувати всебічно розвинену особистість, викликати інтерес до інтелектуальних загадок. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: портрет Шерлока Холмса, підручники, ілюстрації, картки - підказки «Логічний ланцюжок». Хід уроку Мотивація пізнавальної діяльності. 1. Учитель пропонує увазі учнів кілька предметів і пропонує визначити, якій людині вони можуть належати і що можуть розповісти про власника. (Наприклад, невеличкий чорний гребінець у футлярі, помада, указка, серветка з бісеру, гумові рукавички тощо) 2. Гра «Детектив» (Розв’язання ігрових ситуативних задач) 3.Бесіда з учнями. - Якими методами ми користувалися? -Хто і в якому творі так робить? - Яка людина може стати детективом? - А якими якостями йому ще потрібно володіти? Сьогодні ми з вами спробуємо пояснити причини всесвітньої популярності славетного Шерлока Холмса та його помічника доктора Ватсона. Оголошення теми уроку 1.Розповідь вчителя з використанням ілюстрацій про музей Шерлока Холмса. - В Лондоні є дуже багато цікавих місць, які варті того, аби їх відвідували туристи. Але музей Шерлока Холмса – особливе місце. Бейкер – стріт знаходиться в північній частині Лондона, але під час написання Артуром Конан Дойлем своїх творів будинку під номером 221 на ній не існувало. Пізніше вулицю продовжили, але номер 221 належав будівельній компанії, яка мусила розбирати кореспонденцію, надіслану на ім’я Шерлока Холмса. Лише багато років потому на будинку з’явилася табличка з номером 221, справжній номер якого 239. Листи почали надходити безпосередньо в музей. Музей розміщений в чотирьохповерховому будинку. Перший поверх займає сувенірний магазин та передпокій. Три інші поверхи займають музейні експонати. У нас з вами з’явилася можливість подивитися, як жили Шерлок Холмс і доктор Ватсон. Але перш ніж розпочати віртуальну екскурсію, ви маєте визначити, до якої категорії відвідувачів належите: - Ви чули про Шерлока Холмса, але нічого не знаєте про нього як про людину. - Ви багато знаєте про Шерлока Холмса, ви читали книги і є прихильниками таланту відомого детектива. Ви хочете переконатися, що зробили правильні висновки про нього. - Ви – справжній авторитет у Холмсознавстві, можете годинами дискутувати на цю тему, бо майже напам’ять знаєте всі 60 творів, написаних Артуром Конаном Дойлем. Ця екскурсія вам потрібна лише для того, щоб виявити якісь помилки або розкритикувати її. До якої б категорії ви не належали, ця екскурсія вам запам’ятається. 2.Робота з теорії літератури Основою будь – якого розслідування є інтелектуальний потенціал детектива, його вміння логічно міркувати, аналізувати і робити висновки. Ми з вами сьогодні – літературні детективи, тому повинні знати літературознавчі терміни. Минулого уроку ми з вами ознайомлювались оглядово з потрібними нам поняттями, а сьогодні наш помічник – літературознавець (заздалегідь підготовлений учень) ознайомить нас із словниковими статтями.(Учні мають записати визначення) Тлумачний словник Детектив – 1. Детектив, агент поліції. 2. Роман, оповідання або кінофільм, сюжет яких побудований на розкритті різноманітних заплутаних таємниць, які найчастіше пов’язані із загадковим злочином, пригодами детективів.
Етимологічний словник Детектив. З англійської мови, від дієслова to detect – розслідувати, було утворене слово «детектив», що позначає професію – детектив. Словник літературознавчих термінів Детектив – різновид пригодницької літератури, в якому описуються події, пов’язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину. 2. Дидактична гра «Так чи не так?» Вчитель зачитує ознаки детективного твору, учні вибирають з них правильні. У детектива є друг, який розповідає про перебіг слідства і збирає інформацію для аналізу
Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Розповідь вчителя -Ви вже знаєте, що за професією Конан Дойл був лікарем. Та оскільки спочатку у недосвідченого лікаря майже не було клієнтів, з’явилася можливість присвятити вільний час літературі. Серед творів, написаних письменником, - детективи, історичні романи, науково – фантастичні твори. Після того, як читачі ознайомились з детективами Конан Дойла, він сам змушений був перетворюватись в детектива, адже люди зверталися до нього по допомогу. Письменник у жодному разі не вважав себе детективом, проте не міг відмовити, і багато людей отримали порятунок завдяки йому. Біографам відомі імена Джорджа Івалджи й Оскара Слейтера. На те, щоб захистити цих джентльменів від правосуддя, Дойл потратив кілька років: не рахуючись ні з витратами, ні з часом, письменник їздив країною, шукав свідків,і, зрештою, довів, що у в’язницю потрапили не вбивці, а жертви судової помилки. Сучасників вразила така поведінка Дойла, адже тих несправедливо засуджених він навіть не знав. «Етюд у яскраво – червоних тонах»- книжка, у якій читачі вперше знайомляться із детективом Шерлоком Холмсом і його помічником доктором Ватсоном. З того часу письменник узявся за створення серії розповідей про Шерлока Холмса. Письменник не міг дозволити собі писати низькопробні твори, він шукав цікаві оригінальні сюжети, які були б кращими за попередні.Через кілька років нелегкої літературної праці Дойл відчув, що стомився і вирішив у останньому романі показати загибель Шерлока Холмса. Краще б він цього не робив! Письменника просто завалили листами і телеграмами з проханням воскресити героя. Артур Конан Дойл здався. Відомий детектив повернувся на сторінки романів. Якщо Шерлок Холмс – вигаданий персонаж, то чому ж люди просили дати його адресу? І чому письменника благали про автограф самого детектива? Хтось порахував, що 52 вислови Холмса стали афоризмами і ввійшли в лексичний запас англійців. Найвідоміші з них вам зачитає наш помічник (підготовлений учень) Афоризми «Елементарно, Ватсон» -Отже, настав час познайомитися з Шерлоком Холмсом ближче. 2. Робота над повістю «Собака Баскервілів» Бесіда за змістом прочитаного. (під час відповідей учні використовують схеми – підказки, які лежать у кожного на парті) Хто є оповідачем історій про Шерлока Холмса?
3.Складання схеми «Характеристика Шерлока Холмса» Підготовча бесіда - Яким ми побачили Шерлока Холмса у творі? - Які висновки про Холмса ми можемо зробити, ознайомившись з наступними цитатами твору: «Містер Холмс сидів за столом і снідав. Звичайно, він підводився доволі пізно, якщо не брати до уваги тих частих випадків, коли йому зовсім не доводилося лягати» Зовнішність Сухорлявий, високий, з сірими очима, пронизливим поглядом; відмінна фізична форма Риси вдачі Спостережливість, прагнення таємничого і незвичайного, щирість, почуття гумору, винахідливість, чесність, мужність Знання Хімії, географії, історії, живопису, логіки, криміналістики, використовує метод дедукції Звички Грати на скрипці, уважно читати газети, пізно вставати, збирати кримінальну колекцію
4. Шерлок Холмс – не єдиний герой творів А. Конан Дойля. Нехай він звичайний,сіренький, навіть нуднуватий доктор Ватсон, однак він просто необхідний великому детективу і нам, читачам. Порівняємо цих двох персонажів
Шерлок Холмс Доктор Ватсон
Дедукція – справжній хист Робить правильні висновки Бачить навіть приховане Майстерно аналізує Недовірливий, обережний Роль головного героя Прагне оволодіти дедукцією Неправильні судження Не помічає головного Збирає докази Прямолінійний Роль помічника, оповідача
Уважні, щирі в дружбі, чесні, ввічливі, ризикують заради істини.
-Відома істина про те, що протилежності сходяться. І дві протилежності – Холмс і Ватсон – створюють гармонію, доповнюючи один одного. Вони ніби різні грані людської натури
Узагальнення матеріалу. Підбиття підсумків. «Хіба ви не знаєте, що не я творець образу Шерлока Холмса? Це читачі створили його в своїй уяві», - ці слова Конан Дойл виголосив на урочистому обіді з нагоди свого 70 – річчя. Як ви розумієте ці слова?
Оцінювання діяльності учнів Різнорівневе домашнє завдання 1.Прочитати статтю в підручнику (ст.194 – 195) 2.Підготувати повідомлення «Літературні двійники Шерлока Холмса»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |