Головна » Зарубіжна література

Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини

Тема Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини.

Епіграфи уроку. Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється – ожива, Як їх почує… Т. Г. Шевченко Книжки – найкращі друзі. До них можна звертатися у найскрутніші моменти життя. Вони ніколи не зрадять. А. Доде

Слово учителя. Сьогодні ми знову відправляємося у подорож країною Зарубіжної літератури. Я хочу звернутися до вас словами російського письменника-романтика О. Гріна. Він був мрійником і мандрівником і створив у своїй уяві чудову країну, де живуть відважні люди з гарячими серцями, що вміють робити дива власними руками і щиро дарувати їх світу. У його країні шумить море, і кожна людина в ній обирає свій шлях пригод і випробувань, знаходячи своє щастя. В ній навіть у звичайному, буденному є щось чарівне, і воно кличе у незвідане… Як ви вважаєте, про що будуть ці слова? Яке ключове слово обов’язково прозвучить у цій цитаті?...

“Я люблю читати книги, люблю тримати їх у руках, продивляючись заголовки, що звучать, як голос за таємничим входом…” О. Грін

Робота з таблицею Спробуйте продовжити два рядки схожих понять, що починаються зі слова література

Евристична бесіда. Яку ж саме літературу ми будемо вивчати на уроках? Чим відрізняються види мистецтва один від одного? Чи можемо ми згрупувати деякі види мистецтва за певними ознаками? (Живопис – скульптура, музика – танок, література – театр…) Що, на ваш погляд, є спільною ознакою для всіх видів мистецтва? (Мистецтво – це відображення життя з допомогою художніх образів.) З яким предметом можна порівняти мистецтво, щоб проілюструвати його роль у нашому житті? (Дзеркало.)

Розповідь на тему “Роль літератури у формуванні життєвих цінностей людини”. Складання плану: Мистецтво як відображення життя з допомогою художніх образів. Місце літератури серед інших видів мистецтва. Література як скарбниця духовних і естетичних надбань людства: а) пізнавальне значення літератури; б) надання естетичної насолоди; виховання доброго смаку; в) виховне значення літератури, “вічні цінності” у формуванні особистості людини. Чи погоджуюсь я з тим, що література впливає на формування особистості?

Дискусія з допомогою “хитрих запитань” (методом “Вільного мікрофона”) Чому деякі відомості з літератури про навколишній світ ми іноді запам’ятовуємо краще, ніж подібну інформацію з довідників та підручників? Чому деякі художні описи, навіть не зовсім точні, запам’ятовуються краще, ніж детальні описи місця і часу подій? Чому деякі художні твори, які спочатку нам подобалися, потім ідуть з нашого життя, а до інших ми повертаємося знову і знову? Чому одні художні твори є “вічними” і знаходять прихильників завжди, а інші “живуть” лише певний час? Чи можна оцінювати художній твір, спираючись тільки на власний смак?

Проблемні запитання На початку розмови ми порівнювали літературу із дзеркалом. Чи тільки відображувальну функцію виконує література? (Література ще й фокусує увагу на суті відображуваного, тобто виконує аналітичну функцію. Література впливає на читача зокрема і на суспільство в цілому.) Чи завжди література правдиво відображає дійсність? (Література певного напряму може неправильно відображати дійсність, а іноді й навмисно перекручувати її з метою впливу на читача.)

Робота в парах за картками Картка 1 Порівняйте інформацію про одне і те саме явище за різними джерелами (звернувши увагу на способи відображення) А. На Волзі баржі проти течії піднімали бурлаки. Вони впрягалися у лямки і тягли їх, ступаючи берегом. Це була дуже важка праця. (З матеріалів краєзнавчої екскурсії)

Робота в парах за картками Картка 1 Б. …Вдруг я стоны услыхал, И взор мой на берег упал. Почти пригнувшись головой К ногам, обвитым бечевой, Обутым в лапти, вдоль реки Ползли гурьбою бурлаки, И был невыносимо дик И страшно ясен в тишине Их мерный похоронный крик – И сердце дрогнуло во мне. (М. Некрасов “На Волзі”)

Робота в парах за картками Картка 1 В. Репродукція з картини І. Рєпіна “Бурлаки на Волзі”

Робота в парах за картками Картка 2 Яку роль літератури ілюструє цей фрагмент: “Старший із них був чоловіком похмурим і лютим на вигляд. Одяг його складався лише із шкіряної куртки, пошитої із вичиненої шкури якоїсь звірини, хутром наверх… Нам залишається тільки відзначити дуже цікаву деталь його зовнішності, яка настільки варта уваги, що її не можна оминути: це було мідне кільце на кшталт собачого ретязя, щільно запаяного на шиї. Воно було достатньо широким, щоб на заважати диханню, та водночас таким вузьким, що зняти його можна було, лише розпилявши навпіл. На цьому своєрідному комірі було вирізьблене саксонськими буквами: “Гурт, син Беовульфа, природжений раб Седріка Ротервудського”? (В. Скотт “Айвенго”)

Робота в парах за картками Картка 3 Про яку роль літератури йдеться в цьому тексті? Из рая детского житья Вы мне привет прощальный шлёте, Неизменившие друзья В потёртом, красном переплёте. Чуть лёгкий выучен урок, Бегу тот час же к вам, бывало. - Уж поздно! – Мама, десять строк!. Но, к счастью, мама забывала. Дрожат на люстрах огоньки… Как хорошо за книгой дома! Под Грига, Шумана, Кюи Я узнавала судьбы Тома. Темнеет… В воздухе свежо… Том в счастье с Бекки полон веры. Вот с факелом индеец Джо Блуждает в сумраке пещеры… Кладбище… Вещий крик совы… (Мне страшно!) Вот летит чрез кочки Приёмыш чопорной вдовы, Как Диоген, живущий в бочке. Светлее солнца тронный зал, Над стройным мальчиком – корона… Вдруг – нищий! Боже! Он сказал: «Позвольте, я наследник трона!» Ушёл во тьму, кто в ней возник, Британии печальны судьбы… - О, почему средь красных книг Опять за лампой не уснуть бы? О, золотые времена, Где взор смелей и сердце чище! О, золотые имена: Гек Финн, Том Сойер, Принц и Нищий. (М. Цветаева “Книги в красном переплёте”)

Евристична бесіда Що ілюструє висловлювання М. Горького про поеми О. С. Пушкіна? “Я прочитал их все сразу, охваченный тем жадным чувством, которое испытываешь, попадая в невиданно красивое место, - всегда стремишься обежать его сразу… Полнозвучные строки стихов запоминались удивительно легко, украшая празднично всё, о чём говорили они; это делало меня счастливым, жизнь мою – лёгкой и приятной, стихи звучали, как благовест новой жизни. Какое это счастье – быть грамотным!” Чи можемо ми вважати, що тут йдеться тільки про розважальну роль літератури як мистецтва слова? Чи можна розглядати твори літератури під одним кутом зору, підкреслюючи щось одне у їх впливі на читача?

Літературна вікторина “Чи знаєш ти міфи?” Що таке міф? Чи у всіх народів є міфи? Які давньослов’янські міфи ви знаєте? Хто з міфічних героїв дав людям вогонь і навчив їх різним ремеслам? У якому міфі розповідається про перший літальний апарат? Чим закінчився цей політ? Хто з міфічних героїв любив себе понад усе? Яка квітка названа ім’ям цього героя? З чого зробила людей богиня Нюйва? Чому в єгипетських міфах небо відділене від землі? Хто боровся за владу з індійськими богами?

Світ і людина у міфах Бесіда з учнями Якими постають герої у міфах? Які людські риси та уявлення древніх людей втілюють міфічні герої? Що спільного між міфічними героями різних культур? Від чого залежить доля людини у міфах? Чи можна уявити собі міф без фантастики? Як ви гадаєте, у чому полягає її роль? Яким постає світ у міфах і яке місце людини в цьому світі?

Поняття про переклад та його різновиди Словникова робота Переклад – це передача змісту усного висловлювання чи писемного тексту засобами іншої мови. Види перекладів Переклад дослівний – передача іншомовного тексту іншою мовою шляхом підстановки на місце іншомовних слів їх еквівалентів з мови, на яку здійснюється переклад, зберігаючи чужомовну конструкцію. Переклад вільний – передача загального змісту іншомовного тексту без збереження деталей та емоційно-експресивних відтінків. Художній переклад – різновид літературної творчості, внаслідок якої твір, існуючи в одній мові, “оживає” в іншій, не втрачаючи змістових та естетичних особливостей.

Видатні люди про значення книги в нашому житті Якщо пошукаєш в книжках мудрості уважно, то знайдеш велику користь для душі своєї. Нестор-Літописець Якщо люди перестають читати, вони перестають мислити. Д. Дідро Людина з гарною книжкою в руках ніколи не буде самотньою. К. Гольдоні Книжки відкривають перед людиною невідомі світи. Д. Гершель

Підсумки уроку Бесіда з учнями Яке місце літератури серед інших видів мистецтва? Які функції виконує література? Хто є головним героєм літератури? Що визначає цінність літературного твору? Що ви дізналися нового про переклад? Які види перекладу ви знаєте? Чим вони відрізняються один від одного?

Домашнє завдання Навести приклади з літературних творів, де йдеться про виховне значення літератури у формуванні людини і всього людства. Намалювати ілюстрацію до улюбленого літературного твору (за бажанням).


Теги: світова література
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 929/169


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar