Головна » Зарубіжна література

Дон Кіхот - борець за справедливість. Урок із світової літератури

Мета: Формувати вміння учнів цілісно сприймати твір, зосередити їх увагу на особливостях доби  пізнього Відродження в Іспанії: познайомити з гуманістичними поглядами Сервантеса і його  безсмертним героєм Дон Кіхотом.  Розвивати навички ідейно-художнього аналізу твору, вміння висловлювати власну думку. Виховувати в учнів почуття справедливості.

Тип уроку: нетрадиційний

Обладнання: карта Західної Європи XVIст.; портрет Сервантеса, ілюстрації до роману «Дон Кіхот»  П. Пікассо, Г. Доре, репродукції картин Л. да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело

 

Епіграф:                                   Цілком можливо, що народ, у якому є частка Дон Кіхота,

                                                  не завжди буде процвітати. Але настане день, коли доведеться

                                                  кинути виклик левам, не маючи проти них зброї. І тоді буде

                                                  необхідний безумець, здатний знехтувати безпекою й подати

                                                  приклад іншим.

                                                                                                                                Антоніо Мачадо

 

                                                                                 Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань:

     1. Бесіда:

- Що вам відомо про епоху Відродження?

- Якими були погляди на життя гуманістів цього часу?

- Назвіть найкращих художників цієї доби і їхні картини.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

IV. Робота по темі уроку:

       1. Повідомлення учня-літературознавця М. Сервантеса.

Народився 1547р. у сім’ї збіднілого лікаря-дворянина, в пошуках заробітку змушений був часто переїжджати з батьками з місця на місце. Але хлопчині вдалося отримати гарну освіту в єзуїтській колегії,

а потім у педагога-гуманіста того часу Хуана Лопеса де Ойоса. Завдяки його рекомендації Сервантеса прийняли на службу в Мадрид до монсеньйора Аквавіви, який пізніше став кардиналом. Ця освічена людина одразу ж оцінила здібності та розум свого помічника. В Італію вони прибули вдвох, але 1570р. він залишив службу в кардинала і в патріотичному пориві вступив да іспанського полку, який базувався в Італії. Довгих 5 років військової служби в Італії вплинули на формування його особистості. Сервантес навчився італійської мови, познайомився з багатьма гуманістами та іхніми роботами

   (Демонстрація репродукцій картин Л. да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Тиціана та ін.

     

     2. Виступ учня-мистецтвознавця, який дає коротку характеристику живопису епохи Відродження і окремих митців, які оспівують силу, мужність, красу людини.

Сервантес мав доступ до бібліотек своїх друзів, і тому познайомився з найкращими творами письменників

Відродження: Аліг’єрі, Петрарки, Боккаччо та ін. Так він пізнав силу і красу художнього слова, його роль

у формуванні людського характеру і поведінки. Саме епоха Відродження могла дати світові Сервантеся, який прославив себе "Дон Кіхотом".

   

     3. Повідомлення учня-літературознавця

На службі Сервантес був зразком чесного служіння своїй батьківщині. Тричі був поранений 7 жовтня 1570р. у битві при Лепанто, і півроку пробув у госпіталі. Ліва рука перестала діяти, але Мігель всеодно повернувся до морської служби, воював у Наварині, у Північній Африці, в Неаполі на о. Сардинії. Восени 1575р. залишив службу за станом здоров’я і повертається до Іспанії, розраховуючи на королівську пенсію і легку службу на батьківщині. Потрапив у полон да алжирських піратів, але вийшов на волю. На батьківщині знайшов роботу комісара військових постачань, згодом - збирача податків у Гренаді. Двічі потрапляв до в’язниці, бо став жертвою махінацій нечесних людей.Саме в тюрмі Сервантес почав малювати майбутнього Дон Кіхота - худого горбоносого ідальго на сухореброму коні. Останні роки письменник провів у Мадриді у злиднях.

 

    4. Повідомлення учня-історика про Іспанію XVІст.

Початок XVІст. Ще недавно Іспанія була могутньою державою, мала багаті американські колонії, які безжалісно грабувала. У цей час іспанська аристокатія робила все можливе, щоб зберегти свої привілеї. Об’єднання країни сприяло швидкому розвитку самобутньої національної культури і широкиму проникненню ідей гуманізму з Італії. Колись сильна іспанська монархія тепер трималась тільки силою зброї і церкви і була приречена бідність і загибель. Іспанія жила за рахунок своїх колоній і занепала. Багато іспанців перетворилися на батраків або мрійників.

 

           (Робота з картою Західної Європи XVIст.)

   

     5. Слово вчителя про історію створення роману "Премудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі".

Роботу над романом Сервантес розпочав у в’язниці. Перший том роману вийшов друком 1605р., мав великий успіх, але матеріальне становище письменника не покращилось. З рік до смерті письменник напише другу частину роману. Цікаво знати, що цей твір за кількістю перекладів поступається лише Біблії, був задуманий як пародія на середньовічні рицарські романи. У творі 660 персонажів. У центрі роману - подорож ідальго Дон Кіхота із зброєносцем Санчо Пансою Іспанією XVIст. з метою захисту бідних, скривджених, принижених.

 

     6. Повторення літературознавчих термінів (що таке роман?)

Роман - це великий за обсягом епічний твір, в якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.

 

     7. Виразне читання першого розділу роману (І частини)

         - Бесіда:

1. Що найбільше любив робити Алонсо Кіхада?      (читати рицарські романи)

2. Яка ідея виникла в його голові?                             (стати мандрівним рицарем)

3. Що він вважав необхідним, щоб стати рицарем? (рицарське ім’я, наявність коня, коханої, обладунки)

 

     8. Стислий переказ учнями епізоду "посвячення" Дон Кіхота в рицарі.

         - З чого ви сміялися?

         - З якою метою герой вирушає в подорож?      (прославити батьківщину, боротися зі злом, захищати

                                                                                        слабких і знедолених)

 

     9.Бесіда з учнями:

- Які "подвиги" Дон Кіхота вам запам’яталися? Чи є вони такими насправді? Аргументуйте свою думку.

- У чому причина його невдач?                                  (незнання людей, життя, наївна довірливість,

                                                                                        поєднання дійсності й вигадок призвели до того, що

                                                                                        його наміри не здійснилися. Його знання лише з

                                                                                        книжок, і лицарські романи - кодекс законів, заклик

                                                                                        до дії. Тому найчастіше результат його подвигів

                                                                                        дорівнює нулю в історії з левами, а в історіях з

                                                                                        млинами, пастухом, злочинцями має негативний

                                                                                        результат. Незважаючи на невдачі та гіркі

                                                                                        розчарування, Дон Кіхот знов і знов кидається

                                                                                        комусь на допомогу і його б’ють ті, кого він хотів

                                                                                        врятувати. Автор впевнений в необхідності подвигу

                                                                                        в ім’я перемоги справедливості. Але рицар Сервантеса

                                                                                        виїхав на широку дорогу несоєчасно, коли світ був

                                                                                        прозаїчним.)

    10. Слово вчителя про комічного зброєносця Дон Кіхота - селянина Санчо Панса (демонстрація ілюстрації П. Пікассо "Дон Кіхот і Санчо Панса")

 

    11. Порівняльна характеристика Дон Кіхота і Санчо Панса (колективна робота із записами в зошити)

 

                      Рицар                                                                                 Зброєносець

Худий і високий                                                                             Товстий і невисокий

серйозний і сповнений почуття                                                    веселий і байдужий до всього

власної гідності                                                                              обачливий

щедрий і безкорисливий

сприйняття світу крізь призму                                                      здоровий глузд

високих ідеалів

антипатія до їжі, сну і т.ін., як                                                       здатність радіти з задоволення

до марної трати часу, потрібного                                                  елементарних природних потреб

для корисних справ

 

                                         - Чи можна вважати цих героїв антиподами?

                                    (словникова робота: антиподи - люди з протилежними

                                     рисами, поглядами, смаками)

                                    (Вони не антиподи. Вони потрібні один одному тому,

                                     що внутрішньо схожі: обоє добрі і людяні. обоє назадоволені

                                     дійсністю, обом вистачає сміливості, щоб вирушити на пошуки

                                     кращого життя. Поряд із комічним вимальовується поступово

                                     трагічна тема. Вустами свого героя автор висловлює гуманістичні

                                     ідеї про справедливий суспільний лад, про земне щастя усіх людей)

 

    12. Робота з епіграфом

- Як епіграф пов’язаний з образом Дон Кіхота?

 

    13. Вправа "Вільний мікрофон"

                        - Як ви думаєте, чи потрібні донкіхоти сьогодні нам, в нашій країні?

 

IV. Підведення підсумків уроку (записи у зошитах)

      1. Роман закінчується перемогою здорового розуму, бо Дон Кіхот зрікається своїх фантазій. Але автор 

          посіяв у душах читачів зерна гуманістичних поривань.

      2. Шляхетний Дон Кіхот смішний у часи жорстокості і користолюбства, але не самотній - уже

          протягом чотирьох століть цей образ надихає людей на служіння ідеалам гуманізму і духовного

          прогресу. І взагалі більшість людей чесні, порядні, безкорисливі, доброзичливі

 

V. Домашнє завдання: Підготувати розповідь про те, образливе чи почесне прізвисько "донкіхот" у наш  час


Теги: Гулик Л.В., Сервантес
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1154/193


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar