Головна » Зарубіжна література |
Мета уроку: навчальна: визначити рівень знань, умінь та навичок учнів з теми: «Героїчні пісні і балади» з метою їх контролю і корекції; розвивальна: розвивати навички зв’язного мовлення, пам’ять та логічне мислення учнів; виховна: виховувати любов до читання, інтерес до культур інших народів, естетичні смаки, потяг до художньої творчості.Тип уроку: контроль і корекція знань і вмінь учнів. Обладнання: тести та тестові завдання.
Хід уроку:
І. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
В наш час ми отримуємо інформацію звідусіль. Важко зараз уявити собі фольклор як єдину форму уявлення народу про побут, вірування, історію, надії, мрії.
Навіть якщо пригадати дитинства – той час, коли ми всі особливо сприйнятливі до всього казкового та незвичайного, мало хто може сказати, що пережив ситуацію, яку описав Некрасов:
Под густые старинные вязы На отдых тянуло усталых людей. Ребята обступят, начнутся рассказы Про Киев, про турку, про чудных зверей.
Сьогодні ми говоритимемо про німецькі народні пісні. Тому епіграфом уроку я пропоную взяти слова Поля Лафарга: «Народна пісня, яка виникає невідомо де і передається з віст в вуста – це вираження народної душі, її супутниця і в радощах і в горі, скарбниця, якій вона довіряє свою сімейну та національну історію.» (епіграф написаний на дошці). Конкретніше, ми говоритимемо по балади, які є лише різновидом народної пісні. Отже, тема уроку «Балада у німецькій літературі» (дату і тему - в зошити).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Згадаємо, що ми вже знаємо по темі: «Героїчні пісні і балади». (тести усні та письмові). 1. Закінчити речення: - Балада народилися на півдні Європи у ХІІ – ХІІІ ст.. як …танцювально-хорова пісня. - Технікою акровірша уславив себе …Франсуа Війон. - На створення «Пісні про віщого Олега» О.С.Пушкіна надихнуло …перебування у Києві. - У баладі «Альпухара» Адам Міцкевич героєм виводить …короля маврів. - Літературна балада відрізняється від фольклорної наявністю…автора
2. Перевірка домашнього завдання у формі тестів. По анонсу балади визначити її назву та її автора. Приклади: - Матір втрачає на полі бою дев’ять синів. Її серце не витримує. («Смерть матері Юговичів», Сербська народна балада); - Король хоче дізнатися секрет приготування медового напою. Щоб не видати тайну, батько жертвує власного сина. («Вересевий трунок», Р.Л. Стівенсон).
3. Робота з сигнальними картками. (Вчитель читає речення. Учні піднімають червону сигнальну картку, якщо не згодні з твердженням і говорять правильне твердження, або зелену картку, якщо згодні і повторюють речення)
Російські героїчні пісні звуться баладами, і найвідоміший цикл російських балад – балади про Василя Буслаєва; ( не вірно; билини; Ілля Муромець).
4. Письмові тести.( див. у додаток)
ІІІ. Творчий пошук. Звіт у вигляді голосування.
Діти готують доповіді про авторів німецьких балад і агітують голосувати за них. (див. у додаток). При агітації за німецьку народну баладу звучить переклад балади «Лілофея» з німецької на українську мову. При агітації за Й.В. Гете звучить балада «Лісовий цар» мовою оригіналу. При агітації за Ф.Шиллера – інсценізація балади «Рукавичка» мовою оригіналу. При агітації за Г.Гейне – балада «Лорелея». До всіх балад учні готують ілюстрації.
ІУ. Підсумки уроку. Діти пишуть в зошити, яка балада їм сподобалась найбільше і чому. Зачитують. Домашнє завдання. Оцінки. Коментарі.
Додаток 1 Німецька народна балада формувалася впродовж ХІ – ХІІ ст.. Існує багато різновидів німецької балади: історичні – про німецьких королів та вождів; Їх виконання супроводжувалися демонстрацією летючих листків (картинок, ілюструючих сюжет). Особливо виділити хочеться фантастично-міфологічні балади про водяників, лісовиків, ельфів, чарівників, мерців, що воскресли. В них яскраво простежуються фольклорні традиції: драматична напруженість сюжету; «Лицар Олоф», якого згубила донька лісового царя напередодні весілля, «Королівські діти», які загинули через заздрість чорниці, «Побачення з мертвим нареченим», «Ловець щурів з Гамельна», про смерть дітей цілого міста через жадібність дорослих. А взірцем народної балади я вважаю баладу «Лілофея». Останній рядок кожного куплету повторюється з маленькими варіаціями. Герої балади – королівна та водяник – постійно ведуть діалог. Фольклорні персонажі водяника та Лілофеї зустрічаються в баладах різних народів. Драматична розв′язка також різна. В німецькій народній баладі Лілофея повертається до свого чоловіка. (Народна балада «Лілофея» звучить). Голосуйте за німецьку народну баладу. Вона була найпершою.
Додаток 2 Генріх Гейне належав до романтиків і з′явився на світ на півстоліття пізніше за Гете і Шіллера. Поняття Balade прийшло в Німеччину у ХУІІІ столітті як переклад англійського слова balad – літературний вірш, написаний в дусі старих народних пісень. А з іспанської у німецьку мову прийшло слово Romanze, і в ХІХ столітті поняття Balade і Romanze практично не розрізнялися. «Дон Раміро», «Лицар Олоф», «Зустріч», «Король Гарольд Гарфагар» Гейне називав романсами. Але називатимемо ці твори баладами, бо в них є все, що властиве баладам. Невеликі за розміром, віршовані твори, героями яких є міфічні істоти: водяники, лісовий король, мерці, що воскресли, русалки. Драматичні напружені сюжети. Одна з найвідоміших балад Гейне «Лорелея», про казкову фантастичну істоту, можливо, недосяжну мрію закоханого, яка сидить на скелі на березі величного Рейну, розчісує волосся і своїм співом заманює на смерть невинних рибалок. Баладі властиві глибока ліричність і простота. Автор використовує особливості німецької народної пісні і її образи, форму, ритміку, розмовні інтонації. Захоплює подих від опису природи: Рейну, сонця, вечірнього заходу. Послухайте її, будь ласка! Гейне найближчий до нас за часом, тому його пісні найзрозуміліші нам. Голосуйте за Гейне.
Додаток 3 Й.В. Гете ще в молоді роки почав цікавитися баладами. Він збирав, записував і переробляв народні балади. Якщо народну баладу можна назвати алмазом, то в обробці Гете це вже був справжній діамант. «Дика троянда», «Фіалка», «Рибалка», «Ловець щурів», «Коринфська наречена», «Бог і баядера», «Лінденшмідт» і, нарешті, «Вільшаний король» - це справжні діаманти баладного жанру. Я хочу зупинитися на баладі Гете «Вільшаний король». Джерелом написання балади стала народна пісня Данії «Донька короля ельфів». Утаємничений сюжет, в якому описаний страх людини перед ворожими силами природи, відсутність межі між уявним та реальним, повтори та звернення Лісового короля до хлопчика, а хлопчика до батька, не залишають нікого байдужими. У відсутності взаємо порозуміння між людиною і природою – причина трагічної кінцівки – дитина помирає. Чи від страху й хвилювання, чи її забирає Вільшаний король? Я хочу презентувати вам цю баладу в скороченому варіанті. Голосуйте за великого Гете – короля німецької поезії!!!
Додаток 4 Якщо це взагалі можливо, то, порівнюючи Гете і Шіллера, я назву Фрідріха молодшим братом генія. Але тільки не в жанрі балади. Тут рівного немає Шіллерові. «Нурець», «Полікратів перстень», «Лицар Тогенбург», «Івікові журавлі». Але особливо виділити я хочу баладу Шіллера «Рукавичка». Опис хижих тварин підкреслює мужність лицаря. Опис короля і придворних говорить про безглузді і жорстокі розваги можновладців. Конфлікт балади у зіставленні дрібниці – рукавички та безцінного людського життя. Містична поведінка тварин змушує поважати їх і є тою ізюминкою, яка робить баладу неповторною. Говорити про цю баладу можна довго, але я хочу зараз показати цю баладу в скороченому варіанті. Голосуйте за Фрідріха Шіллера – короля німецької балади!
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |