Головна » Українська мова |
Мета уроку Учні повинні: 1. Навчитися систематизувати та узагальнювати набуті знання про складнопідрядне речення 2. Розвивати орфографічні та синтаксичні навички письма; навички синтаксичного розбору речення; творчі здібності 3. Виховувати в собі почуття прекрасного, інтерес до творчості поетів рідного краю Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок, комбінований Методична організація уроку: репродуктивна й евристична бесіда, метод спостереження і аналізу мовних явищ Обладнання: роздатковий матеріал, виставка збірок Марійки Бойко, таблиці Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Оголошення теми, мети уроку Про СПР сьогодні поговоримо словами поезій нашої землячки, відомої широкому загалу поетеси Марійки Бойко. Я – просто людина, Звичайна людина, І вдячна за все, Що я маю в житті… М. Бойко ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми Я ЗНАЮ, ЩО 1. Складним називається речення, яке… 2. Граматична основа речення – це… 3. ССР називається речення, яке… 4. СПР називається речення, яке… 5. ССР від СПР відрізняється тим, що… 6. Підрядна частина у СПР по відношенню до головної може займати таку позицію:… 7. Частини СПР з’єднуються за допомогою… 8. Питання у СПР ставиться від … 9. СПР поділяється на такі види… 10. СПР з підрядними означальними відповідають на питання… 11. СПР з підрядними з’ясувальними відповідають на питання… 12. СПР з підрядними обставинними поділяються на такі види… 13. Між частинами СПР ставиться розділовий знак… ІV. Виконання системи практичних завдань Вибірково-схематичний диктант (середній рівень - побудувати схеми підкреслених речень; достатній - знайти СПР, побудувати схеми; високий – знайти СПР, побудувати схеми, вказати вид) Мій друже і співрозмовнику! ( передмова до збірки поезій Марії Бойко) 1.Сподіваюся, що нова збірка не стане для Вас розчаруванням. 2.Я намагалась бути щирою й відвертою в почуттях і їх втіленні,адже найкраще відображають душу автора саме ліричні поезії. 3.Соціальна чи патріотична тематика, поза сумнівом, важлива, але більшою мірою це творчість на вимогу часу чи оточення. 4.Лірика зовсім інша... 5.Майже щоденник, в якому правда і нічого, крім правди. 6.Даремний клопіт — дурити власне серце. 7.Моя поезія — це мова мого оточення. 8.Ми — ніби система сполучених посудин. 9.Душа радіє й тужить, але не в загальному сенсі, а разом з маленьким світом моїх друзів і недругів. 10.Неважко зрозуміти, що у моїх рядках щоденна сповідь. 11.Боже, поможи тому, хто обере собі таку долю! 12.Але вибору у поетів просто немає... 13.До джерела поезії приходять ті, хто без неї гине від невтамованої спраги. 14.Загубивши цю стежку, — я втрачу себе, свою особистість. 15Можна мовчати роками, майже втрачати саму віру в поезію і її можливості, але зректися цього неможливо. 16. З чого починається вірш? 17.Якою має бути відповідь на це запитання? 18.Цього не знають навіть ті, кого відвідує творче безсоння... 19.Та все ж... 20.Холодні рими оживають від ніжного дотику любові. 21.І це лише початок. 22.А потім приходить велика відповідальність. 23.Поезія, відпущена у світ, несе в собі величну силу слова,бо веде за собою суспільство. 24.Але ще більшу владу ця сила має над самим поетом. 25.Тож саме від мене, автора, залежить — біль чи світло розділить читач, гортаючи сторінки моїх книжок... 26.Щоб дати пісні міцні крила, я маю не тільки об'єднатись, а навіть розчинитись у прагненнях композитора, в голосі співака. 27.Поява будь-якої з амбіцій гарантує провал. 28.Слухацька аудиторія моментально розчує кожну фальшиву інтонацію і не повірить тобі вже ніколи. 29.Найкращі ліки від німоти — діалог. 30.Хай тільки з однією людиною, хай навіть в уяві поета. 31.Кожна літера, кожен рядок звернені до когось, кожна емоція кимось спровокована й націлена на чиєсь абсолютно конкретне серце... 32.Творення заради самого процесу завжди безплідне. 33.Головне моє прагнення — бути почутою... ( правильна відповідь написана на дошці, учні перевіряють самостійно) Оцінювання письмових робіт * помилок немає – 3б. ІІ дві помилки – 2б. -- три помилки – 1б. чотири помилки – 0б. Робота-кодування Запишіть СПР у формі коду. СПР з підрядним означальним – 1; СПР з підрядним з’ясувальним – 2; СПР з підрядним обставинним – 3. Почуття було схоже на пролісок ранній, що несміло дивиться в очі весні. Пливи назустріч мінливій долі, бо хтось сумує в світах без тебе. Де квітли радості вінки, тепер лиш смуток тисне скроні. Всім серцем вірю в дивну казку майбуття, куди від холоду розлук птахи летять. І я не вірила сама,що осінь з літом розійшлася. Свій дім захищу я від сумніву злого, бо в ньому нічого не хочу втрачати. Я, мудрий лікарю, здорова, бо все сприймаю жартома. Зів’є домівку мудрий птах, щоб вік продовжити у дітях. Хай думає світ, що лихо минає тебе стороною. Відповідь: 133123332 „Тест на компетентність”. Визначити на слух, де прості, а де СПР Коли навесні заквітає черемха, Я бачу себе біля отчої хати. Я бачу себе босоногим дівчиськом, Що мріє про все у цім світі дізнатись. Я бачу, як сонце всміхається квітам. Я бачу, як вітер купається в листі. І хочеться знову любити і жити. 1 всім розповісти, що родом я звідси. Коли навесні озивається пташка, Я думкою лину в далеке дитинство. Я бачу ставок, куди йшла я купатись, Хоч мати й казала:"Ой, доню, облиш це!" Ще бачу я поле, засіяне житом, З волошками синіми, як мої очі. Я бігала полем у ліс по суниці. Я все це забути не можу й не хочу. Робота-моделювання У поданих СПР вставте потрібні сполучники чи сполучні слова відповідно до виду речення (сполучники і сполучні слова не вилучені) 1.Ще складніше собі зізнатися, що любов у життя прийшла.(з’ясувальне). 2. Два життя зустрілись в музиці та слові, щоб щасливу долю у піснях знайти. (обставинне мети). 3.Той найбагатший, хто в потоці днів зупиниться і тепло усміхнеться.(займенниково-означальне) 4.Мене підхопить часу плин, бо вмію слухати і чути. (обставинне причини). 5.Я вірю, що слово здолає межу самоти.( з’ясувальне). 6. Я попри все безглуздо сподіваюсь, що втрачене знайшло свій теплий вирій.(з’ясувальне). 7.Усміхнись на мить, бо мінливу долю смутком не змінить. (обставинне причини).8.Я пам'ять відкриваю, мов скарбницю, хоча вона не золотом багата. (обставинне допустове). Дослідження-пошук (робота біля дошки) Записати речення під диктовку, вказати вид,побудувати схеми. Коли навесні заквітає черемха, я бачу себе біля отчої хати. Почуваюся листям осіннім, що за вітром зривається в танці. Там, де сонце гуляло плесами, тільки камені серед хвиль. І для прощання піднята рука, хоч почуття однаково високі. Варто жити, доки є наснага, пити час щомиті по краплині. Той, хто хворіє на рими та вірші, має довіку лишатись поетом. Робота з картками ( переписати речення, зробити синтаксичний розбір: підкреслити члени речення, побудувати схему, охарактеризувати обидві частини) 1.Де зернятко любові пророста, там гинуть морок, заздрість і облуда. 2.Нас щедра доля співати вчила, щоб у найкращі й складні часи над світом лунали. V. Підсумок уроку 1. Словникова робота: тлумачення поняття «життєве кредо». ( кожен учень зачитує рядок з поезії Марійки Бойко, який може стати його життєвим кредо. ) Див. додаток №1 2. Оцінювання. VI. Домашнє завдання Середній рівень Впр.284 Достатній рівень Виписати з текстів художніх творів шість СПР; накреслити до них схеми. Високий рівень Написати відгук про урок
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |