Головна » Українська мова |
Мета: Навчальна: удосконалити з учнями поняття про звертання, їх виражальні можливості, навчити розрізняти поширені і непоширені звертання; правильно розставляти розділові знаки, залежно від позиції розташування звертання в реченні; виробляти вміння виконувати синтаксичний розбір речень, ускладнених звертаннями; Розвивальна: розвивати вміння правильно інтонувати речення зі звертаннями та вміло застосовувати їх в різних стилях мовлення; Виховна: сприяти розумовому і фізично-здоровому розвиткові школярів, викликати бажання піклуватися про своє здоров'я, виховувати повагу до рідних, оточуючих, з якими спілкуються; прищеплювати культурно-естетичні смаки. Тип уроку: урок вивчення і засвоєння знань. Урок творчого спілкування. Обладнання: аромалампа, мультимедія, технологічні, рефлексивні картки, картки-опори, кольорові картки з диференційованими завданнями, жетони-смайлики. Девіз уроку: «Скільки є в нас, любі дітки, для звертання ніжних слів!» Епіграф уроку: «Пригорнись до мене, слово, Коли щира ллється мова, Відвернись від мене, слово, Коли думка, як полова.» Х і д у р о к у І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. З’ясування емоційного стану школярів. Вчитель. Доброго дня, діти! Вітаючись кожного дня, ми промовляємо: «Здрастуйте!», «Доброго здоров’я!». Таким чином ми бажаємо одне одному здоров’я. Ще з давнини люди казали: «Де здоров’я, там і краса», а сучасний еталон краси – здорова людина, що вибирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров’я, тому дуже важливо знати, що вона відчуває у тій чи іншій ситуації. За допомогою рефлексивних карток, спробуйте передати свій настрій протягом уроку. (Вчитель інструктує учнів щодо роботи з рефлексивними картками. Див. додаток № 1) ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. Вчитель. Щоб міцне здоров’я мати, Треба його не псувати, Берегти серйозно дуже, Знай про це і ти, мій друже! Питання: · Якими словами завершено ці рядки? · З якою метою автор звертається до вас? АРОМОТЕРАПІЯ. Вчитель. Ви вже, мабуть, відчули, що повітря у вашому класі насичене ароматом лимону. Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи. Бажаю вам успіхів на уроці! Вчитель: А винагородою за активність, наполегливість, творчість на уроці стануть різнокольорові жетони, які ви отримаєте в кінці уроку. ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. 1. Вчитель. o Пригадайте, скільки відмінків має іменник? o Назвіть відмінки іменників. o В яких випадках вживається кличний відмінок у нашому мовленні? o Запишіть в зошити приклади іменників кличного відмінку однини, звертаючись до своїх рідних.(називають записані приклади) o Які закінчення мають звертання в кличному відмінку? o Якими іще словами-синонімами ви можете звернутись до мами, тата? o Як ви вважаєте, чи можна за допомогою слів-звертань виразити свої почуття до людини? o За допомогою яких суфіксів звертання набувають доброзичливого, пестливого значення? Ø Відеоролик «Прекрасні звертання» Надії Красоткіни. 2. Гра «Ласкаві звертання». Метод «М¢яч». (Учитель кидає в руки учнів м¢яч і промовляє слово, учень утворює слова із суфіксом пестливості та ставить їх у кличному відмінку) Тато, сестра,бабуся, доня, хлопець, мама, брат, дівчина. ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (За допомогою мультимедійної установки). Вчитель. Звертання відіграє важливу роль у нашому повсякденному мовленні, без нього було б важко спілкуватися. Погодьтеся, що встановлення контакту з людиною передусім залежить від того, як ми до неї звернемося. Прочитайте, будь-ласка, звертання, які перед вами: Зінаїдо! Валерію! Евеліно! Ростиславе! Таїсіє! Андрію! Наталю! Назаре! Ярославо! Пам’ятайте! Ніщо так не тішить вухо людини, як її власне ім’я!!!!!!! - Якими частинами мови зазвичай виражаються звертання? 1. Метод « Розумовий штурм » Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи. * Діти не повинні відповідати образою на образу. * Школярі дотримуються правил дорожнього руху. * Люди оберігають навколишнє середовище. * Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури. * Учні старанно готуються до уроків. - Прочитайте епіграф та девіз уроку, виділяючи звертання відповідною інтонацією. (на дошці) - Проведіть спостереження, які з наведених звертань ми віднесемо до непоширених, поширених? 2. ЛІНГВІСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ (робота в групах) І група: речення з непоширеними звертаннями; - ІІ група: речення з поширеними звертаннями. 1. Мамо рідненька, прийми мої привітання. 2. Відроджуйся і розквітай, рідна мово. 3. Друже, розпочнімо гарну працю. 4. Будьте уважними, сини мої, один до одного. 5. Сестро моя, давай заспіваємо. 6. Рідна мово моя, ти – як хвиля Дніпрова! 7. Не цурайтесь мови, люди, рідного джерельця. - Якими розділовими знаками ми виділяємо звертання? Відповідь. Якщо звертання не виділяється окличною інтонацією, ставимо коми. 3. ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ. Вчитель: Ви втомилися. Тож я пропоную трішки відпочити. Закрийте очі руками. Пригадайте найприємніші хвилини спілкування з рідними. Хтось нехай згадає, як разом із батьками відпочивав улітку. А у когось була найпрекрасніша у житті риболовля з дідусем. Хтось вирушав разом із бабусею у ліс, щоб назбирати восени грибів. А комусь подобається разом із тітонькою переглядати художні фільми. Чийсь братик чи сестричка радісно біжить зустрічати, коли ви повертаєтеся зі школи. Нехай такі радісні хвилини спілкування з рідними бувають частіше. Учиться й ви дарувати близьким людям тепло своєї душі. Говоріть рідним та один одному більше приємних слів. Звертайтеся до людей з повагою. Тільки тоді ваше щастя й щастя ваших рідних буде примножуватися. Відкрийте очі. Подаруйте посмішку один одному. Продовжуймо працювати! РЕФЛЕКСІЯ. Визначення емоційного настрою дітей (робота з рефлексивними картками) Вчитель. · Чи змінився ваш настрій на даний момент? Позначте в рефлексивних картках свій емоційний стан. 4. Творче конструювання Записати речення так, щоб воно відповідало поданим схемам. * Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу. ЗВ, …………. ………… ЗВ!. ........, ЗВ, ………. …………, ЗВ. 5. «ЛІНГВІСТИЧНИЙ БАСКЕТБОЛ» Вчитель. Здорова дитина – це радість для батьків, а в майбутньому – повноцінний громадянин суспільства. Щоб бути здоровим, необхідно займатися спортом. · Які види спорту ви знаєте? · Пропоную спробувати себе в грі під назвою «Лінгвістичний баскетбол» Методичний коментар. Вчитель задає питання, а учні пишуть в зошитах номер заданого питання, позначаючи відповіді «так» або «ні». Після виконання завдання, учні визначають кількість влучних попадань, за допомогою слайда №7… (Самоперевірка). 1. Чи поширюються звертання? ( Так). 2. Звертання виділяємо на письмі лапками? (Ні). 3. Звертання називає того, до кого звертаються? (Так). 4. Звертання може бути членом речення? (Ні). 5. Найчастіше звертання може бути виражене займенником? ( Ні ). 6. Звертання завжди стоїть на початку речення? ( Ні ). 7. Звертання використовується в науковому стилі? ( Ні ). 8. Усередині речення звертання виділяємо з обох боків комами? ( Так ). 9. При звертанні може бути знак оклику? (Так). 10. Чи може вживатися звертання в множині? (Так ). 11. Основне значення звертання смислове? ( Так ). 12. Слова о, ой, теж належать до звертання? ( Ні ). 6. «СМІХОВА ТЕРАПІЯ». Вчитель. Діти, якщо хочете бути здоровими, смійтеся частіше. Сміхова терапія допомагає зміцнити імунні функції організму. Диктант - завдання. Із прослуханих текстів виписати звертання. Визначити звертання за будовою, якою частиною мови вони виражені. * * * - Ало! Швидка? Моя дитина проковтнула авторучку! - Зараз виїжджаємо. - Лікарю, а що мені робити до вашого прибуття? - Пишіть, жіночко, поки олівцем… * * * Догадлива дитина - Мамо! Чи Ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з квасом миша впала. - Ох, Боже мій! Чи ж ти її витяг? - Еге! Буду я витягати! Щоб вона мене вкусила? Я піймав кота і вкинув у діжку, щоб він мишу з’їв! * * * По щирості Батько дає своєму синові бублика та й каже: - На, Васильку, та поділися з Івасиком по щирості. - Як це по щирості? – питає Василько. - А так, синку, - каже батько, - як переломиш бублика, то й дай більшу частину Івасикові, а собі залиш меншу. Ото й зветься - «по щирості дати». - Е- е – е! – каже Василько, - то дайте, тату, бублика Івасеві: нехай він ділить «по щирості».
Вчитель: - В якому стилі вживаються подані звертання? Відповідь. У розмовному стилі. - Як називається така форма розмови? Відповідь. Діалогом. 7. « ГРАМАТИЧНЕ ЩЕПЛЕННЯ» 5 хв. Вчитель. Щоб бути здоровими, лікарі роблять щеплення, а щоб покращити свою грамотність, проведемо «граматичне щеплення». (Диференційовані завдання). (на кольорових картках) Середній рівень. Перепишіть прислів’я. Подані в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка. Розставте розділові знаки. Зразок: ( Дитина) пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри. Дитино, пам’ятай, що чистота і здоров’я – рідні сестри. 1. Гроші ( син ) добувати легко, здоров’я – важко. 2. (Людина) здоров’я в твоїх руках. 3. (Мій друг) радій життю. 4. Хто (доня) ніхто не хворів, здоров’я не цінує. 5. Пам’ятай ( земляк ) хто здоровий, той і молодий. 6. Краще дихати свіжим повітрям ( тато), ніж пити ліки. Достатній рівень. Введіть звертання з довідки у прислів’я. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Зробіть так, щоб звертання стояли в різних позиціях: на початку, в середині і в кінці речення. 1. В підметеній хаті добре спати. 2. Знай, хто в чистому одязі, тому і поваги більше. 3. Руки миють не після обіду. 4. Кожна рослина тягнеться до сонця. 5. Багато ходити – довго жити. 6. Без діла слабіє сила. Довідка: сестра, хлопець, дитина, мама, бабуся, онучка. Високий рівень. Складіть і запишіть речення, щоб подані слова були в них: - підметами; - звертаннями. Зразок: Сергій любить солодке,а це дуже шкодить здоров’ю. Сергію, вживай частіше фрукти. Довідка: Петро, дівчина, люди, друг. РЕФЛЕКСІЯ. Вчитель. Чи змінився ваш настрій на кінець уроку. Позначте у рефлексивних картках свої емоції. ПАЛІТРА ВРАЖЕНЬ ВІД УРОКУ ü Мені найбільше сподобалося… ü Я навчився / навчилася… ü Найбільше вразило… ü Цікаво було дізнатися… ü Тепер я вмію… ü Хочу подякувати… V. ОЦІНЮВАННЯ VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1хв
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |