Головна » Українська мова |
Мета. Начальна – узагальнення матеріалу з теми «Лексика»; закріплення знань з даної теми; ліквідація прогалин у знаннях з даного розділу. Розвиваюча - оволодіння нормами літературного мовлення; вміння аналізувати, співставляти і роздумувати, логічно висловлювати свої думки; розширювати словниковий запас. Виховна – виховання бережного ставлення до рідної мови, слова; формування позитивної мотивації до предмета. Тип уроку – урок повторення й узагальнення Форма уроку – дидактична гра Обладнання: 1 ноутбук учителя; мультимедіапроектор.
Хід уроку Відео «Шум моря, крик чайок» Гості займають свої місця І. Емоційне налаштування на урок. Добрий день, гості і діти! Дзвоник всім нам дав наказ: До роботи швидше в клас. Біля парти станемо чемно, Хай мине час недаремно. Любі діти, у наш клас завітали люди гарні. Привітайте в добрий час гостей посмішкою щиро. Будьмо старанні усі, Сідайте на місця свої. Я загадаю вам загадку, а відгадку ви подаруйте один одному. Є у радості подруга у вигляді півкруга. Що це? Так, діти, це посмішка. Тож посміхніться один одному і постарайтеся зберегти гарний настрій на весь день. Я сподіваюся, що після нашого уроку ваш настрій не погіршиться, а ваші знання поглибляться. ІІ. Повідомлення теми і мети. Слово вчителя: (Слайд № 2) Звучить пісня Ю.Антонова «Море, море» Шановні гості, любі діти! Я рада вітати Вас на борту нашого парусника «Рідна мова»! День сьогодні особливий. Особливий тому, що ми відправимося в круїз по безкрайньому океану…. Ось тільки я забула, як він називається. Спробуйте разгадати ребус, і ви все відразу зрозумієте. (Слайд № 3). - Правильно, океан Лексика. Молодці! Я рада вітати вас на борту нашого парусника «Рідна мова»!
- Мета нашого круїзу- узагальнити вивчений матеріал з теми «Лексика». Адже Лексика – це величезний океан невідомого. Щоб ми змогли відправитися у далеку путь, необхідно мати лінгвістичні знання, які допоможуть вам не збитися з курсу.
- А тепер відкрийте суднові журнали (зошити) і зробіть перший запис: Десяте квітня. Класна робота. Узагальнення знань із теми «Лексика».
- А що таке лексика, що вивчається в цьому розділі? (відповіді учнів) А що таке лексикологія?
- Я надіюсь, що вашого словникового запасу вистачить до кінця подорожі. Але перш ніж відправитися в дорогу, я пропоную ознайомитися з курсом нашого корабля. А ось і карта океану. (Слайд № 4). - На яких островах ми побуваємо? (відповіді) - Ще ми познайомимося з їх жителямими. - Як капітан, я буду спостерігати за роботою своєї команди і в кінці подорожі відзначу кращих. Отже, у путь!
ІІІ. Повторення й узагальнення вивченого матеріалу
2. Острови Однозначних і багатозначних слів. (Слайд № 5).
- Діти, бачу землю! Так це ж Острови однозначних і багатоозначних слів
Скоріше розкажіть про жителів цього острова? (відповіді). - Жителі Острова однозначних і багатозначных слів дуже дружелюбні і бажають з вами познайомитися. Вони пропонують нам погратися. Ось їх завдання. (Слайд № 6) Доведіть, що слово ЗІРКА– багатозначне.
Завдання Перед вами 5 речень, запишіть слова в зошит під цифрами різні значення цього слова. Дивіться слова для довідок. Вони допоможуть вам у роботі. Для довідок: небесне тіло, знаменита людина, геометрична фігура, морськое тварина, нагорода. 1. На уроці образотворчого мистецтва ми малювали п’ятикутну зірку. 2. На нічному небі зійшла зірка. 3. Морські зірки - хижаки, які харчуються молюсками. 4. Мій дідусь був нагороджений орденом Червоної Зірки. 5. На сцені виступали всі зірки української естради.
Висновок: отже, слово зірка має скільки значень? (5) Значить, воно…..(багатозначне) -Молодці, діти.
(Слайд № 7).
-Ви тільки подивіться. Жителі цього острова вирішили нам подарувати провідну зірку. А хто знає, що означає цей вираз? - А тепер давайте знайдемо значення цього слова у словнику і порівняємо з вашими припущеннями. У якому словнику ми шукатимемо потрібну інформацію? (Слайд № 8). - Тепер вона нам буде вказувати правильний шлях.. - Друзі, а де можна знайти інформацію про лексичне значення слова? - Правильно, у словниках. - Отже, ми прибуваємо в місто Словників. (Слайд № 9). - Тут почесними жителями є словники. Вони дуже розумні і начитані. Які словники ви знаєте? (відповіді)
- Про що вони можуть нам розповісти? - А якщо немає під рукою звичайного словника? Яким чином можна дізнатися про значення того чи іншого слова? (Звертаємося до електронних словників: Вікіпедія, Словопедія,Словники) - У нашій бібліотеці зберігається багато словників. І мені дуже хочеться, щоб вони стали вашими вірними помічниками
3. Острови Прямого і Переносного значення. (Слайд № 10).
– А що це за острови такі? Що ви знаєте про них?
- Діти, жителі острова попросили нас виконати секретне завдання. Слайд № 11 Подивіться на картинки і скажіть, які словосполучення вжито в прямому, а які в переносному значеннях. Слайд № 12
Слайд № 13
- Придумайте і запишіть свої приклади.
- Все правильно. Ви просто молодці. За це ви отримуєте нагороду - гору золота. (Слайд № 14)
- А в якому значенні вжито це словосполучення? - Свою місію ми виконали. У путь!
ФІЗХВИЛИНКА (звучить шум моря)
А зараз перевіримо, чи знаєте ви команди капітана корабля. Слухайте і виконуйте його команди.
4. Острів Синонімів. (Слайд № 15). - Діти, ми прибуваємо до острова Синонімів. Його жителі такі дружні і схожі, що їх інколи важко відрізнити один від одного, але це зробити можна. Що ви про них знаєте? - Але трапилась біда: серед них з’явились зрадники. Синоніми просять нас допомоги. Давайте їм доможемо і знайдемо третього зайвого.
Завдання «Третє зайве » (Слайд № 16) А) вогонь, дим, полум’я Б) алфавіт, азбука, чистописання В) ураган, дощ, буря Г) сміятися, плакати, ридати Д) близько, далеко, поряд
-Молодці. Тепер вони знають зрадника в лице і будуть дуже обережні. Діти, наші синоніми весь час потрапляють у неприємні історії.
На острові трапилась повінь. Багато синонімів загубились і не можуть знайти одне одного. Давайте допоможем їм возз’єднатися. Завдання «Знайди пару» (Слайд № 17)
Баритися Родина
- Прекрасно! Тепер наші друзі разом і дуже щасливі. А ми можемо продовжити нашу подорож.
5. Острів Омонімів (Слайд № 18)
Послухайте вірш. Про що в ньому розповідається?
Я візьму легенький прут, Пожену гусят на Прут. Хоч купатиму не в милі – Стануть чисті всі та милі.
Гей, стрільці, хапайте луки, Тай біжіть бігом на луки! Комарня там вельми сита – Настріляйте зо три сита!
ну й охочий мій брат Ігор до усяких живих ігор. Де яка у світі гра є – Залюбки у неї грає. (Г.Бойко)
- Діти, я так нічого і не зрозуміла. Може, ви знаєте? (Відповіді) - Ох, і молодці ж ви!.. Правильно, це омоніми. А що ви про них знаєте? (Відповіді) - Отже, ми прибуваємо на острів Омонімів. (Слайд № 19)
Завдання Послухайте сценку і знайдіть у ній омоніми. Зустрілись два друга: Сашко і Матвій. Сашко сказав: – А у мене вдома вівсянка! – Подумаєш, – сказав Матвій, – у мене дома теж вівсянка. – Подобається вівсянка! – додав Сашко. – І мені! – сказав Матвій. – Вона жовта, гарна така! – І смачна. Особливо з молоком! – Як це– смачна! Як це – з молоком? – здивувався Сашко. – Та так. А ще смачна з маслом чи цукром. – Та ти про що говориш?! – сплеснув руками Сашко. – Як це – про що? Про вівсянку! – відповів Матвій. – Про яку вівсянку? – Про звичайну вівсянку. А ти про яку? – І я про звичайну. Про ту, що в нашому саду жила і пісні співала. – Каша пісні співала?! – здивувався Матвій. – Яка каша? Не каша, а пташка. Птаха вів-сян-ка! Не чув про таку, чи що? – розсердився Сашко і додав: – Гайда до мене – мою вівсянку слухати. – Гайда! – погодився Матвій. – А потім до мене – мою вівсянку їсти! І друзі побігли.
- Так ось, омоніми тут – вівсянка. Що мав на увазі кожний хлопчик? (Слайд № 20)
Спасибі вам, діти. Я тепер омоніми ні з якими словами не сплутаю.
6. Острів Антонімів. (Слайд № 21)
- А попереду видніється ще острів. Оь що я прочитала про нього і його жителях у журналі «Гео». На ньому живуть дуже різні люди. Всі вони з протилежними характерами: розумні й дурні, чесні й брехливі, сміливі й полохливі. - Скажіть, до якого острова ми прибуваємо? (відповідь дітей - Антонімів). Правильно.
(Слайд № 22)
- На жаль, ми не можемо причалити до берега, тому що в океані штиль. Але вихід є. Відгадавши загадку, ми вирішимо всі проблеми. (Слайд № 23)
Буває він добрий, Буває він злий. У відкриті вікна Неждано влетить, То щось прошепоче, То загуде, Притихне, полине, Знову прилине, То здума по морю Хвилі ганять.
- Вітер. Прекрасно! Він надимає наші паруса - і ми на острові Антонімів.
(Слайд № 24) -Жителі цього острова дуже люблять розгадувати кросворди і пропонують нам пограти.
Завдання «Добери правильний антонім». (Слайд № 25)
До даних слів доберіть антоніми й запишіть у зошит правильні відповіді. Сильний слабий
- Добре. І з цим завданням ви впорались.
ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ
- Що ж, наш круїз подходить до кінця, і нам пора повертатися на корабель. Але ж ні! Он видніється ще один острів. Та який! Острів Скарбів!!! (Слайд № 26)
Та щоб скарби стали нашими, потрібно виконати тестові завдання. (Слайд № 27) (Слайд № 28 ) –Але що це? Пірати захопили наш парусник і вимагають виконати їхні умови- виконати підсумковий тест на відмінно.Усе залежить від вас. Вперед до перемоги!
-(Слайд № 31 )- Ура! Ви звільнили наш корабель. Тепер ми можемо відправитися додому.
Підсумок уроку: (Слайд № 32)
- А що вам запам’яталося під час круїзу океаном Лексика?
- З яким настроєм ви повертаєтеся додому? (Слайд № 33) - Намалюйте і покажіть мені смайлики.
Виставлення оцінок. Д/з не пропонується.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |