Головна » Українська мова |
Мета уроку: узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, про смислові відношення між його частинами; виробляти вміння правильно конструювати, інтонувати безсполучникові складні речення і ставити відповідні розділові знаки; розвивати культуру мовлення; виховувати любов до рідної мови, захоплення багатством і красою рідного слова. Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань. Обладнання: картки із завданнями, тексти притчі, картки самооцінювання. Життя – це таємниця, Пізнай її. (Агнеса Гонджа Бояджиу) Хід уроку І. Оголошення теми уроку Слово вчителя Найцінніше, що є у людини – це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній своє. Довге чи коротке, воно триває лише від народження і до смерті, його не можна прожити двічі. – Мені приємно зустрітися з вами. Хочу, щоб від нашої зустрічі у вас залишилися гарні враження. Щоб ваші серця і розум наповнилися добром, щирістю, любов’ю до людей і новими знаннями. Мова наша багатоманітна і невичерпна. Слово наше може бути ніжною квіткою і гострою зброєю. Свої думки і почуття ми передаємо за допомогою різних засобів, один з них – використання безсполучникових складних речень. (Протягом уроку учні оцінюють свою роботу на уроці, виставляючи відповідні бали до карток самооцінювання) ІІ. Актуалізація опорних знань Мозковий штурм (2 б.) 1. Яке речення є складним? 2. Яке складне речення є безсполучниковим? 3. За допомогою чого з'єднуються частини СБР? 4. Як відображається інтонація на письмі? 5. Чим відрізняються СБР від сполучникових складних речень? На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами реченнями? ІІІ. Систематизація та вдосконалення знань, умінь та навичок з теми «Складне безсполучникове речення, розділові знаки в ньому». Постановка проблемного питання. На сьогоднішньому уроці ми повинні дати відповідь на запитання: Чи існує залежність між інтонацією і розділовими знаками в складних безсполучникових реченнях? А поки що рекламна пауза! (Деякі учні отримали випереджувальне індивідуальне домашнє завдання: їм було запропоновано підготувати рекламу-жарт безсполучникового складного речення та вживання у ньому кожного розділового знака) 1. Дослідження – пошук ЗАВДАННЯ: Перепишіть подані речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Визначте тип інтонації та смислові відношення у поданих реченнях Любіть книгу вона навчить вас жити. В грудях жвавість росте думка кличе вперед знов я повен надії і віри. Життя чисте полум’я ми живемо з невидимим сонцем усередині нас. Забудеш рідний край тобі твій корінь всохне. Мало життя прожити треба життя зрозуміти. Народжується людина усвідомлює своє місце в суспільстві обирає свій шлях. (речення просте ускладнене однорідними присудками) (2 б.) 2. Конструювання речень за поданими схемами. Робота за варіантами. Учні працюють самостійно. ЗАВДАННЯ: сконструювати речення за поданими схемами, розставити розділові знаки, речення повинні відповідати комунікативній лінії уроку. (2 б.) І- в. [ ] , [ ]. (одночасність дії);. [ ] - [ ]. (протиставлення або зіставлення змісту); [ ] : [ ]. (в І частині є дієслова знати, чути, бачити, розуміти тощо, які вимагають доповнення свого змісту у ІІ частині) ІІ-в. [ ] ; [ ]. (одночасність дії, кожна з частин має свої розділові знаки); [ ] : [ ] (з’ясувальні відношення) [ ] - [ ]. (у І частині вказано на умову, за якої відбудеться дія); ІІІ-в. [ ] : [ ]. (у ІІ частині вказано на причину) [ ] - [ ] (зміст ІІ частини порівнюється зі змістом І); [ ] ; [ ] (одночасність) 3. Метод «Мікрофон». Прокоментуйте зміст вислову: «Найбільша помилка в житті людини – втратити самого себе». Підсумовуючи сказане вами, хотілося б згадати слова епіграфа сьогоднішнього уроку. Вони належать видатній жінці, яка проповідувала любов на прикладі свого життя. Її справжнє ім’я Агнеса Гонджа Бояджиу, але багатьом вона відома як Матір Тереза. І саме з її «Духовного заповіту Матері Терези» вибрані слова для епіграфу. (учень читає напам’ять «Духовний заповіт Матері Терези») 4. Реконструювання речень. Робота за варіантами ЗАВДАННЯ: Подані сполучникові речення перебудуйте на синонімічні безсполучникові речення, обґрунтуйте вживання розділових знаків, накресліть схеми. Зробіть морфологічний розбір виділеного слова. (3 б.) Варіант І Людське в людині – це найвища цінність, і дар цей треба всім нам берегти. Не діли душі наполовину, бо тріщини іржа покриє враз. Знай, що життя – найбільший дар. Варіант ІІ Дитинство має береги, а юність має крила. Коли вкусиш ціну гіркого, тоді узнаєш ціну солодкого. Дорожи щастям буття, бо воно доступне тільки людям. Варіант ІІІ Знаю я, що на землі людина – найцінніший дар. Язик – найнебезпечніша зброя, бо рана від меча легше заживає, ніж від слова. Життя біжить, як музика дзвенить. - 5. Робота з текстом притчі «Гвіздки» Бруно Ферраро. (1 б.) Завдання до тексту: - Прокоментувати зміст притчі. - Продовжити речення: «Хлопець, поглянувши на батька блакитними очима, сказав: «Дякую, тато, я зрозумів:…»
6. Міні-диктант з граматичним завданням (2б.) ЗАВДАННЯ: переписати текст, розставляючи розділові знаки, знімаючи дужки, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Ті..ка Горпина пер..конана жодне д...бро і п…гане діло не/забуваються ні/що бе..слідно не/проходить. Сказав людині добре слово шмат хліба голодному подав усе те в чужому сер…ці відкарбує…ся добром. Дер…вце посадив весною уже чиясь душа і потяглась до неба лист…ям росте собі та тіши…ся жи…тям. V. Підведення підсумків Доведіть, що інтонація та розділові знаки в складних безсполучникових реченнях взаємозалежні. «Закінчіть речення» Для мене, життя – це.. VІ. Домашнє завдання: використовуючи складі безсполучникові речення, напишіть твір-роздум, розмірковуючи над висловом Ліни Костенко: «Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |