Головна » Правознавство

Ти людина, отже маєш права

Мета: Перевірити та узагальнити знання про права та обов’язки людини, дитини та громадянина; перевірити, наскільки усвідомили учні, необхідність дотримання прав та обов’язків; виявити вміння пояснювати поняття, моделювати, розв’язувати  та оцінювати правові  ситуації; формувати фундаментальні цінності, елементи правової культури, прищеплювати інтерес до права.

Тип уроку: урок узагальнення.

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.

Обладняння: пам’ятки «робота в малих групах», мультимедійне обладнання, електронна презентація.

Хід уроку

Організаційний момент.

Націлити дітей на розгляд певних завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Учитель оголошує тему, мету та завдання уроку.

Вивчення нового матеріалу.

Зупинка №1. «Людина – найцінніший скарб»

Учитель. Людина – найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість, людина яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі не має, не було і ніколи не буде. Видатний поет В. Симоненко дуже точно описав неповторність кожного:

Ти знаєш, що ти — людина?

 Ти знаєш про це чи ні?

 Усмішка твоя — єдина,

 Мука твоя — єдина,

 Очі твої — одні.

 Більше тебе не буде.

 Завтра на цій землі

 Інші ходитимуть люди,

 Інші кохатимуть люди —

 Добрі, ласкаві й злі.

 Сьогодні усе для тебе —

 Озера, гаї, степи.

 І жити спішити треба,

 Кохати спішити треба —

 Гляди ж не проспи!

 Бо ти на землі — людина,

 І хочеш того чи ні —

 Усмішка твоя — єдина,

 Мука твоя — єдина,

 Очі твої — одні.

Пройшло не одне століття, поки людство зрозуміло цю істину…

 Людина є частиною природи і водночас є складовою суспільства. В зв’язку з цим вона підкорюється законам природи, а також соціальним нормам: звичаям, традиціям, моральним, правовим нормам тощо. Природні можливості людини значні, проте не безмежні. Крім того і соціальні норми обмежують поведінку людей в суспільстві: не кожне «хочу» відтворюється в понятті «можу». А що можна? Чи є щось таке, що повністю належить людині, таке, що ніхто не може і не наважиться  відібрати у неї?

Діти відповідають на поставлене запитання вчителя і дають пояснення поняттю права і свободи людини і зупиняються на зупинці № 2 «Права і свободи людини»

Чи тотожні поняття «права людини» та «свободи людини»?

Учні відповідають на поставлене запитання, а вчитель доповнює їх відповіді схемою:

Учитель. Усвідомлення необхідності прийняття загальновизнаних прав і свобод людини прийшло лише після світових війн ХХ ст., під час яких було знищено десятки мільйонів людей, тисячі зазнали страждань, приниження тощо. В суспільстві, що стало свідком цих подій, зростала впевненість у тому, що повинен діяти міжнародний захист прав людини.

І слідуюча зупинка № 3 « Міжнародні організації та документи по захисту прав і свобод людини»

Далі вчитель задає запитання учням:

Яка організація була створена для  забезпечення міжнародного миру та прогресу, співробітництва між народами?
Назвіть головні документи по захисту прав і свобод людини і дитини.

Учитель. Ми живимо в демократичній державі. Саме в демократичному політичному режимі права людини діляться на такі групи:

особисті
політичні
економічні
соціальні
культурні
права меншин

Гра «Кластер» (з нарізаних аркушів паперу, на яких записані різні права і свободи людини, требо згрупувати права і свободи людини)

Слідуюча зупинка № 4 «Права дитини»

Група учнів презентують свою презентацію.

Після презентації учитель звертає увагу на намальоване на дошці дерево «свободи і рівності». Метою цього заходу є те, щоб це дерево розквітло. Далі йде церемонія прикрашення  дерева. Учням зарання було задане домашнє завдання намалювати своє уявлення символу свободи та рівності. Учні кріплять свої квіти та листочки на яких зображені їх символи свободи та рівності та пояснюють чому вони так їх зобразили.

Учитель обговорює пояснення учнів.

 Учитель. А слідующа  наша зупинка № 5 «Громадянство України»

Учитель. Кожен із нас так чи інакше пов'язаний з державою, в якій проживає або народився. Давайте з вами загадаємо поняття «громадянство». Далі вчитель пропонує розглянути ситуації та визначити підстави набуття громадянства України та прокоментувати їх.

Ситуації (роздаються виборочно учням):

1. Микола: – Доброго дня, пані! Ви кажете, що є громадянкою України? Але ж ви живете за кордоном!

Оленка: –Так! Я народилась у м. Житомирі і жила там довгий час. Я виїхала за кордон на роботу, але не виходила з громадянства України.

Чи мала Оленка на це право? Свою відповідь обругнтуйте.

***********************************************************************

2. Курдибаєв приїхав до України з Туркменистану. Він написав відмову від громадянства Туркменистану та подав заяву, в котрій вказав на своє бажання прийняти громадянство України.

Чи є у нього така можливість?

Що необхідно йому для набуття громадянства України?

************************************************************************

3. Михайло:  – Сергію! Давно тебе не бачив, мабуть, майже два роки!

Сергію: –Так, я служив легіонером у французькій армії.

Михайло: –Хіба громадяни України мають право проходити військову службу в іноземній державі?

Продовжить діалог…

*************************************************************************

4. – Приїхали Андрій з Ольгою.

    –Кажуть, були в Росії?

–Так! Усиновили хлопчика. Тепер будуть жити разом.

Яке громадянство отримає усиновлена дитина?

Після обговорення ситуацій відправляємося на зупинку № 6 «Громадськи  об’єднання та молодіжні організації».

Учитель. Кожному громадянину в демократичній державі гарантоване право участі у роботі громадських об’єднань та громадських організаціях. Давайте з вами згадаємо громадська організація – це…? Після цього група учнів презентують свої приклади об’єднань або організацій за такою схемою:

назва організації;
символіка;
девіз;
перелік основних положень статуту організації;

Головною метою під час яскравої і привабливої презентації своїх робот класу, загітувати та залучити «вільних від членства громадян» до своїх організацій.

Після презентації робот учитель пропонує учням:

обрати одну з представлених організацій, до якої вони хотіли б вступити;
свій вибір обґрунтуйте.

Учитель. Ми з вами добралися до останньої зупинки №7 «Право на освіту  в Україні»

Учитель задає запитання:

у чому полягає право на освіту?
  що означає доступність освіти за законом і як вона забезпечена в Україні?
   чому сьогодні освіта відіграє важливу роль в житті людини? Як освіта впливає на майбутнє кожного з вас?

Після відповідей учнів учитель пропонує створення сенкану до слова «Освіта».

Приклад:

Освіта

Обов’язкова та бажана.

Навчає, розвиває, виховує.

Навчання – світ, а не навчання  - тьма.

Майбутнє…

Підсумок уроку.

Учитель. Сьогодні ми з вами провели урок узагальнення по темі «Ти – людина, значить, маєш права». Я дякую усім вам за активну та плодотворну участь на цьому уроці і зупинка №7 була не остання. На слідуючому уроці ми почнемо нову цікаву подорож у світ права з багатьма тривалими зупинками.

Домашнє завдання.

Повторити теми № 7 - №11 (підручник Пометун О.І., Ремех Т.О. Правознавство. Практичний курс: підручник для 9 кл. – К.: 2009., підготуватися до контрольної роботи.


Теги: права людини, Рукавіцина О.Ю.
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 905/188


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar