Головна » Правознавство |
Мета: Ознайомити учнів з гарантіями права на освіту, системою освіти в Україні; формувати розуміння потреби в неперервній освіті та самоосвіті; Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Обладнання: підручник, плакати, Закон України «Про освіту», Закон України «Про загальну середню освіту», оформлення дошки. Основні поняття: освіта, початкова освіта, середня освіта, вища освіта, школа, ліцей , колегіум, інститут, університет. Проблемне питання: Освіта – це право чи обов’язок? Хід уроку: І. Організаційний момент Учитель ділить клас на групи та розташовує парти таким чином, щоб створити ефект круглого столу. ІІ. Вивчення нового матеріалу Учитель створює в класі обстановку ніби йде телевізійна передача, а всі учні класу її учасники. Учитель: Будьте з нами, не переключайтеся, всього за мить після рекламної паузи ми знову з вами побачимося! Йде показ реклами, яку учні заздалегідь підготували для цього уроку: Учень 1. Бути освіченим сьогодні – це значить бути людиною, що крокує в ногу з часом. Молодь обирає освіту, тому, що вона відкриває двері до майбутньої кар’єри і щасливого дорослого життя. Бути розумним сьогодні – це модно! Здобувай якісну освіту і тобі відкриються двері у райдужне майбутнє! Учень 2. Ти юний, спортивний і енергійний? Якщо так, обирай якісну освіту! Держава надає можливість реалізувати свій життєвий потенціал у повній мірі. Не про гав свій шанс – отримай високі бали на зовнішньому незалежному оцінюванні і всі двері вузів будуть відкриті для тебе! Учень 3. Якщо у тебе умілі руки і прагнення реалізувати себе, як умілого робітника вступай до професійно-технічного навчального закладу – це місце де ти здобудеш не тільки повну загальну середню освіту, але й якісну, потрібну для держави, професійно-технічну кваліфікацію. Учень 4. Якщо у тебе не аби які здібності до мистецтва чи науки, тоді тобі дорога до Ліцею – тут ти зможеш реалізувати свої творчі нахили та здобути якісну допрофесійну підготовку. Учень 5. Коли у тебе є не аби які таланти, ти цікавишся філософією та різноманітними науками обирай колегіум – це навчальний заклад ІІІ ступеня де ти здобудеш філологічно-філософську або культурно естетичну підготовку. Учитель: Нагадуємо, що у прямому ефірі телепередача «Запитуй – відповідаємо», на Юридичному каналі. Тема сьогоднішнього випуску – «Право на освіту». Вибрана вона не випадково, адже право на освіту – це одне із найважливіших надбань людства, яке знайшло своє відображення в міжнародно-правових актах, а також Конституції України. (учитель демонструє Конституцію України, відкриває її і цитує ст. 53 – «кожен має право на освіту»). Цим надбанням людства по праву можна гордитися. Адже, дійсно, щоб бути всебічно розвинутою людиною, необхідно здобути освіту та постійно поповнювати свої знання. І це відчутно, як ніколи, саме сьогодні. Життя не стоїть на місці. Суспільство розвивається, удосконалюється, і цим самим ставить перед людиною нові (умови) завдання, вимоги. Сучасний громадянин – це ерудована особа з високим професійним рівнем. Як конституційну норму хочу підкреслити важливість та обов’язковість отримання повної загальної середньої освіти. Законом України «Про освіту» (учитель демонструє його учням) у ст. 51, ст. 52 передбачені права та обов’язки учнів. Здавалося б все є зрозумілим, але кожен день до нашої телепередачі приходять смс – повідомлення, телефонні дзвінки з різними запитаннями. Тому наші працівники студії опрацювали ці запитання, обрали найбільш цікаві та актуальні та запросили ведучих спеціалістів в галузі права з питань освіти. Не переключайтеся, будьте з нами і ви отримаєте відповіді на запитання які вас цікавили. Учні класу поділені на дві часини: «спеціалістів в галузі права» - які будуть давати відповіді на запитання іншої частини – «журналістів». Перед уроком учні вдома працюючи у міні-групах розробили запитання, що цікавили їх особисто: Журналіст 1. У яких навчальних закладах я маю право здобувати загальну середню освіту? Спеціаліст 1. У нашій країні середню освіту можна здобувати у загальноосвітніх навчальних закладах. До таких належать середні загальноосвітні школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, спеціалізовані школи, загальноосвітні школи-інтернати, спеціальні загальноосвітні школи, загальноосвітні санаторні школи, школи соціальної реабілітації, вечірні (змінні) школи. Журналіст 2. Чи маю я право обирати навчальний заклад для здобуття освіти? Спеціаліст 2. Так, ти можеш навчатися у будь-якому навчальному закладі, що належить до системи загальної середньої освіти. Таке право тобі гарантоване державою. Зазвичай питання про вибір навчального закладу діти вирішують разом з батьками. Однак де б ти не навчався, ти маєш здобути певний обсяг знань і умінь, що визначений Державним стандартом загальної середньої освіти. Журналіст 3. Чи маю я право перейти до іншої школи? Спеціаліст 3. Так, за умови, що твої батьки не заперечують. Щоб перейти до іншої школи, тобі необхідно отримати згоду її адміністрації (у школі* мають бути вільні місця), а також надати певні документи: твою особову справу, завірену підписом директора й печаткою школи; медичну картку; виписку поточних оцінок із предметів, завірену печаткою школи (останній документ необхідний, якщо ти переходиш до іншої школи під час навчального року). Журналіст 4. Мені доводиться добиратися до школи міським транспортом. Чи маю я право на пільговий проїзд? Спеціаліст 4. Так. Учні (вихованці) загальноосвітніх навчальних закладів, незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, мають право на пільговий проїзд міським та приміським пасажирським транспортом у порядку, установленому Кабінетом Міністрів України. Учні закладів у сільській місцевості забезпечуються транспортом до місця навчання і додому безкоштовно. Журналіст 5. Ми звернулися до адміністрації школи з проханням починати уроки о 7.30, але нам відмовили. Чи були порушені наші права? Спеціаліст 5. Ні, ваші права не були порушені. Час початку занять визначає школа, але уроки повинні починатися не раніше 8 години. Такий час установлено санітарними нормами. Журналіст 6. Учителька з математики щоразу закінчує урок за кілька хвилин після дзвінка на перерву. Чи порушуються в цьому разі права учнів? Спеціаліст 6. Тривалість уроку в 5-12 класах становить 45 хвилин. Учитель зобов'язаний відпускати учнів на перерву тільки-но пролунає дзвінок. Зменшення часу перерви є порушенням прав учнів на відпочинок. Журналіст 7. Наприкінці семестру в нас часто буває кілька контрольних на день. Чи порушуються в цьому разі наші права? Спеціаліст 7. Так, порушуються. В один день можна проводити не більше двох контрольних робіт. Не рекомендується проводити контрольні роботи в понеділок та п'ятницю. Заступник директора з навчальної частини має заздалегідь скласти розклад контрольних робіт і довести його до відома учнів. Журналіст 1. У випадках я маю право пропустити заняття в школі? Спеціаліст 1. Ти маєш право пропустити заняття в школі через хворобу або через сімейні обставини. У першому випадку, якщо хвороба триває більше одного дня, після одужання ти повинен надати класному керівникові довідку від лікаря або дільничного фельдшера. Пропускати заняття через сімейні обставини можна з таких причин: необхідність доглядати за хворим членом родини або маленькою дитиною — за умови, що цього не можуть зробити інші члени родини; У будь-якому разі, крім екстремальних ситуацій, батьки повинні заздалегідь письмово попередити класного керівника про відсутність дитини в школі. В екстремальних ситуаціях треба зателефонувати класному керівникові або надіслати смс-повідомлення. Журналіст 2. Чи мають право учні бігати на перервах? Спеціаліст 2. Учні на перервах мають право бігати на шкільному подвір'ї, якщо це не загрожує їхньому життю й здоров'ю. Шкільними коридорами бігати не варто, оскільки можна впасти, отримати травму або мимоволі завдати її комусь іншому. Журналіст 3. Чи маю я право не брати участь у чергуванні по школі? Спеціаліст 3. Ні, не маєш. Згідно з Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, учні загальноосвітнього навчального закладу залучаються до різних видів суспільно корисної праці відповідно до статуту та правил внутрішнього розпорядку з урахуванням віку, статі, фізичних можливостей учнів, норм і правил особистої гігієни та охорони здоров'я. Зазвичай Рада школи встановлює порядок чергування по школі, згідно з яким класи, починаючи з 8-го, забезпечують дисципліну на перервах, а після уроків виконують вологе прибирання шкільних приміщень. Кожний клас може вносити свої пропозиції щодо порядку чергування. Журналіст 4. Чи порушуються права учениць, яким забороняють ходити до школи у взутті на високих підборах? Спеціаліст 4. Ні. У вашому віці відбувається активне формування кістяка, а високі підбори порушують природне положення хребта й стопи, що може призвести до серйозних захворювань опорно-рухової системи й зміщення внутрішніх органів. Журналіст 5. Чи маю я право не носити шкільної форми, їй якщо вона мені не подобається? Спеціаліст 5. Ні. Якщо в статуті школи записано пункт про шкільну форму, то її потрібно носити обов'язково. Однак школярі мають можливість обирати фасон шкільної форми: перед тим, як його затвердить шкільна рада, учні обговорюють його у класах і з батьками. У результаті молодша, середня і старша школа отримують свої варіанти шкільної форми — відповідно до віку учнів. Якщо в статуті школи не визначено єдиної шкільної форми, то вказується приблизний набір одягу відповідно до пори року. У будь-якому випадку до школи не можна ходити у пляжних капцях, халатах* майках, дуже довгих або дуже коротких спідницях чи платтях. Журналіст 6. Чи маю я право пересаджуватися з одного місця на інше? Спеціаліст 6. Пересаджуватися з одного місця на інше можна тільки з дозволу вчителя і тільки перед уроком або на його початку. Якщо учень самовільно пересаджується з одного місця на інше під час уроку — це серйозне дисциплінарне порушення. Журналіст 7. Чи маю я право взяти книжку в шкільній бібліотеці, якщо попередню я загубив? Спеціаліст 7. Ні. Щоб продовжити користуватися шкільним бібліотечним фондом, тобі необхідно відшкодувати завдані бібліотеці збитки: компенсувати вартість книжки, яку ти загубив, або принести до бібліотеки іншу книжку, яка може замінити втрачену. Журналіст 1. Учителі вимагають, щоб я та інші дівчата підбирали і закріплювали довге волосся у зачіску. Чи не утискають вони таким чином наші права? Спеціаліст 1. Існують санітарні норми, відповідно до яких волосся не повинне закривати очі під час навчальної роботи. Попроси когось із друзів тебе сфотографувати (наприклад, на мобільний телефон), коли ти пишеш або читаєш з розпущеним волоссям, і поглянь на фото. Напевно, ти переконаєшся, що вчителі мають рацію. Вони не порушують ваших прав, а бережуть ваше здоров'я. Журналіст 2. Чи маю я право не відшкодовувати збитки і за розбите мною скло в класі? Спеціаліст 2. Якщо ти не хочеш або не маєш можливості відшкодувати збитки, адміністрація школи може вимагати відшкодування збитків від твоїх батьків і навіть звернутися з позовом про таке відшкодування до суду. Журналіст 3. Чи маю я право взяти в лікаря довідку, що я під час уроків був у нього на прийомі? Спеціаліст 3. Так, будь-який пацієнт має право взяти довідку від лікаря, коли цей пацієнт був у лікаря на прийомі. Журналіст 4. Чи маю я право пройти без черги до зубного лікаря, якщо спізнююся на тематичне оцінювання? Спеціаліст 4. За законом до стоматолога заходять тільки пацієнти з гострим болем. Ти можеш попросити пацієнтів, які стоять у черзі перед тобою, пропустити тебе раніше. в). Мою подругу перевели на навчання вдома. Чи маю я право теж перейти на таку форму навчання? Рішення про перехід учня на домашню форму навчання приймає лікарська-експертна комісія з місця проживання й вища за рангом обласна комісія. Є список захворювань, за якими рекомендовано навчання вдома. Цей список затверджено Міністерством охорони здоров’я України. Журналіст 5. Зазвичай батьки обирають методи виховання своїх дітей на власний розсуд. Чи не порушуються тим самим права дитини? Спеціаліст 5. Ні, не порушуються. Обирати принципи та методи-виховання своїх дітей — це законне право батьків, яке, однак, має свої межі. Як зазначено у ст. 151 Сімейного кодексу України, «батьки можуть вибирати форми та методи виховання, окрім таких що суперечать закону, моральним засадам суспільства». Закон забороняє батькам застосовувати до дитини фізичне покарання, а також інші методи та види покарання, що принижують особисту гідність дитини. Журналіст 6. У чому полягає моє право отримати гідне виховання? Спеціаліст 6. Виховання — це процес, що передбачає не тільки вчинення батьками певних дій, але й відповідну реакцію з боку дітей. Батьки зобов'язані, а діти мають право, щоб їх виховували в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім'ї, свого народу, своєї Вітчизни. Батьки також зобов'язані піклуватися про здоров'я, фізичний, духовний та інтелектуальний розвиток дитини, надати можливість для набуття повної середньої освіти, підготувати дитину до самостійного життя. Журналіст 7. Я дуже люблю своїх дідуся та бабусю і хотів би проводити у них більше часу. Але мої батьки проти, оскільки вважають, що дід та бабця мене балують. Чи мають право бабуся та дідусь брати участь у моєму вихованні? Спеціаліст 7. Так, мають. Згідно зі ст. 257 Сімейного кодексу України баба та дід мають право спілкуватися зі своїми онуками, брати участь у їх вихованні. Батьки чи інші особи, з якими проживає дитина, не мають права перешкоджати бабі та діду брати участь у вихованні онуків. Журналіст 1. Моїх батьків позбавили батьківських прав. Чи маю я право жити з бабусею та дідусем? Спеціаліст 1. Так, маєш. Виховання у родині є необхідною та важливою умовою формування гармонійно розвиненої особистості. У Сімейному кодексі України передбачено можливість передати дитину, що залишилася без батьківського піклування, бабці, діду або іншим родичам. Але така передача може відбутися тільки з дозволу органу опіки та піклування, який має впевнитися, що це не буде суперечити інтересам дитини або порушувати її права. Журналіст 2. Мої батьки застосовують до мене суворий стиль виховання, бо впевнені, що це мені на користь. Чи порушує таке виховання мої права? Спеціаліст 2. Так, порушує, якщо тебе б'ють, завдають тілесних ушкоджень, будь-яку шкоду фізичному здоров'ю або ображають, погрожують, залякують, завдаючи шкоди психічному здоров'ю. Журналіст 3. Які дії батьків вважаються насильством по відношенню до дітей? Спеціаліст 3. Насильством над дитиною вважаються дії батьків, коли вони: • знущаються над дитиною; • б'ють її; • завдають шкоди здоров'ю дитини; залякують дитину різними суспільними установами (міліцією, спецшколою, колонією, психіатричною лікарнею); • порушують її статеву недоторканість; навіюють страх за допомогою жестів, поглядів; • перебивають дитину під час розмови; • ізолюють її; надмірно контролюють її спілкування з однолітками, дорослими, родичами, одним з батьків; • використовують образливі прізвиська; • соромлять дитину; використовують її як передавача інформації під час конфлікту у сім'ї; • ігнорують її; • не задовольняють її основні потреби; використовують її як засіб економічного торгу під час розлучення; • погрожують фізичною розправою; • поводяться з дитиною як з прислугою; • відмовляються повідомляти про важливі рішення, що безпосередньо стосуються її долі. ІІІ. Узагальнення та закріплення знань Учитель пропонує учням працюючи в довільно сформованих групах дати відповіді на поставлені ним запитання: 1. Чи мають учні право за низької температури в приміщенні школи не ходити на заняття? 2. Чи маю я право відмовитися від проходження планової медичної перевірки в школі? 3. Чи маю я право запросити на шкільну дискотеку свого друга, який навчається в іншій школі? 4. Чи маю я право відмовитися в екскурсії яку організував класний керівник? 5. Чи маю я право не брати участі в демонстрації організованої тією чи іншою партією. ІV. Підсумки уроку Висновки: отже, ми з вами сьогодні дізналися, що повна загальна середня освіта є обов’язковою. Кожен має право на освіту. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах. Також, ми з вами розв’язали низку цікавих і пізнавальних задач із шкільного життя, які можливо колись стануть вам у нагоді в різних життєвих ситуаціях. V. Домашнє завдання Опрацювати § 11 підручника, дати відповіді на запитання після нього, розв’язати юридичну задачу.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |