Головна » Правознавство |
Мета: визначити співвідношення понять «людина», «особа», «громадянство», ознайомити учнів з основними положеннями Закону України «Про громадянство», виховувати розуміння важливості приналежності до громадянства. Обладнання: Конституція України, витяги з закону про громадянство, таблиці «Людина, особа, громадянин», «Громадянство за народженням». Тип уроку: комбінований. Хід уроку. І. Організаційна частина. ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. Вставте пропущені слова. Форма держави включає в себе форму державного устрою, форму політичного режиму і ………. 2. «Здолай правову скелю» Клас ділиться на три групи, кожна з яких, відповідаючи на запитання вчителя, піднімається вверх по умовній скелі. Перемагає та команда , що першою досягає вершини. Про кого йде мова: Правитель Вавілону, за якого були створені закони, викарбувані на чорному базальтовому стовпі. Перші закони людства. Про який документ йде мова: Створена в роки Великої Французької революції, є одною з найвидатніших пам’яток світової правової культури. Вибери із запропонованого переліку права , що входять до класифікації прав людини і громадянина: трудове право, політичні права, права подружжя; Який принцип у сфері прав людини характеризує дану ситуацію: - маючи доступ до культурних цінностей, слід, водночас, берегти культурну спадщину; - нікому не дозволено підслуховувати телефонні розмови, бо порушується право на таємницю телефонних розмов тих, хто розмовляє; - не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних чи релігійних переконань, статі, етнічного та соціального походження. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. План. Людини – особа - громадянин. Дитина з’явилась на світ. Вона ще не знає своє ім’я, не відрізняє батьків, але вона має ознаки людської істоти, існує фізично. Поняття «людина» є біологічним збігається з поняттям «людина розумна». «Людина» - людська істота, невід’ємна частина живої природи, живий організм, що підкоряється біологічним законам, що пристосований до суспільного способу життя разом з собі подібними. Що ж містить поняття «особа»? Поступово дитина виростає, вона навчилася розмовляти, думати, виділятися від інших. Чи можливі ці зміни без проживання в людському суспільстві? Зміни в розвитку дитини залежать від її оточення. Вони можливі лише в людському суспільстві. Людина спілкується зрізними представниками людського суспільства, навчається, працює. Наприклад, якщо Ви учень, то у Вас виникають відносини з однокласниками, вчителями, директором; якщо продавець, то у Вас виникають відносини з покупцями, постачальниками, співробітниками тощо «Особа» - це учасник суспільних відносин і свідомої діяльності. Більшість людей не тільки живуть у своїй сім’ї, серед друзів, знайомих, але і мають зв’язки з певною державою, мають певні права і обов’язки. «Громадянин» - особа, яка має правовий зв’язок з певною державою. Як Ви вважаєте, чи можливо існування людини, не пов’язаної з жодною країною? Апатриди – особи, які не мають громадянства жодної країни. Біпатриди – особи, які мають подвійне громадянство. Громадянство – правовий зв’язок громадянина з державою, що породжує взаємні права і обов’язки. Існує певна відмінність між поняттями «громадянство» і «підданство». Які існують форми правління? У монархії слід говорити, що людина живе «під королем», «під князем», «під султаном», тому це піддані відповідного монарха, у республіці ж прийнята форма «громадянин держави». Тому підданство властиве монархії, громадянство – республіці. У світовій практиці більшість людей набувають громадянства за народженням шляхом філіації, але можливі випадки, коли людини набуває громадянства після народження шляхом натуралізації. Робота з таблицею (громадянство за народженням) Розв’яжіть юридичні задачі. У сім’ї Басюків народився син, коли вони гостили в родичів у Празі. Батьків цікавить, чи одержить їх дитина громадянство України. Робота з документом. Учні отримують витяги з закону про громадянство і, опрацьовуючи його, дають відповіді на запитання: які умови здобуття громадянства? Конституція України ( ст. 25) гарантує громадянам України те, що вони не можуть бути позбавлені громадянства України, не можуть бути вигнані за її межі або видані іншій державі. У Радянському Союзі допускалися випадки позбавлення громадянства. Подібні «законні» акції позначилися на долі багатьох представників української інтелігенції – письменників, художників, журналістів, вчених. Радянськими органами влади було насильно депортовано за кордон Миколу Руденка, Степана Сопеляка, Валентина Мороза, Надію Світличну та інших активістів правозахисного руху. ІV. Закріплення нового матеріалу. Що об’єднує, а що вирізняє поняття: «людина», «особа», «громадянин»? V. Підсумки уроку. Отже, ми можемо зробити висновок, що громадянство – це особливий вид відносин, який існує між державою та окремими особами, що населяють її територію. Перебувають під її опікою за її межами. Характерною ознакою громадянства є почуття патріотизму. Патріотизм – це почуття любові до Батьківщини, незалежно від етнічної належності. Громадяни України повинні поважати не просто рідну землю, але й існуючі традиції та ідеали. VІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника - § 8
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |