Головна » Хімія

Оксиди. Склад, назви, будова, фізичні властивості, поширення у природі, використання

Мета уроку:

уточнити відомості про склад оксидів,  вивчити будову та фізичні властивості оксидів, закріпити навички складання формул оксидів та утворення їх назв за сучасною українською номенклатурою;
розглянути поширення оксидів у природі,навести приклади їх використання, розвивати вміння аналізувати та систематизувати інформацію;
формувати екологічне мислення, уявлення про негативний вплив деяких речовин на навколишнє середовище;

Матеріали, обладнання: Зразки оксидів як роздавальний або демонстраційний матеріал, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, підручник Н.М. Буринська (Хімія 8 клас, К., Перун 2008), роздавальний матеріал «Фізичні властивості оксидів».

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

І. Організаційний етап:

Вчитель концентрує увагу учнів, оголошуючи про участь групи учнів (які отримали завдання з випередженням) у висвітлені нового на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Колективна побудова «асоціативного куща».

 

Мозковий штурм.

Учням пропонується згадати, що їм відомо про клас оксидів. Учитель на дошці записує всі пропозиції учнів.

Потім правильні твердження позначаються на дошці «+», помилкові – знаком «–». Учитель аналізує записані на дошці відповіді учнів.

ІІІ. Повідомлення теми уроку, мети.

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Розповідь вчителя.

Починаємо вивчати перший клас складних речовин – оксиди. Яка особливість їх складу, як утворюються їх назви, пошукаємо оксиди навколо себе.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь першого учня-асистента:

Учень  пропонує дати визначення оксидам та на його підставі  записати загальні формули оксидів:

E2On або EOn

 

     Чим визначаються індекси у формулах оксидів?

       Напишіть можливі формули оксидів, які відповідають складу:

   EO, E2O, EO2, E2O3, E2O5, E2O7, EO4 – де E будь який елемент. (Учні записують формули на дошці та дають назви оксидам).

 

      Як називають систему за якою можна дати назву будь-якому оксиду? (Цю систему називають номенклатурою).

 

      Чим відрізняються назви оксидів з постійною та змінною валентністю? (підручник стор. 34, 35).

Розповідь другого  учня-асистента:

Дайте назви оксидам:

Na2O, MgO, Sl2O, CO2, SO2, N2O5

 

Напишіть формули оксидів:

 

Формула оксиду

1. Хром (ІV) оксид

2. Літій оксид

3. Сульфур (ІV)  оксид

4. Ферум (ІІІ) оксид

5. Карбон (ІV) оксид

 

Учні записують формули та назви оксидів на дошці, у зошитах.

 

      Чи можна речовини склад яких H2O, OF2 віднести до класу оксидів? Дайте пояснення (підручник стор. 34)

       Які оксиди крім наукових назв мають ще історичні. Наведіть приклади користуючись підручником стор. 35 табл.

 

     Які оксиди називають вищими?

 

3. Завдання для закріплення. Робота за варіантами. (підручник стор. 40 вправа 1).

І варіант. Виконати завдання для останніх чотирьох елементів з вправи 1.

Правильність виконання завдань здійснюється взаємоперевіркою робіт учнів у парах.

4.Самостійна робота з текстом підручника з використанням методу «позначок» «Фізичні властивості оксидів»  (стор. 41 підручника).

 

Цей текст слід роздрукувати заздалегідь та роздати учням під час уроку. Позначки робити олівцем.

5.Розповідь третього  учня-асистента:

Перегляд мультимедійної презентації «Оксиди в природі» Установка для учнів: підготувати відповіді на питання:

У яких шарах біосфери трапляються оксиди, розглянуті в презентації? У якому із шарів їх більше?
 Який з оксидів трапляється в природі в трьох агрегатних станах і яке це має значення?

Розповідь  четвертого учня-асистента  про використання оксидів та вплив їх на навколишнє середовище. Всі ви знаєте річковий пісок – майже чистий силіцій (ІV) оксид. Його називають ще кварц. Він має дивовижну властивість – пропускати ультрафіолетове проміння. Саме ця властивість робить його незамінним для виготовлення кварцового скла, під яким можна не лише  загоряти, а й лікувати нежить  та інші захворювання.

Більшість металів у природі практично не зустрічаються у вільному стані. Деякі з них залягають під землю у вигляді оксидів. Ферум, наприклад, входить до складу різних руд: червоний Fe2O3, бурий Fe2O3 nH2O та магнітний Fe3O4,  залізняк у вигляді оксидів Феруму (ІІІ)  та (ІІ). З них добувають чавун та сталь.

Будівельники добре знайомі з кальцій оксидом, відомим під назвою «негашене вапно».

У повітрі міст містяться оксиди Нітрогену, Сульфуру, Карбону. Вони виділяються в атмосферу в результаті діяльності людини.

SO2 – безбарвний газ і з різким запахом. Наявність цього оксиду в повітрі негативно впливає на здоров’я людини й екологічну ситуацію в цілому. Так, під впливом ультрафіолетового  випромінювання у присутності в атмосфері оксидів  Нітрогену сульфур діоксин окислюється до триоксиду: SO2 + [O]           SO3.

Сульфур триоксид унаслідок взаємодії з парами види в атмосфері утворює сульфатну кислоту. Вона є основною складовою так званих «кислотних дощів». Які негативно впливають на рослинний світ: руйнується поверхня листя та хлорофіл. Сульфур (ІV) оксид негативно впливає на здоров’я  людини: знижується гемоглобін, виникають захворювання органів дихання й слизової оболонки очей. Найбільше забруднюють атмосферу сірчистим газом теплові електростанції, металургійні та хімічні заводи.

Карбон (ІV) оксид, вміст його в повітрі нашої планети становить 0,03%. Вуглекислий газ також міститься у вулканічних газах та мінеральних водах.

Завдяки вуглекислому газу здійснюється один з найважливіших процесів у живій природі-фотосинтез. Вуглекислий газ причетний ще до одного природного явища – парникового ефекту. За рахунок парникового ефекту підвищується температура на нашій планеті. Потепління загрожує таненням льодовиків  і снігів у зоні вічної мерзлоти і в подальшому може спричинити небажане підняття  води у світовому океані.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання № 1.

Напишіть хімічні формули оксидів, історичні назви яких: негашене вапно, «сухий лід», чадний газ, вуглекислий газ, вода. Дайте їм наукові назви.

Завдання № 2.

Напишіть рівняння реакцій утворення цих оксидів з простих речовин.

VІІ. Домашнє завдання.

§5,6 (фізичні властивості оксидів), підготувати повідомлення на тему застосування й поширення оксидів у природі.

VІІІ. Підсумки уроку.

Обговорення уроку:

Які нові знання одержали?

Яка діяльність щодо одержання нових знань виявилася найбільш ефективною: розповідь твого товариша чи самостійна робота з підручником?

Оцінювання роботи асистентів вчителя.


Теги: оксиди, Христюк О.Г.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1307/182


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar