Головна » Хімія

Натрій і Калій як представники лужних металів

Мета:  закріпити і розширити знання учнів про фізичні та хімічні властивості лужних металів на прикладі натрію та калію, а також добування та застосування цих металів;розвивати логічне мислення,комунікативні здібності, вміння спостерігати, аналізувати, знаходити причино – наслідкові зв’язки будови та властивостей; виховувати працелюбність, самостійність,вміння прислухатись до думки друзів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу та засвоєння знань.

Обладнання: ПСХЕ Д.І.Менделєєва, кодоскоп, порцелянова ступка з товкачиком, натрій у запаяних ампулах, кристалічна сірка, хімічний стакан з водою, лійка, набір пробірок, розчин фенолфталеїну,чашка Петрі,пінцет, фільтрувальний папір.

Форми роботи: самостійна з коментарем, робота з підручником, складання опорного конспекту,демонстрування  експерименту, бесіда, гра, вправи.

 

Структура уроку:

1.Організаційний етап (2хв)

2.Мотивація навчальної діяльності(2хв)

3.Актуалізація опорних знань(2хв)

4.Вивчення нового матеріалу( 25хв)

5.Осмислення знань(10хв)

6.Підбиття підсумків уроку, оцінювання(3хв)

7.Домашнє завдання(1хв)

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

 

Використання інтерактивного прийому «Я вітаю»

Учитель вимовляє «Я вітаю тих, хто…»,

-вже прокинувся,

-поснідав,

-хоче працювати,

-у доброму гуморі,

-хоче спілкуватись,

-порівнювати,аналізувати,робити висновки.

Тепер оберіть за кольором прапорці, які більше відповідали вашому емоційному стану на початку уроку.

Червоний колір - гарний настрій,упевненість у високому рівні знань;

Синій колір – приємний настрій, достатній рівень; є невпевненість в досягненні достатнього результату;

Жовтий колір – важко сказати, орієнтація на середній рівень, страх перед невідомим(“Чи впораюсь?”)

(Учні обирають прапорці)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, визначення теми й завдань уроку

Лужні метали та їх сполуки широко застосовують у народному господарстві. Щоб раціонально їх використовувати, треба розглянути лужні метали детальніше. Тому темою сьогоднішнього уроку буде “ Натрій і калій як представники лужних металів.”

(Учні записують тему уроку,учитель коментує завдання. Аркуші із завданнями уроку роздає вчитель)

 

Завдання уроку:

1.Ознайомитись з поширенням у природі Натрію і Калію.

2. Пригадати будову атомів і йонів цих елементів.

3. Розширити знання про фізичні та хімічні властивості лужних металів на прикладі натрію і калію.

4. З’ясувати сфери застосування натрію і калію.

5. Паралельно із цим будемо працювати з фрагментами тексту, аналізувати, порівнювати, тобто працюючи на уроці, розвиватимемося.

А от рівень засвоєння знань,умінь,навичок ви оберете собі самі.( Аркуші з вимогами роздає вчитель. Див. додаток 1)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Який ступінь окиснення лужних металів у сполуках. (+1)
Як змінюється активність лужних металів із збільшенням протонного числа та зростанням радіусу атомів. (Зростає)
Чому лужні метали є сильними відновниками.( Легко віддають електрони)

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу

 

Учитель:

Елементи натрій і Калій є найтиповішими серед металічних елементів. Вони містяться в головній підгрупі ІА групи П С.  Ці Елементи, а також Літій, Рубідій, Цезій і Францій названо лужними, бо їх гідроксиди розчиняються у воді і є лугами( сильними основами).

 

Проблемне запитання:

Чи можуть Натрій і Калій існувати в природі у вільному стані? Які природні сполуки з їх участю найбільш поширені в природі?

 

Очікуваний результат: сповіщення учня про поширення природних сполук з участю Натрію і Калію. Робота учнів із кольоровою вкладкою “ Лужні та Лужноземельні метали. ”

Учитель: Чи можна спрогнозувати хімічну активність Натрію і Калію виходячи з будови їх атомів. Відповідь обґрунтуйте.

Очікувана відповідь: на зовнішньому енергетичному рівні атоми лужних металів мають по одному електрону. Однакова будова зовнішніх енергетичних шарів лужних металів зумовлює значну подібність їхніх властивостей. У той же час зі збільшенням порядкового номера лужних металів збільшується заряд ядер атомів, кількості електронних шарів (радіуса) й загальної кількості електронів у атомі. Це призводить до розходження їхніх властивостей ( збільшення легкості віддачі валентних електронів, посилення металічних властивостей).

 

Учитель:

Проілюструємо перетворення атома Натрію на йон за допомогою електронних формул частинок:

 

Йони Na+  і   K+ входять до складу всіх сполук Натрію і Калію – оксидів, гідроксидів,солей.

 

Учитель: Охарактеризувати фізичні властивості простих речовин натрію і калію вам допоможе параграф підручника(§20,с.138)та присутні на нашому уроці метали – натрій і калій. (Учні опрацьовують   матеріал та щоб перевірити рівень його засвоєння  проводиться вправа “ Закінчене речення ”)

Вправа “ Закінчене речення” Усі ваші відповіді оцінюватимуться картками різних кольорів: червоний –правильна, зелений – неповна, жовта – неправильна.

 

1. Метали Na і К дуже…( легкоплавкі)

2. Вони легше за …(воду)

3.К і Na- м’які…( легко ріжуться ножем)

4.На свіжому зрізі метали мають… (металевий блиск)

5.Na і К – зберігають…(у герметично закритих посудинах під шаром гасу)

 

Учитель:

Атоми Натрію і Калію, що вступають у хімічну взаємодію,легко віддають єдиний електрон зовнішнього електронного шару, і виявляють у сполуках сталу ступінь окиснення +1. Їм властива висока хімічна активність. У реакціях натрій і калій є сильними відновниками. Розглянемо конкретно, з якими речовинами і як вони реагують.

 

Експеримент.

 

Демонстрація11. Взаємодія натрію з сіркою.

 

У порцеляновій ступці обережно розтираємо сірку(1г) з маленьким шматочком натрію(завбільшки з пів горошини). Як застережливий захід, обмотаємо праву руку рушником. При обережному розтиранні реакція відбувається енергійно, чути звуки, схожі на оплески,інколи проскакують вогняні іскри.

Що утворюється при взаємодії натрію з сіркою?Запишіть рівняння реакції.

Чому калій взаємодіє з сіркою ще активніше?

 

Демонстрація12. Взаємодія натрію з водою.

 

Використовуємо кодоскоп. На столику кодоскопу ставимо чашку Петрі з водою в якій є декілька краплин фенолфталеїну. Чашку накриваємо широкою лійкою. Крізь отвір у лійці кидаємо шматочок натрію. Починається бурхлива реакція. По мірі проходження реакції розчин у чашці починає набувати малинового забарвлення. Водень, що виділяється, запалюємо біля отвору лійки.

Про що свідчить поява малинового забарвлення?
Які правила обережного поводження з лугами? Запишіть рівняння реакції
Чому калій більш активно реагує з водою?

Запишіть рівняння реакції взаємодії натрію й калію з галогенами. Назвіть речовини, що утворюються.

Лужні метали горять на повітрі. Які сполуки утворяться в результаті цього процесу?

Очікувана відповідь: пероксиди. Запишіть рівняння реакції.

Очікуваний результат: обговорення завдань завершується складанням загальної короткої схеми-конспекту.

 

Учитель:

Як можна одержати натрій і калій, ураховуючи їх надмірну активність?

Металічний натрій у промисловості добувають електролізом розплаву хлориду натрію. Іноді натрій добувають електролізом гідроксиду натрію.

 

2NaCl                2Nа       +        Cl2

Калій добувають взаємодією натрію з гідроксидом калію за температури t0 380-4500 С.

 

KOH+ Na розплав NaOH+ K

Калій також добувають електролізом розплаву його сполук – KCl, KOH.

Натрій і калій уперше добуті електролізом у 1807р. англійським ученим Гемфрі Деві.

Учитель:

Ми охарактеризували найбільш виражені властивості натрію і калію, способи їх добування, а тепер давайте окреслимо галузі їх застосування. У цьому вам допоможе параграф підручника(§20, с.139)

Очікувана відповідь: натрій використовують як наповнювач газорозрядних натрієвих ламп, як відновник у кольоровій металургії, як каталізатор в органічному синтезі. Калій застосовують як матеріал електродів у хімічних джерелах струму,для створення фотоелементів. У складі добрив Калій застосовується для живлення рослин.

 

У. Осмислення знань

 

1. Гра “Дерево мудрості”

Будь ласка, візьміть ручку, аркуш, придумайте та запишіть питання по даній темі. Згорніть записку та прикріпіть її до дерева. Тепер по черзі кожен підходить до дерева, зриває записку та відповідає на запитання. Усі оцінюють відповідь та запитання. Давайте визначимо переможця. Привітаємо кращих знавців.

2. Розв’яжіть задачу

При взаємодії лужного металу масою 1,95г з водою виділився газ об’ємом 0,56л. Який це метал?

 

УІ. Підбиття підсумків уроку,оцінювання

 

1. Чи виконано завдання уроку( їх аналіз).

2. Оберіть рівень засвоєння знань,умінь,навичок (див.додаток1  Вимоги до учнів)

3. Я хочу знову повернутись до початку уроку, до того моменту, коли ви обирали прапорці. Чи змінився ваш емоційний стан?Обгрунтуйте.

 

УІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати §20. Зошит (конспект)

2.Виконати № 191,197с.143

 

Література

1.Попель П.П.Хімія:Підручник для 10кл.загальноосвіт.навч.закл.-К.:ВЦ ”Академія ”,2010.-с.136-139,141.

2. Буринська Н.М.Хімія: Підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл.-К.:Ірпінь:ВТФ ”Перун”,1999.-с.123-126.

3.Педагогічна майстерня вчителя хімії /Упоряд. К.М.Задорожний.-Х.: Вид. група ”Основа”:Тріада+,2007.

4.Застосування інтерактивних технологій у викладанні хімії / Упоряд. К.М.Задорожній.-Х: Вид.група ”Основа”,2009.

5. Григорович О., Віценцик А. Хімія. 7-11 кл.: Збірник задач та вправ –Х.:Ранок,2008.

 

ДОДАТОК 1

Вимоги до учнів

“ Початковий ” - знати окремі факти, з чим реагують метали, відтворювати рівняння самостійно або з допомогою вчителя.

“ Середній ” - самостійно відтворювати матеріал, що стосується хімічних властивостей, розуміти закономірності цієї взаємодії, вміти наводити свої приклади на підтвердження цього, застосовувати знання у стандартних ситуаціях.

“ Достатній ” - самостійно відтворювати матеріал, що стосується хімічних властивостей, розуміти закономірності цієї взаємодії, вміти наводити свої приклади на підтвердження цього, застосовувати знання у стандартних і деяких нестандартних ситуаціях.

“ Високий “ - володіти знаннями для використання їх у нестандартних ситуаціях, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аргументовано й самостійно використовувати інформацію для розв’язання нестандартного завдання.


Теги: метали, натрій, Лозова Т.В., калій
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 594/195


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar