Головна » Хімія

Мінеральні добрива

Мета:

поглибити і розширити знання учнів про склад, властивості, використання і вплив мінеральних добрив на рослини і навколишнє середовище;
набувати навичок роботи в малих групах;
виховувати прагнення до здорового способу життя;
виробити в учнів екологічне мислення, обережне ставлення до природи;
розвивати навички обговорення проблем;

Обладнання: таблиця «Добрива, містять Нітроген», «Добрива, що  мітять Фосфор», «Мінеральні добрива», підбір спеціальної літератури,  таблиця Мендєлєєва, зразки мінеральних добрив.

Базові поняття і терміни:  агрохімія, мінеральні добрива, прості добрива,  комплексні добрива; нітратні, фосфатні та калійні добрива.     

Міжпредметні зв’язки:   біологія, медицина. 

 

Тип уроку:   вивчення нового матеріалу.

Епіграф уроку:

Земле! Навчи мене нести тягар,

як давнє каміння несе свою пам’ять.

Земле! Навчи мене бути вільним,

як орел, що літає в піднебессі.

Земле! Навчи мене відроджуватись,

як насіння, що повесні проростає.

Земле! Навчи мене чекати і сподіватися,

як чекає пуп’янок початок цвітіння.

Земле! Навчи мене жити турботами про людей.

Земле! Навчи мене творити красу

і жити з тобою єдиним життям!

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

Старовинна і потаємна мрія кожного хлібороба – виростити два колоски замість одного, тобто подвоїти врожай. А якщо зерна багато, багато м’яса, молока, вовни та інших необхідних людині продуктів.

Неодноразово намагалися люди, поодинці та спільними зусиллями, підвищити родючість ґрунту та збільшити врожай. Іноді це вдавалося, але частіше – ні.

Причина в тому, що земля віддавала рослинам усі поживні речовини, що містяться в ній, а сама все більше виснажувалась, і тому врожай кожного року зменшувався. Здавна людина називала землю своєю годувальницею, але й годувальниці потрібен корм.

Вислів «корм для землі» люди замінили аналогічним за змістом – «добрива».

Здавалось все так просто і геніально. Задумайтесь: за останні 45 років виробництво мінеральних добрив зросло майже у 40 разів, а врожаї підвищились в середньому вдвічі. Нині в Україні і світі в цілому спостерігається зростання серцево-судинних та онкологічних захворювань. Однією  з причин є підвищений вміст нітратів в овочах та фруктах. Через використання в сільському господарстві мінеральних добрив в організмі рослин, тварин і людей накопичують нітрати, які перетворюються на нітрити, при цьому руйнуючи гемоглобін крові. Це призводить до злоякісних захворювань.

ІІ. Оголошення, представлення теми та мети уроку

Учитель записує тему, оголошує мету. Читає епіграфа уроку.

ІІІ. Надання необхідної інформації.

Учитель повідомляє, що для успішного опрацювання і засвоєння матеріалу, їм треба пригадати деякі відмінності про нітрати і фосфати.

Що таке нітрати?
Що таке фосфати?
Як їх можна добути?
Прокоментуйте факт:

21 вересня 1921 року у німецькому містечку Людвінсфаген вибухнув завод по виробництву мінеральних добрив. Молох диявольських вибухів забрав 500 життів. Виявилось, що на заводському складі солі NH4NO3 і  (NH4)2SO4 залежались і немовби сплавились через спекотне літо. Спочатку робітники розбивали його, а потім хтось запропонував подрібнювати солі підриванням невеликих вибухових зарядів…

4.1. Що сталося із солями?

4.2. Що роблять солі нітратної кислоти при температурі.

NH4NO3 →N2O↑+2H2O

t=1700C

але при 4000C амоній нітрат спалахує з утворенням жовтого полум’я

2NH4NO3 → 2N2↑+О2↑+4H2O.

 

IV. Інтерактивна вправа – центральна частина заняття

Уявімо собі, що наш ліцей – аграрний інститут, а клас, де ви навчаєтесь, – кафедра з агрохімії, яка займається питанням живлення рослин і підвищенням їхньої урожайності за допомогою застосування добрив.

Вчора на сайт нашого факультету прийшло державне замовлення вирішити проблему: Чи доцільно у ґрунт вносити мінеральні добрива?

Давайте нагадаємо, що таке мінеральні добрива з курсу біології? (сл).

 Це речовини, які містять Нітроген, Фосфор і Калій і здатні у ґрунтовому розчині дисоціювати на йони (табл. 1)

    

    Прості добрива – це добрива, які у в своєму складі містять один поживний елемент.

  Комплексні добрива – це добрива, які у в своєму складі містять два або три поживні елементи.

 Вдома записати в словник, що таке амофоси і селітри.

Для вирішення даної проблеми треба мати теоретичне підґрунтя. На домашнє завдання кожній групі потрібно було опрацювати теоретичний матеріал.

Група 1 – додаток №1, доповнення №1.

Група 2 – додаток №2, доповнення №2.

Група 3 – додаток №3, доповнення №3.

Група 4 – додаток №4, доповнення №4.

А тепер давайте вище сказану інформацію втілимо у життя. Для цього кожна група отримує задачу і уявляє себе фермером-початківцем.

Група 1.

Мета: удосконалити вміння розв’язувати розрахункові задачі.

При недостачі Нітрогену у ґрунті листя яблунь стає блідо-зеленим, рано жовтіє і опадає. Який об’єм 2% розчину амоній нітрату (ρ=1006г/л) слід внести для живлення яблуневого саду площею 150 м2, при нормі 50 г/м2.

 

Група 2.

Мета: розвивати логічне мислення, повторити реакції нейтралізації.

Восени розорали землю, фермер вдався до хитрого плану, провести вапнування ділянок з високою кислотністю ґрунту і провести підкормку його суперфосфатом. Весною з’ясувалось, що план провалився. Чому фермер не отримав очікуваного результату?

Са(Н2РО4)2+2Са(ОН)2 → Са3(РО4)2+ 4Н2О.

Група 3.

Мета: знайти найпродуктивніші добрива.

Знайти найпродуктивніші для використання азотні добрива, підтвердити результат математичними обчисленнями.  

     

Відповідь:  – карбамід.

Група 4.

Мета: знайти найпродуктивніші добрива. Знайти найпродуктивніші для використання фосфатні добрива, підтвердити результат математичними обчисленнями.  

               

Відповідь:  – подвійний суперфосфат.

V. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку

Бачимо, що мінеральні добрива вносяться, коли є відповідний аналіз ґрунту, збалансування з іншими добривами, наприкінці вегетації рослин, з відповідними агротехнічними розрахунками та потрібно їх зберігати у відповідних місцях. Отже, понад 20 різноманітних чинників впливають на вміст нітратів у рослинах: дефіцит світла, спека, холод, засуха, постійне перезволоження, ущільнення ґрунту, порушення агротехніки внесення мінеральних добрив. 

Сьогодні ми говорили про основні фосфатні, азотні та калійні добрива.

Які добрива є найпродуктивніші і чому?
Чи можна вносити добрива в необмежених кількостях?
Яких правил необхідно дотримуватись під час роботи з мінеральними добривами?
Чому добрива вважають одним з основних забруднювачів ґрунтів?
Вирішення проблеми: чи потрібно у ґрунт вносити мінеральні добрива? (Для цього ми використаємо метод «Займи позицію»)
Чому для освіченої сучасної людини дана проблема є важливою?
Чим вам сподобався урок?

 

Отже, під час застосування мінеральних добрив у сільському господарстві потрібно бути особливо грамотним, правильно вносити їх у ґрунт, здійснювати жорсткий контроль за їх вмістом в продуктах та в навколишньому середовищі, щоб не зашкодити здоров’ю. Адже гранично допустиме споживання на добу 5 мг на кілограм маси тіла.

Дана проблема є як екологічною так і соціальною. З цією проблемою пов’язане майбутнє всього людства.

Вона поки що не розв’язана. Зробити це доведеться вам, як майбутнім випускникам. Знаєте, чому? Щоб зберегти життя на Землі…

VІ. Домашнє завдання

Вивчити §12, виконати письмово: №133, 118, 123. За матеріалами Інтернету підготуйте стисле повідомлення про використання добрив для кімнатних рослин.

Список використаної літератури

Хімія 10–11 класи. Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Хімія. 10 клас, Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту, академічний рівень)/авт. Попель П.П., Крикля Л.С./ К: Академія, 2010.

 

 Додаток 1

Добрива, що містять Нітроген (азотні або нітратні добрива)

Що таке нітратні добрива?

 

Речовини, які містять Нітроген і вносять у ґрунт для підвищення врожайності

 

        Азотні добрива

 – калієва селітра

– амофос

– амофоска

 – нітроамофос

 – нітроамофоска

– аміачна  селітра

– натрієва селітра

– кальцієва  селітра

– карбамід

– амоній сульфат

– рідкий  безводний аміак

– аміачна  вода

–  водний розчин аміаку і аміачної селітри

 

Чому вносяться азотні добрива?

Сільськогосподарські рослини потребують більше сполук Нітрогену, ніж їх потрапляє у ґрунт у результаті природних процесів. Проблема нестачі Нітрогену є досить гострою, оскільки разом із урожаєм збирається частина Нітрогену. Щоб компенсувати ці втрати вносять азотні добрива.

 

Доповнення 1(з курсу біології)

Нітроген це елемент без якого неможливе нормальне існування рослин на Землі. Але його кількість має бути  в межах цієї норми, що потрібна рослині.

Якщо рослина містить недостатню кількість Нітрогену, то затримується її ріст і формування листків, стебла стають тонкими і слабо розгалужуються.

Надлишок Нітрогену призводить до надмірного розвитку вегетативної маси, знижує стійкість рослин до несприятливих умов, грибних та бакте-ріальних хвороб.

 

Додаток 2

Добрива, що містять Фосфор (фосфатні добрива)

Що таке фосфатні добрива?

Це розчинні солі ортофосфатної кислоти.  

        Фосфатні добрива                                                             

– суперфосфат подвійний

– суперфосфат

  – фосфористе борошно

– преципітат

– амофос

– амофоска

 – нітроамофос

 

Чому вносять фосфатні добрива?

Фосфор необхідний рослинам. Внесення фосфатних добрив збільшує урожай. Вміст Фосфору у різних ґрунтах неоднаковий і засвоєння його залежить від стану ґрунту. Так, фосфористе борошно  добре засвоюється на кислих ґрунтах. Амофос – добриво для всіх типів ґрунтів. Рослини дістають Фосфор із ґрунту у вигляді йонів солей ортофосфатної кислоти. Після відмирання тварин і рослин їх залишки потрапляють у ґрунт.     

 

Доповнення 2 (з курсу біології)

Фосфор бере участь у диханні рослин, в утворенні білків, жирів, в усіх процесах обміну. Він відіграє роль регулятора, стимулюючи всі явища, пов’язані з формуванням і дозріванням плодів, підвищує стійкість рослин до несприятливих умов. Якщо рослини не отримують Фосфор, в них знижується синтез білків.

 

Додаток 3

Калійні добрива

Що таке калійні добрива?

Це добрива, що містять у своєму складі Калій.

Калійні добрива поділяються на 2 групи:

концентровані, з умістом

понад 30% ( , )

2)  прості, з умістом  до 30% (сильвініт).

 

Доповнення 3 (з курсу біології)

Важливу роль для сільськогосподарських рослин відіграють калійні добрива. Калій бере участь у синтезі різних органічних речовин. Особливо нестача калію впливає на синтез вуглеводів. Якщо не вистачає йонів калію, то зменшується здатність рослинних клітин засвоювати вуглекислий газ. Йони калію впливають на нітратний обмін речовин.

Рослини, яким не вистачає калію, частіше уражаються різними хворобами і шкідниками.

 

Додаток 4

На початку ХХ ст. виробництво мінеральних добрив почало швидко зростати. Так за останні 45 років зросло майже у 40 разів, а врожаї підвищились в середньому вдвічі. Проте ще й не завжди добрива використовують раціонально.

Рослини засвоюють лише 30-40% мінеральних добрив. Третина їх змивається дощем у річку, частина з водою просочується глибоко в ґрунт і разом з підземними водами потрапляє у водойми. Вони викликають інтенсивний розвиток водоростей, що призводить до загибелі риби.

Якщо харчування рослин розбалансовані за Нітрогеном, Калієм і Фосфором або не вистачає води, світла, вони накопичують велику кількість нітратів. Найбільший уміст нітратів у рослинах у період цвітіння. Щорічний аналіз, який проводять органи охорони здоров’я, свідчить, що за останні роки простежується тенденція до зростання кількості серцево-судинних захворювань та злоякісних новоутворень. Однією з причин захворювань є вплив нітратів.

 

Доповнення 4 (з медицини)

Продукти з високим вмістом нітратів уражають шлунково-кишковий тракт, серцево-судинну, дихальну, центрально-нервову систему.

Самі  нітрати не мають високої токсичності, але в організмі людини відбувається їх відновлення до нітритів, що мають значну токсичність. Вони взаємодіють з гемоглобіном крові, утворюють метгемоглобін, не здатний переносити кисень.

Нітрити у шлунково-кишковому тракті утворюють нітросполуки – канцерогенів, які здатні за 20-25 років викликати рак шлунку. Також спричиняють набряк легенів.  


Теги: Кебус О.Г., добрива
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1298/175


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar