Головна » Хімія |
Мета: Ознайомити учнів з хімічними властивостями метану, навчити складати відповідні рівняння реакцій; сформувати уявлення про вільнорадикальний механізм реакцій, зокрема механізм реакції галогенування метану продемонструвати на прикладі комп’ютерної анімації; розглянути застосування метану і його галогенопохідних. Обладнання і матеріали: моделі молекул метану, кристалічний натрію ацетат і натрій гідроксид, пробірки,штатив, нагрівне обладнання, газовідвідна трубка. Тип уроку: Комбінований. Хід уроку I.Перевірка домашнього завдання II. Актуалізація опорних знань Бесіда. Назвіть формулу метану. Що вона показує? III. Вивчення нового матеріалу Хімічні властивості метану. Одержання метану.
а)Горіння. При достатній кількості кисню метан горить з утворенням вуглекислого газу і води, при недостатній кількості кисню з утворенням чадного газу і води: CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O 2CH4 + 3O2 = 2CO + 4H2O
Вказати на вибухонебезпечність суміші метану і повітря (пожежі при витоку газу з побутових газових приладів, на виробництві, вибухи в шахтах. Одна з назв метану – рудниковий газ ). б)Термічний розклад. При нагріванні метану без доступу повітря відбувається його термічний розклад на вуглець і водень. CH4 =C + 2H2 Запитання. Де можуть використовуватися продукти, одержані при термічному розкладанні метану? в) Реакція метану з галогенами (галогенування). На прикладі реакції метану з хлором вчитель розповідає про розрив ковалентних зв’язків за гемолітичним і гетеролітичним механізмом. Частки, що мають неспарений електрон, але заряджені нейтрально, називаються вільними електронами. Вони утворюються при гемолітичному розриві зв’язків. При гетеролітичному утворюються йони.
Вільно-радикальний механізм ланцюгових хімічних реакцій. У молекулах Хлору під дією світла відбувається гемолітичний розрив зв’язків і утворюються вільні радикали Хлору: CL-CL→CL· +CL· Вільні радикали – вкрай агресивні частки, вони атакують молекулу метану. CH3· +CL2 → CH3CL + CL· Таким чином, вільні радикали є ініціаторами цієї реакції, вони викликають ланцюжок хімічних перетворень. Механізм цієї реакції вільно-радикальний. Завдання. Подумайте, які ще продукти реакцій, крім зазначених, можуть утворитися? Запишіть реакції подальшого хлорування хлор метану до тетрахлоретану. CH3CL + CL2 → CH2CL2 + HCL CH2CL2 + CL2 → CHCL3 + HCL CHCL2 + CL2 → CCL4 + HCL
Одержання метану. а) З натрій ацетату: CH3COONa + NaOH = Na2CO3 = CH4↑ б) Синтезом вуглецю і водню (400-500 ̊С і підвищений тиск): C + 2H2 = CH4↑ в)З алюміній карбіду: AL4C3 + 12H2O =4AL(OH)3 +3CH4↑
Демонстрація. Одержання метану з натрій ацетату. У пробірці змішати кристалічні натрій ацетат і натрій гідроксид у співвідношенні 1:1. Закрити пробірку корком з газовідвідною трубкою і прогріти вміст пробірки. Метан, що виходить через газовідвідну трубку підпалити. Застосування метану і його галогенопохідних. Робота з підручником. Із застосуванням метану та його галогенопохідних учні знайомляться самостійно з підручника. IV. Закріплення та узагальнення знань. Напишіть усі стадії бромування метану. Назвіть продукти реакції. V. Домашнє завдання. 1) Вивчити конспект. 2) Написати рівняння реакції горіння гексану. VI. Підсумки уроку.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |