Головна » Хімія

Етилен. Фізичні та хімічні властивості, добування, застосування етилену

Мета уроку:  Ознайомити з ненасиченими вуглеводнями на прикладі етилену. З’ясувати поняття кратності зв’язку. Розглянути фізичні та хімічні властивості. Формувати вміння складати рівняння реакцій, розвивати логічне мислення, пам'ять, уважність, уміння порівнювати, виділяти головне, виявляти причини на наслідкові зв’язки і пояснювати їх.

Тип уроку: формування нових знань.

Уміння: - проводити аналогію і порівняння;

За будовою передбачити властивості речовини;
Самостійно працювати;
Бачити причинно-наслідкові зв’язки.

Обладнання: таблиця хімічних властивостей алкенів, таблиця з  будови етилену.

 

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

Гра-естафета

(для проведення гри заготовлено заздалегідь три великі аркуші паперу, фломастери. Відповідно до кількості столів. Вертикальна лінія поділяє столи навпіл. Для кожного учня записуємо завдання. Передаємо кожний аркуш по руках з останнього столу до першого. Перемагає  команда  того ряду, аркуш якої швидше дійде до першого столу. Після закінчення роботи один учень із команди доповідає про результати, інші учні можуть вносити доповнення, поправки.  Останній висновок про те, котра команда перемогла вчитель робить після перевірки правильності та глибини відповідей учасників гри)

 

Галузь науки, що вивчає органічні сполуки називається ……………………………. хімією.
Органічні речовини мають……………………………. будову.
Між атомами в молекулах органічних ………………………….. існують …………………. зв’язки.
Доказом наявності атомів карбону є виділення …………………………. при окисненні.
Вуглеводні сполуки, що складаються з атомів ……………………………… і ……………………………
В усіх органічних речовинах валентність атомів …………………………. становить ……………………
Молекулярна формула метану ………………………………………….
Напишіть рівняння реакції:

CH₄ + CL₂ C₂H₅CL + CL₂

Органічна хімія - це наука про сполуки …………………… та їх ………………….
До складу органічних речовин входять елементи: а)…………………….., б) …………………, в)…………………, г)……………………..
Органічних речовин значно …………………….., ніж …………………………..
Доказом наявності атомів гідрогену є утворення молекул ………………………….. при горінні органічних……………………….
За сучасною номенклатурою насичені вуглеводні називаються …………………………….
Найпростіший представник алканів …………………………
 Структурна формула метану …………………………….
Напишіть рівняння реакції:

CH₄ + O₂ C₃H₈ + O₂ →

 

Вивчення органічної хімії має значення:

а) ………………………, б) ………………………               в)…………………………., г) …………….....

ІІ.Вивчення нового матеріалу.

Розв’яжіть задачу:

Масові частки карбону 85,7%, гідрогену – 14,3%, відносна густина за воднем – 14. Вивести хімічну формулу речовини.

(Відповідь: С₂H₄)

 

Проблемне завдання:

а) якій загальній формулі відповідає  С₂H₄?

б) зобразіть структурну формулу  С₂H₄, виходячи з валентностей карбону і гідрогену;

в) які особливості будови сполуки  С₂H₄ в порівнянні з метаном - СH₄?

 

- Робота зпідручником Г.А. Лашевська

§ 24 cт. 163 – 164, мал. 24.1, 24.2 

Висновок: 1) Загальна формула алкенів - СnH₂n.

                    2) С₂H₄ - етен (етилен)

                    3) Гомологічний  ряд етилену: n = 3 C3H₆ - пропен

                                                                             n = 4 C₄H₈ - бутен

                                                                             n = 5 C₅H₁₀ - пентен

                     4) Між атомами карбону в молекулах алкенів - ,  – зв’язки.

                     5)  – зв'язок міцніший за  – зв'язок.

                     6) Дія реагентів на  – зв'язок,  – зв'язок легше розривається.

Фізичні властивості алкенів

С₂ - С₄ - ↑ (гази)

С₅ - С₁₅ - рідини

С₁₆ - тверді речовини

Висновок: зі зростанням відносної молекулярної маси змінюється агрегатний стан алкенів: від газів через рідини до твердих речовин.

Проблемне завдання:

Спрогнозувати хімічні властивості алкенів, виходячи з будови речовини (робота з підручником  Г.А. Лашевська § 24, ст..166)

Висновок: хімічні властивості алкенів, реакція приєднання:

          а) взаємодія з галогенами;

          б) взаємодія з хлороводнем;

          в) гідратація;

          г) гідрування;

          д) полімеризація.

Опорний конспект:

 

Алкени

      ↓

СnH₂n

     ↓

C₂H₄

(CH₂ = CH₂)


 

Br₂(якісна реакція)

СН₂ - CH₂

Br       Br

 

HaL₂ (реакція галогенування)

CH₂ - CH₂

HaLHaL

 

ННаL (реакція гідроген -галогенування)

CH₃ - CH₂ - HaL

 

H₂O(реакція гідратації)

С₂Н₅ОН

 

О₂ (повне окиснення)

СО₂↑ + Н₂О

 

[O]; Н₂О (часткове окиснення)

СН₂ - СН₂

ОН    ОН

 

Полімеризація

( - СН₂ - СН₂ -)n

 

Н₂ (реакція гідрування)

СН₃ - СН₃


 

Вивчаючи хімічні властивості етилену, ми дізналися, що через високу хімічну активність етилен не існує у природі, тому його добувають систематичним шляхом:

Як добувають етилен? (робота з підручником)

Висновок: добування алкенів:

                     а) переробка нафти;

                     б) дегідратація спирту – етанолу( С₂Н₅ОН)

С₂Н₅ОН C₂H₄ + H₂O

    (конц.)

Україна експортує етилен у Польщу, Словаччину, Італію

Яке значення етилену в житті сучасної людини?

 

Галузі застосування:

Синтез органічних речовин;
Добування етанолу;
Добування алканів;
С₂Н₄СL₂ - розчинник для боротьби з філоксерою винограду;
С₂Н₄СL – для місцевої анестезії;
Етилен сприяє дозріванню плодів;
Для виготовлення антифризів – речовин, яка використовується для охолодження двигунів внутрішнього згоряння, антифриз – рідина, яка не замерзає за низьких температур навколишнього середовища.

 

ІІІ. Підбиття підсумків уроку:

Яку мету ми ставили на початку уроку?
Чи досягли ми цієї цілі?
Чи знадобляться ці знання вам у майбутньому?

ІV. Домашнє завдання:

§ 24, тестові завдання ст. 170
Підготувати відповіді на запитання:

Як експериментально розрізнити гази: метан і етилен?
Написати твір на тему: «Полімери в моєму житті», указати переваги та недоліки полімерів.


Теги: Мельник Л.І., етилен
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1835/221


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar