Головна » Історія України |
Мета. Показати політичні зміни, що відбулися в Україні в другій половині 1980-х роках; охарактеризувати політику гласності і лібералізації, спроби проведення політичних реформ. Показати, в чому виявилось зростання громадської активності суспільства. Розвивати навички критичного мислення: вміння аналізувати, оцінювати історичні події і процеси; готувати презентації. Виховувати учнів в дусі патріотизму, національної свідомості та гідності. Очікувані результати: (після цього уроку учні зможуть) аналізувати явища суспільно-політичного життя в зазначений період;
Хід уроку І Організаційна частина уроку. ІІ Мотивація навчальної діяльності, повідомленні теми уроку, очікуваних результатів. Новий етап в історії українського суспільства відкрила “перебудова”, покликана подолати негативні тенденції в розвитку Радянського Союзу. Цей процес розпочавсяне в наслідок особистих бажань, політичного керівництва, а через потреби суспільства. Цей період новітньої історії України пов’язаний з докірною зміною її історичної долі. Проблемне питання уроку. Чи стали зміни в суспільно-політичному житті в роки перебудови причиною розпаду СРСР? ІІІ Актуалізація знань і життєвого досвіду учнів. Вправа “асоціативний кущ”. Ключове слово “перебудова”. ІV Побудова знань План Зрушення у політичному житті України Робота з термінами Гласність – можливість отримати правдиву інформацію про те, що відбувається у країні та світі, пом’якшення цензури. Ф. Турченко: “Термін “гласність” означав щось проміжне між свободою слова, на яку партія так і не наважилась, і тотальним інформаційним контролем” Лібералізація – якісне оновлення політичної системи СРСР на основні панування закону, дотримання прав людини, забезпечення індивідуальної свободи особи; скорочення бюрократичного управлінського апарату; децентралізації влади. Учнівська презентація на тему “Політичні зміни в УРСР”.
Робота зі схемою Більш детально розглянемо питання про 1) появу нових громадсько-політичних об’єднань; 2) мітинги; 3) шахтарський страйк. Робота в групах Перша група отримує завдання назвати незалежні від владних структур громадянські об’єднання, що утворилися в ці роки. Орієнтовна відповідь серпень 1987р. – Український культурологічний клуб; грудень 1987р. – Українська асоціація незалежної творчої інтелігенції; березень 1988р. – Українська гельсінська спілка відновила свою роботу; осінь 1988р. – політ клуби; лютий 1989р. – товариство укр. мови ім. Т.Г. Шевченка; травень 1989р. – Українське історико-просвітницьке товариства “Меморіл”; 1989р. – Народний рухУкраїни. Друга група має знайти інформацію про масові мітинги: червень 1988р. – у Львові; Парткерівництво вороже зустріло вибух неконтрольованої політичної активності в Україні. Спочатку спробували застосувати силу – загони міліції особливого призначення. Так було розігнано в серпні 1988р. несанкціонований мітинг у Львові, а його учасників побито. Ситуацію в суспільстві цих часів відомий український поет В. Забаштанський змалював так: Народне усе – від землі до блакиті, Від суддів до фабрик, од світла до тьми. По нетрях народних кагати набиті Народними, звісно, кістьми. Народне усе – від ракети до соломи, Від хору Вірьовки до дзвону струни. З киями на вулицях спецкостоломи – Так само народні сини. Народне усе – у ганебі і славі Із рабства поволі йдемо до мети, Чого ж то так тяжко в народній державі Народові правду знайти? Було так і буде від роду до роду, Все буде народним і все не його. Допоки і влада народна в народу Боїться народу свого. Третій групі пропонується з’ясувати причини, вимоги, результат і значення страйку. Причини: невирішеність багатьох економічних і соціальних проблем. Вимоги: надання економічної самостійності шахтам, підвищення зарплати, поліпшення умов праці, а в Брянці, Стахановці, Чернограді – вимоги заміни державної і партійної влади. Результат: уряд задовольнив майже всі вимоги страйкарів. Робота з карикатурою. До яких насліднів, на думку художника, міг привести страйк шахтарів? Опрацювання фрагменту статті С. Кульчицького “Точка неповертання” Читання з маркування тексту. ІV Консолідація знань Вправа «Займи позицію». Чи стали зміни в суспільно-політичному житті в роки перебудови причиною розпаду СРСР? V Підсумок уроку. VІ Домашнє завдання опрацювати параграф 28-29: підготуватися до круглого столу “Формування багатопартійності в Україні.»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |