Головна » Історія України

Суспільно-політичне життя УРСР в 1985-1991 роках

Мета. Показати політичні зміни, що відбулися в Україні в другій половині 1980-х роках; охарактеризувати політику гласності і лібералізації, спроби проведення політичних реформ. Показати, в чому виявилось зростання громадської активності суспільства. Розвивати навички критичного мислення: вміння аналізувати, оцінювати історичні події і процеси; готувати презентації. Виховувати учнів в дусі патріотизму, національної свідомості та гідності.

Очікувані результати: (після цього уроку учні зможуть)

аналізувати явища суспільно-політичного життя в зазначений період;
характеризувати політику гласності, лібералізації, спроби провести політичні реформи, зростання політичної активності населення;
співставляти різні точки зору щодо процесів в роки перебудови в Україні та дає їм власну оцінку
визначає вплив політичних процесів в роки перебудова на формування причин розпаду СРСР
удосконалити навики роботи по створенню “асоціативного куща”, презентації на задану тему
сформувати і обгрунтувати власну позицію

 

                               Хід уроку

І Організаційна частина уроку.

ІІ Мотивація навчальної діяльності, повідомленні теми уроку, очікуваних результатів.

Новий етап в історії українського суспільства відкрила “перебудова”, покликана подолати негативні тенденції в розвитку Радянського Союзу. Цей процес розпочавсяне в наслідок особистих бажань, політичного керівництва, а через потреби суспільства. Цей період новітньої історії України пов’язаний з докірною зміною її історичної долі.

   Проблемне питання уроку.

Чи стали зміни в суспільно-політичному житті в роки перебудови причиною розпаду СРСР?

ІІІ Актуалізація знань і життєвого досвіду учнів.

Вправа “асоціативний кущ”.

Ключове слово “перебудова”.

ІV Побудова знань

                                 План

Зрушення у політичному житті України
Зростання громадянської активності

Робота з термінами

         Гласність – можливість отримати правдиву інформацію про те, що відбувається у країні та світі, пом’якшення цензури.

Ф. Турченко: “Термін “гласність” означав щось проміжне між свободою слова, на яку партія так і не наважилась, і тотальним інформаційним контролем”

Лібералізація – якісне оновлення політичної системи СРСР на основні панування закону, дотримання прав людини, забезпечення індивідуальної свободи особи; скорочення бюрократичного управлінського апарату; децентралізації влади.

Учнівська презентація на тему “Політичні зміни в УРСР”.

 

Робота зі схемою

Більш детально розглянемо питання про 1) появу нових громадсько-політичних об’єднань; 2) мітинги; 3) шахтарський страйк.

Робота в групах

Перша група отримує завдання назвати незалежні від владних структур громадянські об’єднання, що утворилися в ці роки.

Орієнтовна відповідь

серпень 1987р. – Український культурологічний клуб;

грудень 1987р. – Українська асоціація незалежної творчої інтелігенції;

березень 1988р. – Українська гельсінська спілка відновила свою роботу;

осінь 1988р. – політ клуби;

лютий 1989р. – товариство укр. мови ім. Т.Г. Шевченка;

травень 1989р. – Українське історико-просвітницьке товариства “Меморіл”;

1989р. – Народний рухУкраїни.

Друга група має знайти інформацію про масові мітинги:

червень 1988р. – у Львові;
восени 1988р. – економічні мітинги у багатьох містах;
листопад 1988р. у Києві – перша політична демонстрація та перший політичний страйк.

Парткерівництво вороже зустріло вибух неконтрольованої політичної активності в Україні. Спочатку спробували застосувати силу – загони міліції особливого призначення. Так було розігнано в серпні 1988р. несанкціонований мітинг у Львові, а його учасників побито. Ситуацію в суспільстві цих часів відомий український поет В. Забаштанський змалював так:

Народне усе – від землі до блакиті,

Від суддів до фабрик, од світла до тьми.

По нетрях народних кагати набиті

Народними, звісно, кістьми.

Народне усе – від ракети до соломи,

Від хору Вірьовки до дзвону струни.

З киями на вулицях спецкостоломи –

Так само народні сини.

Народне усе – у ганебі і славі

Із рабства поволі йдемо до мети,

Чого ж то так тяжко в народній державі

Народові правду знайти?

Було так і буде від роду до роду,

Все буде народним і все не його.

Допоки і влада народна в народу

Боїться народу свого.

Третій групі пропонується з’ясувати причини, вимоги, результат і значення страйку.

Причини: невирішеність багатьох економічних і соціальних проблем.

Вимоги: надання економічної самостійності шахтам, підвищення зарплати, поліпшення умов праці, а в Брянці, Стахановці, Чернограді – вимоги заміни державної і партійної влади.

Результат: уряд задовольнив майже всі вимоги страйкарів.

Робота з карикатурою.

До яких насліднів, на думку художника, міг привести страйк шахтарів?

Опрацювання фрагменту статті С. Кульчицького “Точка неповертання”

Читання з маркування тексту.

ІV Консолідація знань

Вправа «Займи позицію».

Чи стали зміни в суспільно-політичному житті в роки перебудови причиною розпаду СРСР?

V Підсумок уроку.

VІ Домашнє завдання

 опрацювати параграф 28-29: підготуватися до круглого столу “Формування багатопартійності в Україні.»


Теги: україна 80-ті, Савченко О.В.
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 682/223


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar