Головна » Історія України |
Мета: провести підсумкове оцінювання знань учнів по темі «Модернізація українського суспільства в середині – другій половині ХІХ століття»; оцінити рівень навчальних досягнень учнів та перевірити вміння застосовувати набуті знання, виховувати в учнів інтерес до історії. Основні терміни і поняття: модернізація, промисловий переворот, кріпосне право, криза, реформа, цензура, трудова еміграція, урбанізація. Обладнання: тексти документів, карта «Україна в другій половині ХІХ століття; порівняльна таблиця на дошці «Аграрна реформа 1848 року на західноукраїнських землях з аграрною реформою 1861 року в Наддніпрянській Україні». Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Оголошення теми і мети уроку. 1.Бесіда. До складу яких держав входили українські землі у ХІХ столітті? 2.Робота над історичними документами. (Робота в групах). Запитання для першої групи: Хто такий Іван Франко? Запитання для другої групи: Як називався цей документ? 3.Заповнення таблиці: порівняйте аграрну реформу 1848 р. на західноукраїнських землях з аграрною реформою 1861р. в Наддніпрянській Україні. 4.Які реформи були проведені російською владою у 60-70-ті роки ХІХ ст.? 5.Хронологічна задача: Рік переходу до загальної військової повинності чоловіків після 20 років (1874) + рік цензурної реформи(1865) – рік реформи міського самоврядування (1870) – третя цифра року створення Державного банку (1860) + перша цифра року, у якому вводилась єдина система початкової освіти (1864) = 1864 (Які реформи були проведені в цьому році?). 6.Самостійна робота в групах: І група – схарактеризувати особливості судової реформи. ІІ група – схарактеризувати особливості освітньої реформи. Які наслідки мали реформи 60-70-х рр.. ХІХ ст. на соціально-економічне становище України? ( Учні роблять висновки ). Метод «прес» Назвіть тенденції, які визначали розвиток сільського господарства українських земель у складі Російської імперії у першій половині ХІХ ст. Що впливало на розвиток промисловості українських земель у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст.? 7.Письмові повідомлення учнів про українських підприємців – Терещенків, Харитоненків, Яхненків та Симиренків. - Чим прославилися українські підприємці ХІХ століття? - Яка їхня подальша доля? 8.Словник історичних термінів: * модернізація, * криза, * кріпосне право, * реформа, * промисловий переворот, * цензура, * трудова еміграція, * урбанізація. ІІІ. Підсумок уроку. ІV. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.
Документи Уривок зі статті Івана Франка з газети «Громадський голос» (1896 р.) 2. 19 лютого 1861 р. цар підписав відповідний Маніфест, а також «Загальне положення про селян, які звільнилися від кріпацької залежності» та інші акти про селянську реформу (всього 17 документів). Цими законами передбачалося особисте звільнення селян, надання їм земельних ділянок та можливість викупу останніх, визначалися селянські повинності та організація селянського управління. З моменту опублікування Маніфесту поміщику заборонялось продавати селянина, купувати, дарувати, як річ, насильно одружувати або видавати заміж, переселяти з місця на місце, забирати до челяді, на свій розсуд карати тощо. Селяни набули особисті та майнові права, в тому числі на самостійний, без дозволу поміщика, вступ у шлюб, укладення договорів та зобов’язань з приватними особами та зі скарбницею, вільне ведення торгівлі та підприємництва, своїх судових справ, участь у роботі органів самоврядування, вступ на службу, на навчання, придбання рухомого та нерухомого майна.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |