Головна » Історія України |
Мета: розкрити причини та наслідки політики радянського уряду щодо селянства в України у 20 — их поч.30-их років; познайомити з фотодокументами, спогадами очевидців, що підтверджують існування голодомору в Україні у 1932-33 роках; розвивати в учнів вміння аналізувати і зівставляти події; робити висновки та узагальнення; формувати власне віношення до даних подій; Вид заняття: лекція (вивчення нового матеріалу із використанням інтерактивних методик: групової роботи та залученням творчої групи, перегляд документального фільму). Епіграф: «Нагадайте мені інший народ, який би зазнав такої чорної недолі, як народ український?!» І.Огієнко Обладнання: 1) Квіти, ікона, свічка на столі, на рушникові. 2) Магнітозапис "Реквіем" А.Моцарта, "Боже єдиний, великий нам Україну храни... " Лисенко. 3) Документальний фільм "Жнива розпачу". 4) Картки із завданням для кожної групи. 5) Набір документів і свідчень для кожної групи. 6) Картки журі. 7) Правила роботи в групах. План 1. Кооперування і колективізація: мета, суть, методи здійснення. 2. «Розкуркулення» села. Опір селянства. 3. Наслідки колективізації в Україні. 4. Голодомор 1932-33 років в Україні. Л1ТЕРАТУРА: 1. Турченко Ф.Новітня історія України.-К,2001, - с.54 - 56. Гісем О та ін. Історія України ХХ ст.-К.,1999,- с.80 - 83. ХІД ЗАНЯТТЯ I. Організаційний момент. ІІ.Активізащя опорних знань, умінь і навичок. Розкрийте зміст поняття "індустріалізація".
Охарактеризуйте методи здійснення індустріалізації. Повідомлення теми,завдання та плану заняття (учні знайомляться з картками, що є у кожного на столі). Записують тему, план і літературу в зошиті. ІІІ. Опрацювання теми заняття. Викладач: Наша робота сьогодні буде складатись з двох частин. Опрацювання перших трьох пунктів плану пройде в групах, а четверте питання підготували нам члени творчої групи. Отже, ділимось на групи (по 6-8чол), обираємо тренера, журі (3-оє кращих учнів, або гості), таймкіпера. Кожна група отримує завдання - опрацювати один з пунктів плану і виконати певне завдання (див.картку). Ця робота розрахована на 10-12 хв. Після закінчення роботи, тренер з кожної групи переходить у сусідню групу і навчає членів цієї групи, знайомить їх із тезами свого питання (8-10хв.). Після завершения роботи тренер знову змінює групу і навчає інших учнів (8-10 хв.). Після повного завершения роботи представник групи робить короткий виступ по опрацьованому питанию (2-3 хв.). Доповнювати можуть члени його групи або інші студенти. Перед початком роботи давайте пригадаємо правила роботи в групах (картки з правилами на столах) і будемо їх дотримуватись. Журі знайомиться з позицями, по яких буде оцінювати відповіді команд. Тайм кіпер слідкує за часом та попереджує про завершення часу за 2 та 1 хвилину до закінчення, та коли час вийшов. Далі йде робота в групах. Викладач: Отже, ми опрацювали частину матеріалу і можемо це обговорити. Почергово надається слово представникам усіх груп та пропонується доповнити їх відповідь. Журі, що уважно слідкувало за відповідями, після обговорення дає оцінку виступам, вказує на недоліки та визначає кращі відповіді.
Викладач: Щойно у відповідях учнів прозвучало, що одним з наслідків колективізації на селі став голодомор 1932-33 років. Про цю трагічну сторінку в історії нашого народу нам розкажуть члени творчої пошукової групи, які підготували для нас літературно - музичну композицію, присвячену пам’яті жертв голодомору в Україні 1932-33 рр.
І студ.
Виходять учасники творчо - пошукової групи. На фоні тихої музики Літа 7441 від створення світу (1933 рік від Різдва Христового) був в Україні великий голод. Не було тоді ні війни, ні посухи, ні потопу, ні моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. I ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу - старих, молодих і дітей. І ще не народжених у лонах матерів. Сонце сходило над вихололими за довгу зиму полями, сідало за обрій кольору крові й не впізнавало землі. Чорне вороння зграями ширяло над селами,заціпенілими в тяжкому смертному сні.
IV студ. Танули на просторах України важкі сніги весни 1933року, являючи світові трупний сморід, апокаліпсичні видива, співмірні хіба що з картинами Страшного Суду. Василь Барка у своєму творі «Жовтий князь» згадував: «Великі дерева біля кладовища спиняли завію, і сніг лежав тонший ніж на околиці. Мертвих кладено також біля могилок, просто на білу поверхню, або загортано так неглибоко, що земля і сніг, змагаючись, потроху вивільняли їх, показуючи недавні заметини. Всюди видно: то нога, то коліно, то рука по лікоть чи сама кисть, чи вигнута спина і голова, - виставляючись з глинистого грунту і зимового покриву, як після побоїща, веденого вже не людьми, а збіговиськом демонів, що не знають звичаю достойно класти покійників на останній сон. Кинули їх мертвими і притоптаними, швидко через них перебігли. Виказуються небіжчики через сніг, мов з потоплення якогось: білого і морозного, що замело, але не закрило їх цілком, - так і спинилося, страхаючи живих". П студ. А офіційна влада мовчала. Мовчала і гнала на захід ешелони з хлібом. Золотими змійками через зчорнілу, змучену, голодну Україну звивався і втікав український же хліб. Газети оніміли. Про голод навіть говорити було заборонено. На всі запити міжнародних організацій про факти голоду в Україні влада відповідала, що це - наклеп ворогів і ніякого голоду немає.
Звучить музика (Реквієм, Моцарт). Ти кажеш, не було голодомору? I не було голодного села? А бачив ти в селі пусту комору, з якої зерно вимели до тла? Як, навіть, вариво виймали з печі I забирали прямо із горшків, Окрайчик виривали з рук малечі, з торбинок сивих стариків? Ти кажеш, не було голодомору? Чому ж тоді, як був і урожай, усе суціль викачували з двору, - греби, нічого людям не лишай! Хто ж села, вимерлі на Україні, російським людом поспіль заселяв? Хто? На чиєму це лежить сумлінні? Імперський молох світ нам затуляв! Я бачив сам у ту зловісну пору і пухлих, і померлих на шляхах, і досі ще стоять мені в очах... А кажеш - не було голодомору! Д.Білоус І студ. Світ мав би розколотися на двоє, сонце мало б перестати світити, Земля - перевернутися - від того, що це було на ній. Але світ не розколовся, сонце сходить. Земля обертається, як їй належить. I ми ходимо по цій землі зі своїми тривогами і надіями, ми - єдині спадкоємці всього, що було. ІІ студ. То ж пам’ятаймо хоч сьогодні, із запізненням у кілька довгих десятиліть, великомучеників нашої історії. Пам’ятаймо і знайдімо в собі силу пройти за ними їхнім хресним шляхом. Не їм це потрібно, а нам. Все що вони мали сказати світові, вони вже сказали. Тепер наша черга. V студ. Спочатку було слово. І було те слово – «колективізація», а за ним ще довга шеренга слів – «агітація», «конфіскація», «реквізиція», «експропріація». Сільська влада почала домагатись від селян вступу до колгоспів. Сталінська колективізація підвела селян до страшної Голгофи. На шістнадцятому році революції, при владі, яка називала себе народною, на родючій землі, без війни, без стихійного лиха вмирали хлібороби.
Звучишь музика. IV студ. То був страшний, навмисний голод. Стріла була така нищівна. Щоби згромадити стодолу Колгоспної катівні. То був страшний, навмисний злочин. Такого ще земля не знала. Закрили Україні очі... I душу міцно зав’язали. Сліпу, пустили старцювати... Луна ще досі в оболонях... Здичавіли Вкраїнські хати На березі своїх агоній. Глуху, заставили мовчати. А то би світ втопивсь в Славуті! Як божевільно їла мати Свою дитиноньку майбутню. Мерцями всіялось поле. Ні хрестика, а ні могили. То був такий навмисний голод. Чи,Боже, й ти вже був безсилий? I студ Згадує Анастасія Максимівна Кучерук, жителька села Судаківка, Чуднівського району Житомирської області: На світі весна, а над селом нависла чорна хмара. Діти не бігають, не граються. Ноги тонюсенькі, великий живіт між ними, голова похилена лицем до землі, а лиця майже немає, самі зуби зверху. Сидить дитина і хитається всім тілом: назад- в перед, скільки сидить, стільки і хитається. I нескінченна одна пісня півголосом: «Їсти, їсти, їсти...» Ні від кого не вимагаючи. Ні від матері, ні від батька, а так, у простір, у світ: «Їсти, їсти, їсти…»!
Звучишь музика. Vстуд У ті роки великої руїни Такий рясний нечуваний врожай Послав Господь нещасній Україні, Якого доти ще не бачив край. Зерно у купах пріло попід сонцем. Кудись у море, в безвість, за границю, Щоб насадити скрізь цей наш едем, Немов виріскуючи із криниці, Переливаючись рідким вогнем, Текло струмками золото пшениці.
Звучишь музика («Аве Марія»). Ой леле, що робиться з тою землею, з тим селом, з тими людьми? Хто наслав на них таку гірку кару? Чиї гріхи вони спокутували? ІІІстуд. Міжнародна комісія для розслідування голоду в 1932-33 рр. Україні була утворена на виконання резолюції четвертого Світового конгресу Вільних Українців, що відбувся в Торонто у грудні 1983 р. Завдання комісії були такі: Встановити факт голоду, його масштаби та причини. 4. Дати відповідь на питання: чи був голод фактом геноциду? I студ. Прикіцевий звіт про результати розслідування був надрукований у Канаді в 1990 році. Згідно зі Статутом, комісія надіслала колишньому голові радянського уряду Миколі Рижкову листа, в якому виклала висновки комісії. Згідно них: V студ. I. Причинами голодомору в Україні визнано: а)повне вивезення зерна з України врожаю1933р.; б) прим сова колективізація; в) розкуркулення; г) націоналізаця; д) геноцид. ІІ студ. II. Наслідки голодомору: а) через повне виснаження організму від голоду б) вивезено з України до Сибіру, на Урал, райони Крайньої Півночі I млн. осіб; в) на селі знищено сильного господаря. V студ. ІІІ.Відповідальністъ за голодомор несуть: а) головні ідеологи радянської влади - Ленін і Сталін; б) керівники та виконавці їх волі в Україні - Л.Каганович, В.Молотов, Чибар, С.Косіор, Петровський. III студ. IV. Комісія вважає: а) Сталін та ВКП(б) намагались через голод нанести смертельний удар по Україні, по українській нації; б) злочини, здійснені під час голодомору в Україні, беззаперечно були злочином проти людства - геноцидом Ш студ. Міжнародна комісія працювала у 1989-90 роках, коли архіви ВКП(б) - КПРС були глибоко засекречені й недоступні не тільки для західних, а й для радянських дослідників. Саме цією обстановиною можна пояснити те, що Міжнародна комісія не скористалась досвідом Нюрнберзького процесу. Звучить музика І студ. Занадто блідими були б фарби великого Данте, щоб змалювати те пекло 1932-33 років. Тихо мруть старі та хворі. Одне за одним конають діти на руках безпорадних батьків. Трупи померлих залишаються і лежать між байдужими вже до всього живими. Плач жінок змішується з криком і сміхом збожеволілих від голоду… IVстуд. Спогади… спогади… спогади... Вони не вмирають, вони живуть, впиваючись в серце червоними розпеченими вуглинками. У ході роботи Міжнародної комісії з розслідування голоду в Україні, канадські фотодокументалісти створили фільм про голодомор, який назвали «Жнива розпачу». І студ. Тяжко повертає собі народ України духовне здоров’я. Жадане й драматичне його очищения, реалістичне й гірке його воскресіння. Надто багато позаду могил. Надто великі втрати. Викладач Хай ця гірка правда, народжена після десятиліть безмовства, ляже наріжним каменем у підмурок всенародного пам’ятника трагічної історії українського народу. Звучить фрагмент з композиціі "Боже єдиний, великий, нам Україну храни" М.Лисенко,Кониський О. Викладач: Ми пропонуємо Вашій увазі кадри з фільму «Жнива розпачу», де ви побачите і почуєте про великий голод, про злочин проти всього українського народу з уст тих, хто пережив те лихоліття. Далі демонстрайія кадрів з фільму "Жнива розпачу", IV. Домашнє завдання:1. Опрацювати тему згідно поданої літератури. 2. Написати твір- ессе на тему: «Чи можна вважати голодомор 1932-33 років в Україні геноцидом?»
Правила роботи в групах: 1. Уважно ознайомитисъ із завданням. 2.Опрацювати потрібний матеріал із запропонованих джерел: підручник, документи. З.Систематизувати вивчений матеріал у вигляді тез, таблиць або конспекту. 4.Доповідача при виступі не перебивати. 5.Доповнювати відповідь може будъ-який учасник групи. 6.На опрацювання кожного завдання виділяється 10-12 хвилин. Навчалъна робота тренера — 8-10 хвилин.
Група №1 Кооперування і колективізація на селі: суть, методи здійснення. Завдання: Опрацювати матеріал підручника та запропоновані документи.
3. Підготувати тези і короткий виступ. (3-5 хв.) Група №2 «Розкуркулення» села. Опір селянства. Терор. Завдання: Опрацювати матеріал підручника та запропоновані документи.
3. Підготувати тези і короткий виступ. (3-5 хв.) Група №3 Наслідки колективізації в Україні. Завдання: Опрацювати матеріал підручника та запропоновані документи. Наслідки колективізації в Україні 3. Підготувати тези і короткий виступ. (3-5 хв.)
1. Із заяви селянина Й. Безпалька до ВУЦВКу проти Я, відповідно до постанови Оріхівської селищної ради, підлягаю людини про право власності та експлуатацію людини людиною. З 1922 по 1929 р. обкладався нормальним сільськогосподарським податком, жив самостійно й не позбавлявся виборчих прав. I лише в 1929 р. до мого сільськогосподарського податку було добавлено 50%, а всього заплатив 97 крб. Таким чином, ця цифра й обставини справи свідчатъ про те, що у мене не куркульське господарство і що я старої куркульської ідеології по своїй молодості ще не міг засвоїти. ... Якщо батъко мій вважається експлуататором, то я за це не повинен нести кару, бо я особисто не був експлуататором і нічого спільного з ним не маю, а тому прошу ВУЦВК звернути особливу увагу на неправильне моє виселення на Соловки. Український історичний журнал. – 1992. - №4. –с.84. 2. З огляду партійно-радянських контрольних органів Могилів-Подільська округа 3 боку керівних працівників Барського району припущені були ж перекручення було припущено у зв'язку з кампанією мобілізації коштів (бойкот, незаконні обшуки, барахольство, «дельожка» речей між членами партії тощо). Український історичний журнал. – 1992. - №4. –с.90.
3. Телеграма жителів с. Гельм'язів Шевченківської От імені 300 господарств, що вибуди із знов організованих колгоспів, а також поодиноких господарств, запитання. Наша клин, що визиває велику схвильованістъ людності, і не повертає с/г реманенту, живого і мертвого, і різного майна, що внесли до колгоспу. Прохають бідняки, в чім розписуються три особи за всіх, М. Баран, М. Кодош, X. Галян. Колективізація і голодна україні. 1929-33.Збірник документів і матеріалів. – К.: 1992. – с.157 4. Постанова ЦК ВКП(б) від 8 листопада 1932 р. Секретно Сегодня пристанавливается отгрузка товаров для села всех областей Украины до времени, когда колхозы и индивидуальные крестьяне не начнут честно и добросовестно выполнять свой долг перед рабочим классом и Красной Армией в деле хлебозаготовок. Пред. Совнаркома СССР Молотов Секретен» ЦК ВКБ(б) Сталин Запорізький облдержархів. – Ф.213. – Оп.13. – Спр.14.- арк.1 5. Австралійський дослідник А. Вонарбург про географію голодомору 1932-1933 рр. Сотні українських очевидців не мовчали про свої трагічні переживання у тридцяті роки. Декому з людей вдалося в часи гододомору в Україні виїхати до Москви, чи то в інші райони Росії, оскільки вони були техніками за професією, або ж мали якісь привілеї. Вони розповідали, що як тільки вони покидали області заселені українцями (Українська РСР, Кубанська область і Північний Кавказ), вони не виявляли якихось зовнішніх ознак голоду, за винятком Білорусії. Вонарбург А. голодомор в Україні 1932-33рр.// Австрійсько – український огляд. – 1999. - №8. – с.52
6. Реакція секретаря Вінницького обкому КП(б)У I. Прежде всего, чрезвычайно страшно для меня то, что такой вопрос вообще всплыл. Я готов выслушать о Теофипильском районе что угодно, но только не заявление о голодании колхозников и просьбу о продовольственной помощи. ... Заявление о голодании колхозников нужно отвергнуть потому что: Что это за квалификация такая? «Голодают колхозники, у которых большие семьи». Голодают лодыри, тунеядцы, приложившие немало энергии для 2. Со всей решительностью заявляю, что голодавших таких «колхозов» очень мало и мало таких потому лишь только, что сотни центнеров (пожалуй больше чем сотни) разбазарено колхозами для выдачи таким лодырям, рвачам, ворам. 3. Писать обкому, просить помощи и брать как базу для этого пусть 4. только желанием замазать перед обкомом истинное положение вещей можно объяснить заявление… о том, что голодание колхозников насчитывается в 20 колхозах. 33-й: Голод. Народна книга – меморіал. – с.40-41.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |