Головна » Історія України |
Мета: ознайомити учнів з виникненням Галицько- Волинської держави; - на прикладах особистостей Романа Великого та Данила Галицького продовжити формування вмінь складати характеристику видатних історичних діячів; - виховувати почуття гордості за славне минуле свого народу, повагу до історичних діячів. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, карта «Галицько- Волинська держава», портрети Романа і Данила, зошит Власова, роздатковий матеріал ( схеми, таблиці, вислови, речення). ' Основні поняття і терміни: Галицько- Волинська держава, Галицько- Волинський літопис, Польща, Литва, Угорщина, король, колотнеча, кумис. Дати: 1199р.- утворення Галицько- Волинської держави; 1238р.- початок князювання Данила Галицького; 1245р.- подорож Данила Галицького до Золотої Орди; 1253р.- прийняв титул «короля Малої Русі»; 1256р.- перша літописна згадка про Львів. Структура уроку. I. Організація навчальної діяльності. II. Перевірка домашнього завдання з теми: «Скрутні часи Київської Русі. Володимир Мономах «Повчання дітям». 1. Гра «Ти -мені, я- тобі». 2. Робота з висловами. III. Актуалізація опорних знань. IV. Вивчення нового матеріалу: 1.Робота з контурною картою. 2.Об'єднання Галицького та Волинського князівств Романом Мстиславовичем. 3. Словникова робота. 4. Характеристика князя Романа. 5. Розквіт Галицько- Волинської держави за часів Данила Галицького: а) коментоване читання і заповнення таблиці с.65 (підручник); б) розв'язання хронологічної задачі с.24, з.№ 2 (зошит Власова); с.64 (підручник); в) сценка «Подорож до Золотої Орди». V. Закріплення нових знань: 1. Ланцюжок «Подорожі Данила Галицького». 2. Робота « Закресли зайве і склади речення» VI. Підсумок уроку. VII. Домашнє завдання. Хід уроку. І. Організація навчальної діяльності. Вчитель розподіляє клас на 4 групи по 5 учнів. Кожна група обирає спікера. 3-4 учні працюють консультантами-експертами. II. Перевірка домашнього завдання з теми: «Скрутні часи Київської Русі. Володимир Мономах «Повчання дітям». 1. Гра «Ти-мені, я-тобі». 1-ша група: І. Яку добу називають добою роздробленості Київської Русі? 2. Коли відбулася перша битва русько-половецьких військ з монголами, чим вона закінчилася? 3. Що таке орда? 4. Коли монгольська орда з ханом Батиєм здобула Переяслав? 2-га група: 1. Де жили половці? 2. Що таке монгольський ярлик? 3. Де відбулася битва монголів з русько- половецьким військом в 1223р.? 4. Де відбулася остання битва монголів із захисниками Києва в 1240р.? 3-тя група: Завдання дає 4-тій групі. (Вибрати речі на малюнку, які були знайдені археологами під час розкопок зруйнованого монголами міста, назвати номер цифри і пояснити. Додаток 1.) 4-та група: «Робота за схемою». Розставити в клітинках цифри послідовно подій монгольської навали.(Додаток 2.) Експертну оцінку здійснюють консультанти -експерти. 2. Робота з висловами. Слово вчителя: - Коли В.Мономах став великим князем київським? (Звертаю увагу на портрет на дошці). - Що важливого зробив для зміцнення Київської держави? - Поміркуйте, чому в народі кажуть: « Ох,тяжка шапка Мономаха?». - Чи правильне твердження, що Володимир Мономах був онуком візантійського імператора Костянтина та руського князя Ярослава Мудрого?. Володимир Мономах залишив твір «Повчання дітям». - Як ви розумієте вислови? 1-ша група: Ні правого, не винного не вбивайте. 2-га група: Лінощі - усьому лихому мати. 3-тя група: Старих шануй, як отця, а молодих, як братів. 4-та група: Лжі бережися і п'янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло. Висновок роблять спікери груп. III. Актуалізація опорних знань. Вчитель повідомляє учням тему уроку, його завдання. IV. Вивчення нового матеріалу. Слово вчителя: Сьогодні загадкова дорога історії привела нас до часів, в які побудували Галицько-Волинську державу. - Хто ж вони, перші будівничі української держави? Це великі князі мудрі, хоробрі, сміливі і добрі, такі, як Роман Мстиславович і його син Данило Романович. 1.Робота з контурною картою.(у кожного учня на парті карта) - На карті замалюйте оранжевим кольором територію Волинського князівства. - Позначте його столицю(м. Володимир). - Розовим кольором замалюйте територію Галицького князівства. - Підпишіть його столицю(м. Галич). Слово вчителя: Галицьке і Волинське князівства сформувалися близько середини XII століття. Волинь і Галичина були густонаселеними землями. їхні міста стояли на важливих торговельних шляхах. Галичина мала великі поклади солі - це товар,який був потрібен усім. Обидва князівства були вдало розташовані. їх не досягали напади кочівників зі степу. Однак їм доводилося вести боротьбу зі своїми сусідами. - Подивіться на карту, назвіть з якими державами межували Волинь і Галичина на заході?(Угорщина і Польща). Ці держави часто втручалися у справи Волині і Галичини і намагалися захопити ці землі. - Хто був сусідом на півночі?(Литва), з ним доводилось досить часто воювати. Також знаходився войовничий Тевтонський рицарський орден, він також намагався захопити територію Галичини і Волині. 2.Об'єднання Галицького та Волинського князівств Романом Мстиславовичем. Таким чином, єдина Галицько-Волинська держава утворилася в 1199р., коли волинський князь Роман Мстиславович захопив Галич і об'єднав Галичину з Волинню. - Визначте червоним олівцем смужкою кордони Галицько-Волинської держави, яка утворилася в 1199р.. 3. Словникова робота. Учні читають разом вголос нові слова {Додаток 3). 4. Характеристика князя Романа. Слово вчителя: Князя Романа Мстиславовича прозвали в народі Великим(звфта/о увагу на портрет на дошці). Невідомий автор «Слова о полку Ігоревім» писав про нього: Високо плаваєш ти, Романе, В подвигах ратних, Як той сокіл на вітрі ширяючи, Птицю долаючи відвагою. - Скажіть, в чому полягали заслуги Романа? 1- й спікер: По-перше, об'єднав Галицькі і Волинські землі, це об'єднання сприяло надійному захисту від нападів сусідів. 2- й спікер: По-друге, здійснював неодноразові походи проти половців. Літописець писав про нього так: «Він бо кинувся на поганих, як той лев, сердитий був, як той рись, і губив їх, як той крокодил, і переходив землю їх, як той орел, а хоробрий був, як той тур, бо він ревно наслідував предка свого Мономаха, що погубив багато половців». 3- й спікер: По-третє, князь успішно відбивав наскоки литовців на свої землі. Залишилася така приказка: «Ой, Романе, Романе, лихим живеш, Литвою ореш». 4- й спікер: Могутність Галицько-Волинської держави за князювання Романа стала відома в усій Європі. Писали: «За короткий час так піднявся, що правив майже всіма землями й князями руськими». Слово вчителя: Таким чином, усе життя Роман провів у війнах, де здобув чимало перемог, під час походу до Польського королівства князь загинув. - Чому на малюнку художник зобразив князя Романа з мечем? 5. Розквіт Галицько-Волинської держави за часів Данила Галицького. Слово вчителя: Після смерті Романа на Галицько-Волинській землі настав тривалий період колотнечі бояр. Тому, що сини Данило і Василько були малими. Припинив цю колотнечу син Данило. За його князювання держава досягла розквіту. «Сей король Данило, - писав літописець, - був князем добрим, хоробрим і мудрим». а) коментоване читання і заповнення таблиці с.65 (підручник). Кожна група заповнює таблицю {Додаток 4). б) розв'язання хронологічної задачі с.24, з.№ 2 (зошит Власова); с.64 (підручник). в) сценка «Подорож до Золотої Орди». Автор: Вклонившись низько землі руській, рушив домовитися з ханом Батиєм про мир. Данило: - Хай і дорого коштуватиме мені, але мир дасть змогу Русі зібрати сили, відбудувати міста, укріпити нові фортеці. Автор: Данило увійшов до Батия, поклонився за татарським звичаєм. Хан Батий: - Випий, князю, нашого пиття, повну чашу татарського кумису! Автор: Випити кумис із ханських рук - велика честь. Данило: - Знаю, знаю, що негоже пити кобиляче молоко, бо воно - чорне. Хто вип'є кумис, той визнає перед світом свою підлеглість. Автор: Замислився на мить, та знав, що іншого способу немає. Данило: Досі я не пив, а нині, ти велиш - я вип'ю. Автор: Випивши, поклонився князь Данило Романович, що був князем Великим, тепер сидить на колінах і холопом себе називає! Данило: - О, лихіша честь татарська, і все-таки краще данина, ніж загибель! Слово вчителя: Таким чином, князь Данило змушений був визнати свою залежність від монголів. Після повернення у князівство Данило намагався знайти серед європейських володарів союзників для боротьби. Допомогу пообіцяв надати Папа Римський. В 1253р. в Дорогочині князь прийняв королівську корону і титул «короля Малої Русі». Багато уваги князь приділяє розбудові міст. Будує нову столицю м. Холм і на честь свого сина Лева будує місто Львів в 1256р. За час князювання Данило почав записуватися «Галицько- Волинський літопис», який нагадував «Слово о полку Ігоревім». Тому і називають цей час в Галицько-Волинській державі часом розквіту. V. Закріплення нових знань. 1. Ланцюжок «Подорожі Данила Галицького» (кожна група працює на швидкість). (Додаток 5) 2.Робота « Закресли зайве і склади речення» с.25, з.№6 (зошит Власова). Кожна група виконує по одному реченню. Експертна комісія дає оцінку. VI. Підсумок уроку. - Коли і як утворилася Галицько-Волинська держава? - Хто був «будівничим князем» цієї держави? - За якого князя Галицько-Волинська держава досягла розквіту? - Якими діями сприяв зміцненню своєї держави Данило? VII. Домашнє завдання. Опрацювати § 9, с.24, з. 1-5 (письмово).
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |