Головна » Інформатика |
Бібліотека 2.0 Бібліотека постає як відкритий дослідницький інститут, в якому бібліотекарі спільно з читачами покращують сервіси бібліотеки, займаються інформаційним наповненням, створюють нову наукову інформацію тощо. Бібліотеки 1.0(старого стилю) працюють у режимі лише читання, а бібліотеки 2.0 — читання/запису. 1)доступ до ЕК лише через веб браузер (доступ усім і всюди) та розширення можливостей ЕК через взаємодію зі зовнішніми сервісами; 2)залучення користувачів (коментарі, тегування та семантичні зв'язки, рейтинги,пропозиції на придбання, списки літератури, створення портрету читача; 3)спільне з читачами проектування бібліотечних сервісів юзабіліті (зручність, наглядність), доступність, багатомовність; 4)відкритість та безкоштовність ПЗ сервісів Бібліотеки 2.0; 5)постійний розвиток замість циклів поновлень це більше відповідає стрімкому руху інформаційних технологій; 6)“вічна бета” продукти/сервіси бібліотеки завжди перебуватимуть у стані розробки/оптимізації та зворотного відгуку від користувачів; 7)запозичення досвіду роботи у сучасному інформаційному полі з освіти, економіки,журналістики, видавничої справи та інших; 8)дослідження та вдосконалення власних сервісів, можливість заміни їх на кращі(принципи конкурентоспроможності); 9)бібліотеки не можуть дозволити собі бути негнучкими, тому що втратять читацьку аудиторію на користь потужним інтернет компаніям. 10)використання “довгого хвоста” — бібліотеки повинні прикладати зусиль щоб зробити доступнішим для читачів 90 % рідко використованого фонду. Ідеї Веб 2.0 привернули увагу бібліотекознавців Бібліотека 2.0 – це узагальнено визначена модель модернізованої форми бібліотечного сервісу, що відображає еволюцію шляхів надання сервісу користувачам. Заохочення зворотного зв’язку з користувачами Бібліотека Користувач Автори статті пишуть «Library 2.0: Service for the next generation library» «Будь який сервіс, фізичний або віртуальний, якщо він має успіх у користувачів, систематично оцінюється та надається за участі користувачів, є сервісом Бібліотеки 2.0. Навіть старі, традиційні сервіси можуть бути Бібліотекою 2.0, як що ці критерії наявні. Так само, новизни сервісу недостатньо, щоб зробити його сервісом Бібліотеки 2.0» Ключові принципи Бібліотеки 2.0 Головна відмінність між Бібліотеками 1.0 та 2.0 полягає у тому, що: Бібліотека 1.0 базується на використанні однобічного інформаційного потоку [від бібліотеки до користувача], Бібліотека 2.0 – це «бібліотека для читання/запису», що надає користувачам владу впливати на функціональність сервісу, який вони отримують. Браузер + Веб 2.0 програмні додатки + Сумісність = Повнофункціональний онлайновий каталог. Залучення бібліотечних користувачів як до розроблення, так і до реалізації бібліотечного сервісу. Модель Бібліотеки 2.0 прагне використати знання наших користувачів для доповнення та покращання бібліотечних сервісів. Коментарі користувачів, тегування та рейтинги забезпечують [бібліотечні] сайти змістом, створеним користувачами. Отже, традиційні засоби систематизації потребують якісної перебудови. Система Reader2 (http://ua.reader2.com) Цей принцип прямо пов’язаний з питанням щодо форми (дизайну) бібліотечних проектів. Згідно зі стандартом ISO 13407 дизайн веб-проектів має бути зорієнтованим на користувачеві, тобто повністю відповідати його потребам, прагненням та очікуванням. Компанії, які хочуть мати справу з публічними або академічними бібліотеками, не повинні виробляти комерційного програмного забезпечення. Бібліотека 2.0 не є закритим поняттям. «Відкритість Бібліотеки 2.0 поширюється на програмне забезпечення та комп’ютерну техніку, яку використовують бібліотеки, в тому числі на інтегровані бібліотечні системи Постійні зміни приходять на зміну старій моделі вдосконалення технологічних циклів. у відповідь на мінливість сучасного світу та інтенсивність науково технічного прогресу. не всі бібліотеки встигли звикнути до використання інтернет-технологій у своїй практиці, перехід на суттєво новий рівень використання цих технологій. отже від бібліотечних технологій з кожним роком буде вимагатись все більша рухливість та адаптивність. «Вічна Бета» («Beta is forever»). У комп’ютерному світі префіксом «Beta» позначається перша публічна версія програмного забезпечення, яка не є закінченою і надається користувачам лише для тестування, оцінки та висловлення зауважень. «Вічна бета» – це продукти, створення яких ніколи не буде закінченим, розробники завжди будуть шукати шляхи оптимізації їх роботи, приймати оцінки та відгуки користувачів і переробляти продукти згідно з отриманими даними Збирання та інтеграція в моделі бібліотечного сервісу ідей та технологічних рішень із суміжних галузей. Бібліотечна справа стала більше уваги приділяти комп’ютерним технологіям. Концепція Бібліотеки 2.0 вимагає від бібліотек революційних перетворень як на зовнішньому, так і на внутрішньому рівнях. зовнішні зміни: мова йде про позиціонування бібліотеками себе у суспільстві як повноправних учасників рин ку інтернет. внутрішній рівень: мається на увазі реорганізація структури бібліотек згідно з вимогами часу. Поєднання оцінки та вдосконалення сервісів з постійною готовністю змінити існуючий сервіс на інший, більш новий і кращий. Негнучкість породжує невдачу. Бібліотеки повинні завжди перебувати у стані готовності до заміни старих рішень новими, якщо умови будуть вимагати такого переходу. Інакше користувачі швидко переорієнтуються на використання сервісів тих організацій, які швидше зможуть адаптуватися до змін на інформаційному ринку. Використання «довгого хвосту». «Довгий хвіст» – це статистичний термін, що був запропонований у 2004 р. Крісом Андерсоном для позначення великого масиву інформаційних джерел, що користуються попитом у невеликої кількості користувачів. Ідея у тому, що дослідника, який зацікавився певним дослідженням Х, в першу чергу будуть цікавити ті дослідження, на які посилається автор дослідження Х, а також ті дослідження, які посилаються на дослідження
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |