Головна » Інформатика |
Мета заняття: Дидактична: освоїти функціональне призначення персонального комп'ютера, основні пристрої комп'ютера; розглянути етапи розвитку обчислювальної техніки, покоління комп'ютерів; мати уявлення про функціональне призначення периферійного устаткування; засвоїти програмний принцип управління ПК; познайомитися з видами програмного забезпечення. Виховна: формувати системне та критичне мислення студентів, цілеспрямованість, відповідальність, свідоме ставлення до розумової діяльності, навички самостійної роботи; розвивати пошуковий, дослідницький спосіб мислення, стимулювати потребу в самоосвіті. Методична: удосконалювати методику проведення проблемного лекційного заняття з елементами методу проектів, ділової гри, сучасних методів навчання, новітніх технологій. Вид заняття: лекція Форма проведення заняття: метод проектів, проблемна бесіда, Міжпредметні зв’язки: Забезпечуючи дисципліни: фізика, основи інформатики Забезпечувальні дисципліни: всі спеціальні дисципліни передбачають Методичне забезпечення: Робоча програма.
Література: Обов’язкова: Ярмуш О.В., Редько М.М. Інформатика і комп’ютерна техніка: Навч. посібник. – К.: Вища освіта, 2006. Додаткова: Конюховский П.В. Экономическая информатика. Учебное пособие. - СПб.: Питер. 2002. Технічні засоби навчання: персональні комп’ютери, проектор, сканер, принтер, наушники, колонки, модем. I. Організаційний момент 1. Привітання викладачів, гостей і студентів. 2. Перелік студентів. II. Ознайомлення студентів з темою та цілями заняття Ключем до оволодіння багатьма сучасними професіями є комп’ютерна обізнаність – уміння користуватися комп’ютером з метою розв’язування різноманітних задач. Перший комп’ютер з’явився не так давно – у 40-х роках ХХ ст. Однак без нього сьогодні ми не уявляємо свого життя. Комп’ютери допомогають нам у різних сферах діяльності. За комп’ютером працюють банкіри та менеджери, касири й економісти, юристи і видавці, студенти. Сьогодні завдяки комп’ютеру наше суспільство перетвюрюється з індустріального в інформаційне. Кожен фахівець повинен бути спроможним підібрати і скомплектувати собі для повноцінної роботи комп’ютер, допоміжне переферійне устаткування, встановити програмне забезбечення. Для цього необхідно обговорити принципи побудови комп’ютера, обгрунтувати його основні складові, знати призначення того чи іншого програмного продукту. IV.Перевірка домашнього завдання. Актуалізація знань На попередньому занятті студентам було запропоновано розподілитися на групи. Кожна група отримала завдання: підготувати доповіді, презентації. Перша група студентів підготувала повідомлення про історію розвитку обчислювальної техніки (додаток 1). Під час розповіді демонструвались плакати, слайди за допомогою кодопозитива. Після доповіді студентам пропонуються питання. На яку особливість вони звернули увагу розглядаючи питання розвитку інформаційних технологій? Сумісно робиться висновок: Комп'ютерна система складається з двох частин: апаратного і програмного забезпечення. Можна помітити, що основний внесок розвитку першої частини внесли західні учені, а радянські і далі українські основні зусилля направили на другу складову. Вітчизняне виробництво завжди відставало в області комп'ютерної електроніки і оргтехніки, тому потенціал учених, що працюють в даній області, був направлений на теоретичні розробки. Чому комп’ютер стали називати персональним? Засоби обчислювальної техніки спочатку розроблялися для виробничих потреб, щоб полегшити працю людини. Зміна елементарної бази комп'ютера привела до зменшення його габаритів, використовування додаткових пристроїв дозволило розширити функціональні можливості комп'ютера. Всі ці чинники вплинули на те, що комп'ютери стали використовувати в інших областях діяльності людини, і виникла необхідність персонального володіння даним новим засобом праці. Згодом комп'ютер стали використовувати не тільки в трудовій діяльності. Фактично, комп'ютер став для багато кого ігровою приставкою, музичним центром, телевізором і т.п. Завдяки чому здійснюється управління комп'ютером? Управління комп’ютером здійснюється завдяки програмам. Робиться висновок, щоб оволодіти комп’ютерними навичками та вміннями необхідно ознайомитися з його апаратними та програмними складовими. V. Подання нового матеріалу проводиться у вигляді пояснення викладача та демонстрацією презентацій, створених студентами. В інформаційній (комп’ютерній) системі виокремлюють два технологічні компоненти: апаратну складову (hardware – власне комп’ютер) і інформаційну складову (software – програми для нього, а також дані). Важливою є також інтелектуальна складова ІС (brainware) – це сукупність вмінь і знань обслуговуючого персоналу і користувачів. Основні пристрої: системний блок, дисплей (монітор), клавіатура, миша. Вони утворюють зовнішню архітектуру комп’ютера. Допоміжні пристрої – це друкарський пристрій (за важливістю використання відносять і до основних пристроїв), модем, сканер тощо. Пристрої комп’ютера призначені для зберігання, перетворення, пересилання і відображення інформації. У портативному комп’ютері клавіатура, миша і дисплей вмонтовані у системний блок. Головним пристроєм ПК є системний блок. Інші пристрої під’єднують до гнізд (портів, виходів) системного блоку за допомогою кабелів (шнурів). Гнізда і кабелі виконані так, що користувач ніколи не помилиться, під’єднуючи той чи інший пристрій. Корпуси системних блоків можуть мати такі стандартні форми: АТ, АТХ, MiniTower тощо. У корпусі є дисководи, блок живлення з вентилятором, але найважливішою тут є материнська плата. Комплектація системного блоку, зокрема материнської плати, утворює внутрішню архітектуру комп’ютера. Розглянемо ІС «користувач-комп’ютер», а також загальну будову комп’ютера, схему проходження інформації та взаємодії всіх складових (схема надається студентам у опорному конспекті та причеплена на магнітну дошку). Друга та третя групи студентів демонструють презентації “Комп’ютерна система. Базова апаратна конфігурація”,“Принцип відкритої архітектури”. Після перегляду презентацій йде обговорення, задаються питання студентами (із груп які дивляться презентації), викладачем. Після перегляду презентацій студенти працюють з опорним конспектом, обговорюють основні поняття ІС та пристрої ПК. Викладач докладніше розповідає про внутрішні модулі, важливу складову ПК – материнську плату (рисунок у опорному конспекті, а також причеплено на магнітну дошку). Системний блок складається із: материнської плати, жорсткого диска (вінчестера), пристроїв для роботи з CD- та DVD-дисками, дисковода для гнучких дискет, блока живлення. Материнські плати випускають різні фірми. Вони мають власні назви (наприклад, VIA Apollo MVP3 чи КТ600-А тощо), характеристики і вартість. Форма плати має відповідати формі корпусу (це називають форм-фактором) Головними характеристиками плати є її частота (133, 350, 500, 800 МГц тощо), а також технології виготовлення внутрішніх з’єднань – магістралей (FSB, PCI, PCI Express тощо). Власне вони визначають швидкість обміну даними між пристроями, що впливає на загальну швидкодію комп’ютера. Швидкодія комп’ютера також суттєво залежить від тактової частоти процесора. Материнську плату прикріплюють до корпусу системного блоку. Вона має виходи-порти для під’єднання зовнішніх пристроїв, а також роз’єми (сокети і слоти) для під’єднання внутрішніх модулів: процесора, оперативної пам’яті, відеопам’яті (відео карти), генератора тактової частоти тощо. У новіших моделях зовнішні пристрої під’єднують до універсальних швидкісних(USB) портів материнської плати, а у давніших – до паралельних швидкісних (LPT для принтера) портів чи повільніших послідовних (COM чи PS/2 для клавіатури і миші) портів. Дисплей під’єднують через спеціальний порт відео карти. Порти ведуть до адаптерів і контролерів – спеціалізованих мікросхем на платі, які керують роботою зовнішніх пристроїв. Закріпити матеріал про апаратну складову ПК пропонується студентам практично. Але попередньо слід розглянути техніку безпеки при роботі на ПК. Розглядання проводиться за допомогою презентації яку підготувала четверта група. Практичне завдання (виконується в групах)
Відключити ПК від мережі. материнську плату (найбільша за розміром плата ПК): Закрити корпус ПК.
Робота виконується тільки у присутності і під керівництвом викладача.
Після виконання практичного завдання викладач підкреслює, що комп’ютер без вказівок користувача чи програми не розв’яже жодної задачі. Фахівці створили багато програм для задач, які виникають у різних сферах діяльності людей. Їх сукупність утворює інформаційну складову ІС, яку називають програмним забезпеченням ПК. Завдяки програмному забезпеченню комп’ютерами послуговуються не лише математики й фізики, а й лікарі та педагоги, письменники та музиканти, службовці та керівники підприємств. Програми умовно можна поділити на головні види: системні, прикладні, інструментальні (створені мовами програмування). Прикладні програми призначені для вирішення типових практичних завдань. Вони допомагають людині у різних сферах її діяльності. Найпоширеніші такі групи програм: текстові, графічні й відеоредактори - програми для створення й опрацювання текстів, графіки і відео;
Системні програми призначені для підтримки функціонування комп’ютера і створення користувачеві зручних умов роботи. До системних програм належать операційні системи, оболонки, сервісні програми (утиліти), які вивчатимемо у рамках нашого курсу протягом року. Інструментальні засоби, системи чи середовища програмування – засоби для створення (підготовки і виконання) програм користувачами на базі різних мов програмування: Пейсик, Паскаль, Сі тощо.
П’ята група студентів демонструє свою презентацію “Програмне забезпечення ПК“
VI.Закріплення матеріалу проводиться у формі ділової гри. Ділова гра "Комплектація персонального комп'ютера"
Проводиться ділова гра "Комплектація персонального комп’ютера", де моделюється робота будь-якої комп’ютерної фірми, що займається збиранням, продажем ПК на замовлення. Кожна група (команда) студентів (групи вже поділені так як створювали презентації, повідомлення) отримує замовлення на ПК відповідно до його призначення: ігровий (геймерський) комп'ютер;
Перед комплектацією відповідного комп’ютера студентам пропонується подивитися презентацію, створену студентами шостої групи „Установка основних пристроїв ПК”, прайс-листи на комплектуючи пристрої ПК.
Планування торгової розмови із замовником передбачає визначення орієнтовної конфігурації та технічних характеристик ПК, складання попереднього кошторису, рекламні акції для заохочення клієнтів. Фрагмент планування торгової розмови із замовником ( з матеріалів підготовки фірм до торгів). Замовники ігрових комп'ютерів у більшості випадків досконало знають ринок комп’ютерного обладнання. Для них мати сучасну техніку життєвий принцип. Більше того, між групами геймерів ведуться технологічні "війни"- у кого комп'ютер потужніший. У цих "війнах" не економлять: важливішим за гроші є швидкодія та збалансованість системи. Тому для ігрового (геймерського) комп'ютера фірмою пропонувались такі технічні характеристики: оперативна пам’ять (RAM): DDR,від 256 МБ; Athol 1700+ - 2500+MHz(55$- 100$)/КТ266А, КТ333, КТ400А; відео карти: GFFX, rode On 9700, 9800; VRAM> 64 MB; Офісний(бухгалтерський) комп'ютер має бути недорогим, але достатньо потужним для сучасних офісних програм. Основною характеристикою є обсяг оперативної пам’яті та процесор. Не рекомендована потужна відео карта з метою запобіганню ПК для ігор на робочому місці( комп'ютер має сприяти роботі, не відволікати від неї). Важливе значення має безшумність роботи. Тому для офісного (бухгалтерського) комп'ютера фірмою пропонувались такі технічні характеристики: оперативна пам’ять (RAM): 64-256 МБ (PC133,PC2100); CPU P4 3.2 GHz/RAM 2 Gab/HDD 120 Gob /Creative Inspire 7.1) колонки/килимок для миші; Викладач дає оцінку всім учасникам (стосовно роботи фірм) і кожній команді окремо; розбирає хід гри, акцентує увагу на вдалих моментах (підходах до комплектації ПК), оцінює манеру поведінки, подання та рекламу товару (скомплектованому ПК). Замовники та експерти (присутні на занятті викладачі) за бажанням дають свої поради. VII. Закріплення знань студентів Виконуються тести на комп’ютерах (за варіантами, програма видає оцінку студенту)[1]. Кожен студент виконує завдання самостійно та індивідуально. Група поділяється на підгрупи. Поки перша група виконує тестування, другій групі пропонується розгадати кросворд [2] за темою заняття, потім групи міняються. VIII. Підсумок заняття Проводиться аналіз роботи студентів. Оцінка знань студентів складається: робота над створенням презентацій (оцінку виставляє – голова групи, участь у діловій грі, тестування). IX. Домашнє завдання
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |