Головна » Географія |
Мета: розглянути гіпотези утворення води на Землі; виявити причини, які сприяли солоності води в океані; ознайомити учнів із властивостями води методом хімічних та фізичних дослідів; ввести елементи з курсу хімії – будова води; фізики – густина води; Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: фізична карта світу, таблиці «Кругообіг води в природі», «Виверження вулкану», картини на морську тематику, обладнання для дослідів з курсу хімії та фізики, підручник, магнітофон. Хід уроку: І. Організаційна частина. ІІ. Актуалізація опорних знань. Урок починається звуками прибою на фоні музики. Під час музичного супроводу проводиться ознайомлення з картинами. Визначається направлення живопису маріне – море. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку. ІV. Вивчення нового матеріалу. Блок географії. Походження води на Землі. Цей блок починається словами Екзюпері: «Вода, в тебе ні кольору, ні смаку, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна не сказати, що ти необхідна для життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями». (Інформація про походження води на Землі супроводжується аналізом картини із зображенням виверження вулкану) 1 гіпотеза. Теорія Шмідта. Земля утворилась із холодної газопилової хмари. Згідно з цією теорією в хмарі міститься вода у вигляді льодяного пилу. 2 гіпотеза. Вода з’явилася із надр Землі разом із магмою і була дуже мінералізованою, потім на поверхні випаровувалася. Поняття – ювеніальна вода. Блок біології. Починається словами древнього мудреця Фалеса Мілетського: «Світ пішов із води». (Інформація про класи тварин і рослин, які живуть у воді) Блок хімії. Бесіда про властивості води. Вода – найпоширеніша речовина. Однак можна сказати, що на землі немає води без розчинених речовин. 2/3 всіх речовин на Землі вода розчиняє та зосереджує в атмосфері та ґрунті. Дякуючи цій властивості, вода стала носієм життя. Чому вода має цю властивість? Це пояснюється особливістю внутрішньої будови молекули води, яка складається з молекул, а молекули – з атомів. Завдяки руху молекул вони можуть розчиняти речовини. (Пояснення супроводжується малюнком та моделлю молекули води). Завершення роботи – дослід на розчинення. Висновок: вода – універсальний розчинник речовин, необхідних для життя людини. Дякуючи цій властивості, вода стала носієм життя. Блок географії. Утворення солоності. Річки виносили із суходолу в Світовий океан різні речовини, в тому числі і солі, які вони розчиняли в земній корі. Завдяки кругообігу, вода випаровувалась, а сіль в океані накопичувалася. За мільйони років вода набувала вищих показників солоності. Чому постійно йде випаровування? (Сонце нагріває воду. Перехід агрегатного стану). Блок закінчується дослідом на випаровування. Дослід: пробірка з морською водою нагрівається, через деякий час води немає, білий наліт на стінках. (Приклади з життя: кип’ятіння води в чайнику – наліт; наліт на тілі після купання в морі). Інформація про кількість солі в Світовому океані: В 1 куб. км. морської води розчинено 166 млн. т солі. А в усьому океані розчинено 50*10 т солей. Якщо всю сіль з океану рівномірно розподілити на суходолі, то висота шару солі досягне 45 м – 15-поверховий будинок. Блок географії. Поняття «солоність» - одиниця вимірювання. (Визначення записується в зошит) Одиниця вимірювання – проміле % (тисячна частка цілого) % - сота частина. (Пояснити слово проміле – міленіум). Поняття солона більше 1 %, прісна вода менше 1 % розчинених речовин. Тому в простій воді солі не відчувається (властивість без смаку), тільки випаровування – доказ про розчинені речовини. У солоній воді вода гірка від речовин. Знайомство з солоністю в різних частинах океану. Визначення причини різної солоності: Річки з прісною водою біля берега солону воду опріснюють; Середня солоність 35% - Світовий океан 35 г/л. Порівняння різних частин океану на солоність: Червоне море – 27 % Проблемне питання: Чому рослини, риби, тварини в океані не солоні? (У клітині є органоїд вакуоля, яка не дає накопичуватися солі в організмі). Блок фізики. Цей блок починається дослідом: 3 мензурки: 1 – прісна вода; 2 – менша концентрація солі; 3 – більша концентрація. Висновок: 1 пробірка втопилася, 2 – посередині, 3 – наполовину виходить з води. Цей висновок пояснює те, що прісна та солона вода мають різну густину. Морська – 1030 кг/м Прісна – 1000 кг/м Завдяки тому, що вода густіша, вона тримає тіло на поверхні (закон Архімеда). На тіло, занурене в рідину, діє виштовхувальна сила, яка залежить від густини рідини. Тому в такій воді легше навчитися плавати і пароплави ходять по морю, незважаючи на їх вагу та розміри. Занурюватися у воду Мертвого моря, а також в озеро Молінаки майже неможливо. Вода буде виштовхувати. Чим більша солоність, тим легше триматися на воді. Більш детально з цим явищем ви ознайомитесь у старших класах. V. Підсумок уроку. Домашнє завдання: п. 32
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |