Головна » Географія

Глобальні проблеми людства - 3

Мета: охарактеризувати поняття «глобальні проблеми людства», пояснити сутність, причини виникнення кожної з проблем; визначити їх особливості, можливі шляхи подолання; розвивати уміння простежувати зв’язки між  глобальними проблемами та оцінювати наслідки прояву кожної з них; уміння самостійно опрацьовувати джерела географічних знань, працювати з географічними картами, створювати презентації, працювати в групах;робити висновки, захищати свою точку зору; виховувати толерантність, культуру мовлення, екологічне мислення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта, презентація «Глобальні проблеми», індивідуальна робоча картка учня.

Девіз уроку:

Ми не успадкували Землю від предків,

Ми взяли її в борг у наших нащадків …

(Антуан де Сент-Экзюпері)

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності.

Процес взаємодії суспільства і природи досяг такої межі, коли виник феномен  взаємодії всього суспільства з усією природою планети. НТР привела, з одного боку, до формування у людства все охопленої системи знань і технологій, а з другого – до збільшення антропогенного впливу на природу.

Наш час називають по різному: межею тисячоліть, періодом НТР, епохою урбанізації, часом комп’ютерної техніки та робототехніки, автомобільною ерою, постіндустріальною епохою. Проте  все частіше спеціалісти називають сьогодення інакше – епохою глобальних проблем. Прикро усвідомлювати, що, що незважаючи  на величезні успіхи, яких досягла цивілізація у ХХ ст. її надбанням  також стали гострі конфліктні ситуації між людиною та природою, всередині людського суспільства міх різними країнами.  Нині антропогенними  є проблеми, які ставлять під загрозу добробут людей, але й саме їхнє існування.

Прийом «Мозковий штурм»

Як ви розумієте поняття «глобальні проблеми»?
Як на вашу думку, які причини виникнення глобальних проблем?
Чи згодні ви, що глобальні проблеми загрожують існуванню людства?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель називає тему уроку, план та очікувані результати. Наголошує на тому, що протягом уроку кожен учень повинен заповнити і в кінці уроку здати «індивідуальну робочу картку учня»

Очікувані результати:

Охарактеризувати поняття «глобальні проблеми людства»;
Пояснити сутність, причини виникнення кожної з проблем, у чому полягає їх загроза для існування  не тільки людства в цілому, а й кожної людини зокрема;
Показувати на карті «гарячі» точки і регіони планети, райони найбільшого забруднення планети;
Висловлювати своє ставлення до запропонованих шляхів вирішення глобальних проблем людства;
Простежувати зв’язки між глобальними проблемами

Зробити висновок про загрозу глобальних проблем для існування людства.

Проблемне запитання.   Чому розв’язання глобальних проблем залежить не тільки залежить не тільки від держав і урядів, але  й від дій усіх жителів Землі, кожної окремої людини, у тому числі й вас особисто?

План уроку

 1.Поняття  “глобальні проблеми  людства”

       2.Причини виникнення

3.Можливі шляхи подолання глобальних проблем

Поняття «глобальні проблеми людства».

Особливості глобальних проблем:

Стосуються всього людства, всіх країн, народів та соціальних верст;
Призводять до значних економічних і соціальних втрат, а у випадках їх загострення можуть загрожувати існуванню  людської цивілізації;
Вимагають  для розв'язання співпраці в загальнопланетарному масштабі, спільних дій урядів та народів.

Учитель. Наша подальша робота буде відбуватися в 3-х групах, спробуємо об’єднати ці глобальні проблеми у групи, взявши за основу подібність їхньої суті. Хоча слід мати на увазі, що всі вони взаємопов’язані і взаємозумовлені. Більш детально розглянемо на уроці проблему війни та миру, екологічну проблему.

1.Виступи учнів (показ слайдів презентації). Проблема війни і миру

Обговорення

Чому дана проблема є актуальною? Назвіть основні причини її виникнення
 Назвіть країни, які володіють ядерною зброєю.
Назвіть країни на озброєння яких витрачаються величезні кошти.
На початку ХХ століття у світі налічувалося близько ста «гарячих точок», де періодично спалахували бойові дії. Деякі з цих конфліктів  тривають протягом десятиліть. Наведіть приклади таких конфліктів та покажіть на карті «гарячі точки»
Зробіть висновок. Чому проблема війни і миру  найбільш актуальна для людського суспільства? Запропонуйте шляхи вирішення даної проблеми.

  2. Виступи учнів (показ слайдів презентації).  Екологічна проблема

Обговорення

1.Назвіть екологічні проблеми, які  є наслідком впливу людини на природу.

2. Назвіть регіони і країни, де найбільше проявляються екологічні проблеми.

3. Чому екологічні проблеми поширені повсюдно?

4. Запропонуйте шляхи вирішення даної проблеми.

Висновок. Ми живемо у ситуації екологічної кризи. Для того щоб вона не переросла в глобальну екологічну катастрофу, перш за все треба змінити погляди на природу як на щось довічно надане нам у користування, що не потребує допомоги -  охорони. Починати слід з перебудови екологічного мислення та екологічної освіти. На виробництві має відбуватися перехід до нових безвідходних та маловідходних технологій з економним використанням природно -  сировинних ресурсів.

3. Виступи учнів (показ слайдів презентації).  Глобальні проблеми України

Обговорення

1.Назвіть  проблеми, які  ви вважаєте є найбільш актуальними для України

2. Назвіть регіони і області, де найбільше  проявляються екологічні проблеми.

3. Які з вищеназваних проблем загрожують особисто вам?Чому?

4. Запропонуйте шляхи вирішення даної проблеми.

Висновок.  Проблеми України тісно пов’язані з світовими. Для вирішення проблем необхідно зусилля всіх громадян України, взаємозв’язок з іншими державами, перебудова мислення.

ІV. Закріплення знань.

Вчитель. Домашнім завданням для вас було написати есе «Роль молоді у розв’язанні глобальних проблем людства».  В своєму творові вам необхідно було, показати, як зміниться життя людини, якщо не відвернути загрозу тієї чи іншої проблеми та яка ваша роль і всієї молоді світу в розв’язанні глобальних проблем.

Заслухати підготовлені учнями есе.

Бесіда. 1. Чи згодні ви, що глобальні проблеми загрожують існуванню людства?

2.Чим пояснити той факт, що у повсякденному житті більшість людей не замислюються над існуванням глобальних проблем, загрозою з їхнього боку особисто кожному?

3. Які висновки ви зробили для себе? Чи змінилося ваше ставлення до глобальних проблем?

      Y. Підсумок уроку. Рефлексія.

 Прийом «Займи позицію»    «За», «Проти», «Не визначився»

 Створенням моделі майбутнього світу займається інтелектуально-аналітична організація “Римський клуб”. За характером прогнозів учені розділилися на оптимістів та песимістів.  Песимісти вважають, не розв’язавши глобальних проблем, людство поступово почне вимирати з середини  ХХІ ст. Оптимісти переконані, використовуючи новітні досягнення НТР, людина успішно подолає проблеми, та житиме в гармонії з природою.

Який погляд на майбутнє людства ви поділяєте: песимістичний чи оптимістичний? Спробуйте обґрунтувати свою думку.

Бесіда.

А тепер повернімося до очікуваних результатів. Чи досягли ми їх?
Чому знання даного уроку є важливими для вас?
Як ці знання можуть допомогти нам покращити життя та усунути проблеми?
Оцініть свою роботу в групі за допомогою листка самооцінки     

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника

Література

Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія, 10 клас, - Харків «Оберіг», 2010
Г.Д.Довгань  Усі уроки географії. 10 клас. Соціально – економічна географія світу(стандарт і академічний рівень) – Х.: Вид. група «Основа», 2010
Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. – К: Либідь, 1995

Додаток 1. Індивідуальна робоча картка учня.

Урок географії 10 клас  Тема: Глобальні проблеми людства

Індивідуальна робоча картка учня  Клас __________  Прізвище, ім’я

1. Прийом «Асоціативний кущ»
1. Як ви розумієте поняття глобальна проблема?

2.Скласти опорний конспект

Запитання групи 1.

 1. Назвіть країни, які володіють ядерною зброєю.

2. На початку XXI століття у світі налічувалося близько ста «гарячих точок», де періодично спалахнули бойові дії. Деякі з цих конфліктів  тривають протягом тисячоліть. Наведіть приклади таких  конфліктів.

3.Назвіть країни на озброєння яких витрачаються величезні кошти.

Запитання групи 2

 1.Назвіть екологічні проблеми, які  є наслідком впливу людини на природу.

2. Назвіть регіони і країни, де найбільше проявляються екологічні проблеми.

3. Чому екологічні проблеми поширені повсюдно?

Запитання групи 3

1.Назвіть  проблеми, які  ви вважаєте є найбільш актуальними для України

2. Назвіть регіони і області, де найбільше  проявляються екологічні проблеми.

3. Які з вищеназваних проблем загрожують особисто вам? Чому?

Додаток 2.

Лист самоконтролю

Прізвище, ім’я _____________________________________

Дайте оцінку своїй роботі за такими пунктами(від 0 до 2 балів) 


Теги: глобальні проблеми, Чаус Л.В.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 799/191


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar