Головна » Фізика

Сили природи

Цілі уроку: Формувати життєві компетенції учнів.

1) пізнавальну: узагальнити і систематизувати знання учнів про силу тертя, силу пружності, силу тяжіння, причини виникнення та їх властивості; поглибити знання учнів щодо практичного використання сил в житті.

2) творчу: сприяти розвитку мислення, творчих здібностей, розкрити багатогранність можливостей застосування набутих знань у різних сферах діяльності.

3) комунікативну: вчити проводити дослідження та робити висновки, виробляти культуру спілкування.

4) соціальну: удосконалювати навички роботи в групах, формувати у свідомості учнів науково природничу картину світу.

5) полікультурну: виховувати самостійну творчу особистість учня.

Структура, основний зміст та методи уроку.

 

І Організаційний момент.

а) привітання;

б) створення робочого настрою.

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

На попередніх уроках ви отримували теоретичні знання про головні сили природи, дізналися про їх широке застосування в житті та на виробництві, виявили корисні та шкідливі властивості сил. Але справжній фізик вміє користуватися приладами, проводити вимірювання та самостійно проводити досліди, які підтверджують ці явища.

 

Епіграф: …Розум полягає не тільки в знаннях, але й в умінні застосувати знання на практиці…

Аристотель

 

ІІІ Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.

 

Метод: презентація проектів надає можливість застосовувати набуті знання на практиці, сприяє розвитку творчих здібностей учнів, надає можливість повторити та заглибити вивчений матеріал, виховує такі моральні якості як колективізм, взаємодопомога.

 

План попередньої роботи над проектом.

 

Обрати тему проекту.
Визначити як саме явище буде досліджуватися.
Знайти та повторити теоретичне підтвердження вивчає мого явища.
З'ясувати умови та обставини за яких виникає явище.
Підібрати необхідне обладнання для проведення досліду.
Провести дослід; відслідити механізм його протікання та сутність явища.
Встановити зв'язок даного явища з іншими фізичними явищами.
Знайти підтвердження в законі, який описує явище.

 

План презентації проектів досліду.

 

Назвати тему проекту.
Коротке повідомлення про те яке явище вивчається, обставини за яких воно виникає, закон за допомогою якого можна описати дане явище.
Повідомлення про те яке обладнання знадобилось для побудови пристрою.
Продемонструвати роботу пристрою.
Звернути увагу слухачів на сутність явища, та механізм його протікання.
наголосити на можливостях та навести приклади його практичного застосування.

Картка оцінювання роботи учнів над проектом.

 

Презентація проектів.

 

Проект досліду «Густина солі»

(дослідження густини речовини)  (1 група)

 

Обладнання: сіль, терези, мірний циліндр, можна набір важків.

 

Набрати у ложку солі, висипати на мальку терезів, та виміряти її масу за допомогою важків.
Висипати сіль у мірний циліндр та виміряти її об'єм.
Обчистити густину солі за формулою.

Ρ=m/v

 

Проект досліду «Саморобні терези»

Дослідження вимірювання маси (явище техніки)  (2 група)

 

Обладнання: лінійка (або довгий цвях), сірникові коробочки, пластикова пляшка, пісок, нитки (або дріт), набір важків.

 

Для виготовлення опори терезів наповнити пластикову пляшку піском.
Зверху на бутилу покласти важило за який служить лінійка, або довгий цвях.
Для виготовлення шальок використовуємо сірникові коробочки.
Для кріплення шальок нитки або дріт. Кріпимо шальки на кінці важеля.
Покласти на ліву шальку будь яке дрібне тіло, а на праву важки; виміряти масу тіла.

 

Проект досліду «Повітряна подушка»

(дослідження явища тертя) (3 група)

 

Обладнання: шматок скла, склянка, свіча.

 

Узяти шматок скла довжиною 40см; під один його край підкласти дві сірникові коробки, так щоб утворилася похила площина.
Краї тонкої склянки змочити водою і поставити до гори дном на скло, злегка притиснувши.
Піднести до середньої частини склянки запалену свічу.
Описати і пояснити побачене (склянка почне рухатися по склу вниз, тому що повітря в склянці від нагрівання розширюється, склянка піднімається й опиняється на повітряній подушці, що зменшує тертя між склянкою, тому починається ковзання вниз).

 

Проект досліду «Поролоновий паралелепіпед»

(дослідження явища деформації та її видів)  (4 група)

 

Обладнання: поролоновий паралелепіпед, маркер, дерев'яні пластинки.

 

На поролоновий паралелепіпед за допомогою маркера нанесіть сітку або розфарбуйте у клітинку.
З двох кінців до паралелепіпеда приклейте дерев'яні, або з цупкою картону, пластинки.
Отримали модель для демонстрації видів демонстрації: розтягу, стиску, згину, кручення.
Модель ідеально демонструє, як змінюються відстані між структурними одиницями речовини при деформації.

 

Проект досліду «Катапульта»

(дослідження явища інерції) (5 група)

 

Візьміть сірниковий коробок, витягніть внутрішню коробку для сірників і у центрі футляра зробіть отвір розміром 5 – 7см.
Вставте у прорізь кінець пластикової ложки, так щоб він уперся у другу поверхню футляра.
Коробку вставити у футляр так, щоб одна з граней торкалася ложка.
У верхню частину ложки кладемо частину сірника, який виконує роль вантажу, який полетить.
Задвинути футляр у коробку; стінка футляра перехилить кінець ложки і катапульта спрацює.

 

Проект досліду «Картонна гармошка»

(дослідження сили пружності) (6 група)

 

Обладнання: аркуш цупкого картону, ножиці, динамометр.

 

Взяти картонний аркуш шириною 10см.
Перегнути аркуш картону навпіл.
Розрізати картон на смужки шириною 1см, по черзі то з однієї то з другої сторони, не дорізаючи до краю картонна 1см.
З допомогою лінійки визначити довжину картону.
Закріпити один кінець картонної гармошки лапкою штатива, а до іншого прикріпіть динамометр, та розтягніть його, зафіксуйте показники динамометра.
Виміряйте довжину картонної гармошки в розтягнутому стані.
Знайти різницю довжини картону, та картонної гармошки.
Визначте коефіцієнт пружності картонної гармошки за формулою.

 

F= К·Х;   К= F/Х

Розв'язання якісних задач метод групового обговорення розв'язування задач надає можливість кожного із учасників висловити свою думку, дійти спільного правильного рішення, сприяє засвоєнню навичок співпраці.

 

ІV Систематизація і узагальнення вивченого на уроці.

Метод – мікрофон (учні висловлюють свою думку про вивчення на уроці) надає можливість на короткий час в стислої формі повторити вивчення, а також задіяти в обговоренні якомога більшу кількість учнів.

 

Питання для обговорення.

Чому тіла змінюють свій стан у просторі?
Що таке сила?
Яким приладом виміряють силу?
Яка основна одиниця сили?
Що таке густина речовини?
Які одиниці густини?
Що таке деформація тіла?
Коли виникає деформація тіла?
Які види деформації ви знаєте?
Коли виникає сила пружності?
Що таке сила тяжіння?
Як формується закон, Гука?
Які сили називають гравітаційними?
Формула сили тяжіння?
Чому виникає сила тертя?
Яка природа сил тертя?
Як збільшити або зменшити силу тертя?
Що таке інерція?

V Оцінювання.

 

VІ Підсумки уроку.

Отже, прошу висловити свою думку, що навколо, цікавого, на ваш погляд ви дізналися на сьогоднішньому уроці.

Природа – єдина книга, кожна сторінка якої сповнена глибокого змісту. Ми перегорнули ще одну її сторінку, сторінку цікавого та загадкового. А хто не знає сили,  той не знає природи.

 

Д/з. Повторити: види сил, їх означення причини виникнення та властивості.


Теги: Ляшко О.Г., Сила Тертя, сила тяжіння
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1093/181


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar