Головна » Фізика

Сила струму

Урок фізики №4/11 у 9 класі.

Тема. Сила струму.

Мета уроку: ввести фізичну величину, яка характеризує електричний струм, і одиниці її вимірювання: ознайомити учнів з приладом для вимірювання сили струму;

Навчити читати покази амперметра;

Опрацювати основні види задач з даної теми.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

План уроку

I.Контроль знань.

1)Учні «конвеєром» називають можливі дії електричного струму («конвеєром»).

2)Коментують можливі застосування названих дій за слайдами презентації.

II.Мотивація навчання.

Електричний струм стан необхідною умовою життя сучасної людини. Людина повинна вміти користуватися електричними приладами, і знати основні правила техніки безпеки. Для цього людині потрібні знання про електричний струм. І ці знання про електричний струм ми поповнимо сьогодні, вивчивши одну з основних характеристик електричного струму.

III.Повідомлення теми уроку. (Запис на дошці, учні записують в зошит)

IV.Вивчення нового матеріалу. Евристична бесіда.

Дії електричного струму завжди проявляються по різному. Від чого це залежить?

Що таке електричний струм?

Які частини є носіями електричного струму?

Як знайти весь заряд, який приходить через провідник?

Як позначається електричний заряд? В яких одиницях вимірюється електричний заряд?

Впорядкований рух заряджених частин.

Електрони (е-)

е- · N,  е =1,6 ·10-19 Кл

q = е- · N,  [q] = [Кл]

Під час частинки переносять електричний заряд. Для оцінки та порівняння електричних зарядів, які протікають крізь провідник, було введено фізичну величину – силу струму.

Озн. Ф.в. I, що дорівнює відношенню заряду q, перенесеного через поперечний переріз провідника за проміжок часу t, до цього проміжку часу,  називають силою струму:

[Подпись: I = q / t. (*) [А = Кл / с] q I t]  За одиницю вимірювання сили струму взято ампер (А) на честь французького фізика Андре Ампера (1775 – 1836). В основі визначення одиниці сили струму лежить явище взаємодії двох провідників із струмом. (Розповідь учителя про цей дослід)

1 А – така сила струму, при якій відрізки паралельних невагомих провідників довжиною 1 м, що перебувають на відстані 1 м один від одного.

Пр. Спіраль лампочки кишенькового ліхтарика – 0,25 А, в освітлювальні лампи у кімнатах – від 0,007 до 0,4 А.

Кратні одиниці вимірювання сили струму: 1 мА = 0,001 А, 1 кА = 1000 А.

Прилад для вимірювання сили струму – амперметр.

Демонстрація. Виконує учитель. Показує демонстраційний амперметр, пояснює принцип роботи, спосіб підключення; шкала, ціна поділки і читання показів. Послідовне з’єднання амперметра з елементами кола.

Техніка безпеки: сила струму в 0,1 А вже може завдати шкоди здоров’ю людини;

застереження при підключенні амперметра.

Позначення амперметра в електричних схемах:

[Подпись: Шкала якого приладу на малюнку? Яка ціна поділки? Які межі вимірювання? Який показ амперметра?]


V.Закріплення вивченого.

[Подпись: Який вид з’єднання? В які лампі сила струму найбільша?]

 

Виразити в амперах: 400 мА = 0,4 А;     0,5 кА = 500 А;   2000 мА = 2 А

VI.Вчимося розв’язувати задачі.


1.Крізь провідник протягом 2 хв пройшло 600 Кл електрики. Яка сила струму в провіднику?


2.Скільки електронів пройде протягом 5 с крізь поперечний переріз спіралі лампи, якщо сила струму в ній 0,28 А

 

VII.Підсумок уроку. Перегляд презентації (слайди «Сила струму»)

 

VIII.Домашнє завдання. За підручником Володимир Сиротюк «Фізика 9» опрацювати § 11.

Додаткове завдання для допитливих (с.50), № 75, 78.

 

Урок фізики № 5\12 у  9 класі.

 

Тема. Лабораторна робота №2 «Вимірювання сили струму амперметром»

Мета уроку: Удосконалювати вміння учнів складати електричне коло за даною схемою; навчати користуватися фізичними приладами, знімати покази амперметра; дотримуватися правил безпеки під час роботи з електричними колами; розвивати навички розв’язування  задач з даної теми.

Тип уроку: формування знань і вмінь.

План уроку

I.Організаційна хвилинка. Перевірка домашнього завдання.


Перевірка: наявності учнів і їх готовності  до уроку: зошит для лабораторних робіт. Наявність письмової домашньої роботи. № 75.                                № 78.

 

Тест-контроль за зошитом із друкованою основою

(с.11, Варіант 1, № 1,2)

 

II.Повідомлення теми і мети уроку. (запис на дошці, учні – в зошит)

 

III.Інструктаж з техніки безпеки. (коментар учителя)

 

IV.Постановка навчальної проблеми:

навчитися користуватися амперметром для вимірювання сили струму;
суть і завдання самостійної роботи (скласти електричну схему №1; перевірка її учителем; запис показів амперметра).

Бесіда за вказівками до лабораторної роботи:

- електричні кола, які треба складати;

- ціна поділки амперметра; одиниці вимірювання;

- запис показів амперметра в зошит для лабораторних робіт.

 

V.Самостійна робота учнів. Виконання  фронтальної лабораторної роботи.

Робота з підручником.

1.Складання електричного кола за схемою, що містить: джерело струму, ключ, електрична лампа, амперметр. (Перевірка складеного кола вчителем)

2. Визначення ціни поділки амперметра. (Запис в зошит для лабораторних робіт)

3.Вмикання електричного кола, читання і запис показів амперметра. (зошит для лабораторних робіт)

4.Зміна місцями амперметра і електричної лампи, читання і запис показів амперметра. (зошит для лабораторних робіт)

5.Зміна місцями амперметра і ключа, читання і запис показів амперметра. (зошит для лабораторних робіт)

6.Зробити висновок з одержаних результатів і  записати його. (зошит для лабораторних робіт)

7.Відповіді на контрольні запитання, які подані в зошиті для лабораторних робіт, записати вдома.

 

VI.Розв’язування задач.

1.Зобразити шкалу амперметра із ціною поділки 0,1 А і межами вимірювання від 0 до 2 А.

Показати положення стрілки, якщо сила струму дорівнює 0,4 А і 1, 6 А.

(Учні виконують завдання, учитель контролює їх роботу і надає необхідну допомогу)

[Подпись: Дано: Розв’язання t = 1,5 хв = 90 с Заряд: q = I ∙ t І = 300 мА = 0,3 А q = 0,3 ∙ 90 = 27 (Кл) q = ? Відповідь: q = 27 Кл]


2.Який заряд пройде протягом 1,5 хв крізь амперметр, якщо сила струму в колі 300 мА?

3.Є точний амперметр. Як, використовуючи його, проградуювати новий амперметр?

(1.Скласти електричне коло за схемою, що містить: джерело струму, ключ, електрична лампа, точний амперметр. 2.Записати показ точного амперметра, наприклад I1 = 0,2 А. 3.Замінити точний амперметр новим.

4.На шкалі нового амперметра позначити точку, яка відповідає показу точного амперметра: I1 = 0,2 А.

5.Дугу школи нового амперметра поділити від мітки 0 до 0,2 А пополам. Це буде його ціна поділки: 0,1 А.

6.На дузі шкали нового амперметра нанести позначки, відстань між якими 0,1 А.)

 

VII. Домашнє завдання.

Оформити лабораторну роботу. (Контрольні запитання)

Виконати письмово № 102

§11, Експериментальне завдання: «Завдання для допитливих», с.50, №1,2

 

Урок фізики № 6\13 у  9 класі.

 

Тема. Електрична напруга. Вольтметр. Лабораторна робота №3 «Вимірювання електричної напруги за допомогою вольтметра»

Мета уроку: ввести поняття «електрична напруга», ознайомити учнів з одиницями напруги та навчити вимірювати напругу вольтметром; дотримуватися правил безпеки під час роботи з електричними колами..

Тип уроку: комбінований.

План уроку

 

I.Організаційна хвилинка. Перевірка домашнього завдання

[Подпись: Дано: CI Розв’язання T1 = 5 хв = 300 с Сила струму: I = q / t. Q1 = 450 Кл І1 = 450 Кл : 300 с = 1,5 А. T2 = 10 c І2 = 15 Кл : 10 с = 1,5 А Q2 = 15 Кл Порівняти I1, I2 Відповідь: І1 = І2] [Подпись: Експериментальне завдання: «Завдання для допитливих», с.50 , №1. Для ліхтарика: І = 0,28 А. Схема. №2. Посиніння – сіль міді, отже тут полюс джерела : «+»]


Перевірка: наявності учнів і їх готовності  до уроку: зошит для лабораторних робіт. Наявність письмової домашньої роботи. № 102.

 

Контроль наявності зошитів для лабораторних робіт. Аналіз розв’язаних задач з домашнього завдання. Відповіді з місця і запис на дошці.

Тест-контроль за зошитом із друкованою основою (с.11, Варіант 2, № 1,2)

 

II. Повідомлення теми і мети уроку. (запис на дошці, учні – в зошит)

 

III. Вивчення нового матеріалу.(Бесіда)

Назвати необхідну умову існування електричного струму. (наявність електричного поля)

Що здійснює електричне поле? (впорядковує рух вільних зарядів і підтримує електричний струм)

При цьому електричне поле виконує роботу!!!

Досліди показують, що робота, що її виконує електричне поле прямо пропорційна заряду. Звідси випливає важливий висновок: відношення роботи електричного поля з переміщення заряду до цього заряду до цього заряду, є характеристикою поля.

Дамо означення нової фізичної величини:

 

Ф.в., що дорівнює відношенню роботи А електричного поля з переміщення заряду q на даній ділянці кола, до значення цього заряду, називають напругою U на ділянці кола

.   [U] =           1 В – це напруга, за якої поле виконує роботу 1 Дж 

                                                                   під час  переміщення заряду 1 Кл

Кратні одиниці вимірювання напруги: 1 мВ = 0,001 В,   1 кВ = 100 В

Прилад для вимірювання напруги – вольтметр.

Демонстрація. Виконує учитель. Показує демонстраційний вольтметр, пояснює принцип роботи, спосіб підключення; шкала, ціна поділки і читання показів.

Техніка безпеки: напруга, що її вважають безпечною для людини в сухому приміщенні, до 36 В. У вологому приміщенні – до 12 В;

!!!Особливості підключення вольтметра:  паралельне з’єднання;    ураховувати «полярність»; струм через вольтметр має йти від клеми зі знаком «+» до клеми зі знаком «–»

Позначення вольтметра в електричних схемах:

Формування вмінь і навичок. Фронтальний експеримент. Лабораторна робота №3 «Вимірювання електричної напруги за допомогою вольтметра»

Повідомлення теми і мети роботи. (запис на дошці, учні – в зошит)

 

IV.Інструктаж з техніки безпеки. (коментар учителя)

 

V.Постановка навчальної проблеми:

навчитися користуватися вольтметром для вимірювання напруги;
суть і завдання самостійної роботи (скласти електричну схему №1; перевірка її учителем; підключення вольтметра до лампочки №1; №2; №1-2; запис показів вольтметра).

Бесіда за вказівками до лабораторної роботи:

- електричні кола, які треба складати;

- ціна поділки вольтметра; одиниці вимірювання;

- запис показів вольтметрів в зошит для лабораторних робіт.

 

VI.Самостійна робота учнів. Виконання лабораторної роботи за планом. Робота з підручником.

1.Складання електричного кола за схемою, що містить: джерело струму, ключ, дві електричні лампи, вольтметр. (Перевірка складеного кола вчителем)

2. Визначення ціни поділки вольтметра. (Запис в зошит для лабораторних робіт)

3.Вмикання електричного кола, читання і запис показів вольтметра. (зошит для лабораторних робіт)

 

VII.Домашнє завдання.

Оформити лабораторну роботу. (Контрольні запитання)

§12, Експериментальне завдання: «Завдання для допитливих», с.55

 

Урок фізики № 7\14 у  9 класі.

Тема. Закон Ома для ділянки кола

Мета уроку: ввести поняття «електричний опір», пояснити причину його виникнення, установити залежність між силою струму, напругою на однорідній ділянці електричного кола й опором цієї ділянки. Закон Ома для однорідної ділянки електричного кола.

Тип уроку: комбінований.

План уроку

Контроль знань. Збір зошитів для лабораторних робіт.

Самостійна робота «Напруга» в зошитах для самостійних робіт.

Визначити ціну поділки вольтметра за мал.62.

1 варіант малюнок а);                                  2 варіант малюнок б).

(5 В – 0 В): 5 = 1 В                                       (2 В – 1 В): 5 = 0,2 В

2. Вказати межі вимірювання приладу.

0 ÷ 15 (В)                                                            0 ÷ 6 (В)

3. Перевести у вольти:

  200 мВ = 0,2 В                                                 200 кВ = 200000 В

(Збір зошитів для самостійних робіт)

II.Фронтальні демонстрації.

1.Складемо коло послідовного з’єднаних елементів: джерело струму, резистор, амперметр, ключ. До резистора підключимо вольтметр. (!!!Полярність для приладів) Експеримент показує у скільки разів збільшується напруга, прикладена до провідника,  у стільки ж разів збільшується сила струму в ньому.

Побудова графіка залежності I = f(U) – пряма.


2.Якщо змінити резистор на інший, то залежність сили струму від напруги не зміниться, графік I = f(U) –  інша пряма.

III. Вивчення нового матеріалу.

 

1 Ом – це опір такого провідника, у якому тече струм силою 1 А за напруги 1 В на кінцях провідника.

 

Висновки:

1.При постійному опорі провідника СИЛА СТРУМУ, що протікає в ньому,  ПРЯМО ПРОПОРЦІЙНА  НАПРУЗІ на його кінцях.

 

2. При постійній напрузі СИЛА СТРУМУ, що протікає в ньому,  ОБЕРНЕНО ПРОПОРЦІЙНА  ОПОРУ провідника.

 

                                1 В = 1 А∙ 1 Ом

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда. 1.Як на досліді показати, що сила струму в колі залежить від властивостей провідника?

Як пов’язані між собою сила струму, напруга і опір провідника?
Які формули можна записати із закону Ома для ділянки кола?

Читання графіків. За підручником.с.56, малюнок 68. Знайти опір провідника.

Вибрати точку на графіку.
Для неї записати I = 1 A, U = 4 B.
R = U: I, R = 4 В: 1 А = 4 Ом

За підручником с.58, малюнок 71. Знайти напругу.

1)Вибрати точку на графіку.

2)Для неї записати I = 2 A, R = 4 B.

3)U = I∙ R, U = 2 А ∙ 4 Ом = 8 В

 

V. Домашнє завдання.

Вивчити конспект. §13, 14. Підготуватися до л.р.№4. Ознайомитися із розв’язаними задачами на сторінці 61 №2,3.


Теги: Кумайгородський В.В., електричний струм
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1615/187


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar