Головна » Фізика |
Мета уроку: створити позитивну психолого-педагогічну атмосферу на уроці для творчої та плідної співпраці, продовжувати відпрацьовувати навички розв’язування фізичних задач на силу тяжіння, вагу тіла, перевантаження та невагомість; ознайомити учнів із українськими вченими, які сприяли розвитку космонавтики, дослідити внесок українських вчених у розвиток космонавтики, збуджувати інтерес до предмета та до історії рідної країни; розвивати пізнавальні здібності учнів і зацікавленість історією космонавтики та її майбутнім; виховувати постійну потребу в поповненні знань, гордість за співвітчизників, які зробили неоціненний внесок у розвиток світової науки, виховувати національну свідомість і патріотизм, прищеплювати почуття поваги й любові до рідного краю, викликати інтерес до його минулого й сучасного; формувати в учнів наступні групи компетенцій: а) комунікативні ( вміння донести свою думку, відстояти свою точку зору); б) інформаційні (вміння знаходити інформацію та виділяти основну); в) полікультурні ( використання інформації з історії); г) соціальні ( бути готовим до самостійного пошуку правильних рішень, виявляти ініціативу і підкріпляти її фактами); ґ) самоосвітні та саморозвивальні ( заохочення до самоосвіти, до вдосконалення уміння працювати з додатковою літературою та системою Інтернет). Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: [*] більш творчо підходити до розв’язування задач прикладного характеру; [*] відчувати гордість за внесок українських вчених у розвиток світової космонавтики; [*] усвідомлювати зацікавленість історією рідного краю, його видатними вченими із світовою славою; [*] самостійно здобувати навички роботи з пошуком та систематизацією інформації; [*] створювати інформаційно – пошукові мультимедійні проекти; [*] робити власні висновки і узагальнення,вміти оцінити свою працю індивідуально та в групі Тип уроку: урок творчого розв’язування задач
Форма організації навчальної діяльності: групова робота, індивідуальна робота, випереджувальні завдання, пошукова робота.
Методи та прийоми навчання: Інформаційно-рецептивний: Практичний – розв’язування задач. Репродуктивний – розв’язування якісних, кількісних і творчих задач. Міжпредметні зв’язки: історія, інформатика, астрономія, географія.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, слайди »Внесок українських учених у розвиток космонавтики», інформаційно – пошуковий міні-проект «Ми побували на Місяці», картки самооцінювання навчальних досягнень учнів, відео »Жінка - і в космосі жінка»
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН І МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ:
Організаційна частина. Епіграф до уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА Перевірка стану готовності учнів до уроку. Створення передумов позитивного клімату до навчальної діяльності на уроці. Поділ класу на групи. Група »ЗЕМЛЯ» і група «КОСМОС» Доброго дня. Сьогодні на уроці я вам бажаю гарного настрою, доброго самопочуття та плідної роботи впродовж усього уроку. (урок супроводжується демонстрацією слайдів, які відображають структуру уроку) Ми не боїмося вчитися, постійно навчаємося новому, відкриваємо для себе нові горизонти і поринаємо в країну знань. Сьогодні ми узагальнимо свої знання про силу тяжіння в космосі, вагу тіла, перевантаження і стан невагомості; розв’яжемо творчі задачі з цих тем, ознайомимося із видатними українськими вченими із світовим іменем, оцінимо їх вклад у розвиток космосу, і,нарешті, здійснимо віртуальну подорож до нашого найближчого сусіда – Місяця, адже завдяки видатному українцю Кондратюку ця подорож здійснилася.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Давайте уявимо ситуацію: вам дали завдання здійснити віртуальну подорож на Місяць. Щоб це стало близьким до реального, необхідно якнайшвидше вивчити умови існування на Місяці, порівняти силу тяжіння на Місяці із силою тяжіння в Земних умовах, вивчити які побутові умови там, що можна взяти із собою в подорож. Необхідно досконало вивчити, хто досліджував польоти на Місяць і, найголовніше, завдяки чиїм відкриттям і працям це стало можливим. Хто вони теоретики розвитку космонавтики? Наголошую, що сьогодні ми узагальнимо свої знання про силу тяжіння в космосі, вагу тіла, перевантаження і стан невагомості; розв’яжемо творчі задачі з цих тем, ознайомимося із видатними українськими вченими із світовим іменем, оцінимо їх вклад у розвиток космосу, і,нарешті, здійснимо віртуальну подорож до нашого найближчого сусіда – Місяця, адже завдяки видатному українцю Кондратюку ця подорож здійснилася. Наша творча праця в групах допоможе вам самостійно робити свої власні узагальнення, сприятиме більш творчому підходу до вирішення завдань, які в майбутньому необхідно розв’язувати самостійно.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перш ніж розпочати плідно працювати, нам з вами необхідно узагальнити свої знання про силу тяжіння у космосі, про обчислення ваги тіла для різних проявів руху, про умови невагомості в космічних просторах.(На слайдах висвітлюються завдання для груп. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»;повторення формул обчислення ваги тіла при різних випадках руху тіла( метод »мозкового штурму»). Запитання до І групи під назвою «ЗЕМЛЯ»(якщо необхідно, то доповнює ІІ група).
Запитання до ІІ групи під назвою «КОСМОС». В якому випадку використовують дану формулу?
IV.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Як говорив П’єр-Симон Лаплас «Те, що ми знаємо – обмежене, а те чого не знаємо - нескінченне». ТЕМА. Розв’язування задач. Внесок українських вчених у розвиток космонавтики Сьогодні на уроці ми спочатку розв’яжемо задачі на обчислення ваги, на явища, які відбуваються в умовах невагомості, творчі задачі на космічну тематику, потім розширимо свої знання про розвиток космонавтики, про неоціненний внесок українських вчених у освоєння космосу. План
Розв’язування задач (розрахункових, творчих) в групах Історична довідка про М. І. Кибальчича;
Інтерактивна вправа (робота в групах (розв’язування задач), метод випереджувального навчання «ажурна пилка«)
Починаємо працювати в групах. Для кожної групи пропонуються задачі для розв’язування.
1.А) Визначити вагу льотчика перед стартом на космодромі, якщо його маса рівна 80 кг.
Б) Космічна ракета під час старту з поверхні Землі рухається вертикально з прискоренням 20 м/с2. Знайдіть вагу льотчика – космонавта в кабіні, якщо його маса 80 кг.
2.А)Літак робить «мертву петлю» описуючи у вертикальній площині коло радіусом 200 м. Маса льотчика 70 кг. Визначити вагу льотчика у нижній частині петлі, якщо швидкість літака 100 м/с.
2.Б) Літак робить «мертву петлю» описуючи у вертикальній площині коло радіусом 200 м. Маса льотчика 70 кг. Визначити вагу льотчика у верхній частині петлі, якщо швидкість літака 100 м/с.
3.А) Математичний маятник здійснює коливання у кабіні ліфта, який опускається вниз з прискоренням 0,4 м/с2. Визначити період коливань маятника, якщо його довжина рівна 0,054 м.
3.Б) Математичний маятник здійснює коливання у космічному кораблі, який стартує з прискоренням 20 м/с2. Визначити період коливань такого маятника, якщо його довжина рівна 1,2 м.
(Учні розв’язують задачі біля дошки, перевіряємо правильність розв’язаних задач, коментуємо та виправляємо помилки).
Повідомлення учнів. Учням було дано завдання пошукати інформацію про видатних українських вчених, які своїми науковими працями наблизили космічні простори до людини. Зараз ми з’ясуємо внесок наших співвітчизників у розвиток космонавтики. Інформаційні повідомлення висвітлені на слайдах. Вчитель. Як серед фундаторів космічної техніки, так і серед космонавтів українців було багато. Першим українцем і четвертим землянином, який полетів у космос, є Павло Попович. Його політ відбувся 1962 року. І це була не єдина космічна подорож П. Поповича. Через 12 років йому судилося полетіти в космос ще раз. Ось перелік космонавтів родом з України: Георгій Береговий (Полтавська обл.) — 1968 p. Георгій Шохін (Луганська обл.) — 1969 p. Георгій Добровольський (м. Одеса) — 1971 р. Віталій Жолобов (Херсонська обл.) — 1976 p. Володимир Ляхов (Луганська обл.) — 1979, 1983, 1988 pp. Леонід Попов (Кіровоградська обл.) — 1980, 1981, 1982 pp. Леонід Кизім (Донецька обл.) — 1980, 1984, 1986 pp. Ігор Волк (Харківська обл.) — 1984 p. Володимир Васютін (м. Харків) — 1985 р. Олександр Волков (Донецька обл.) — 1985, 1988, 1992 pp. Анатолій Левченко (Харківська обл.) — 1987 p. Анатолій Арцебарський (Дніпропетровська обл.) — 1991 p. Василь Циблієв (Крим) — 1994 р. Юрій Маленченко (Кіровоградська обл.) — 1994 p. Юрій Гудзенко (Миколаївська обл.) — 1996 p. Юрій Онуфрієнко (Харківська обл.) — 1996 p. Олег Скрипочка (м. Запоріжжя) — 2010 р. А від 19 листопада до 4 грудня 1997 року у складі міжнародного екіпажу здійснив політ на кораблі багаторазового використання «Колумбія» громадянин незалежної України, уродженець села Клішківці Чернівецької області 46-річний Леонід Каденюк. Разом з американськими та японськими астронавтами він протягом 16 діб перебував на орбіті, проводячи біологічні експерименти.
В серпні — вересні 2006 року українка за походженням та духом, яка волею долі стала громадянкою США, Гайді Стефанишин-Пайпер, батько якої народився на Львівщині, у складі американського космічного екіпажу стала першою українською астронавткою. А в листопаді 2008 року вона здійснила свій другий космічний політ. Після першого приземлення астронавтка побувала вперше на батьківщині свого батька. І перед земляками, численними родичами зізналася, що змалку розмовляла трьома мовами: англійською, німецькою та українською. І в політ із собою взяла світлини своєї родини, невеличкий національний прапор України та емблему українських пластунів, у лавах яких вона була в юності. А ще багато українських народних пісень.
VI.ПРЕДСТАВЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО – ПОШУКОВОГО ПРОЕКТУ «МИ ПОБУВАЛИ НА МІСЯЦІ»
Вчитель. Світовий простір, який оточує Землю, називають грецьким словом космос. Ще з давніх-давен він привертав увагу людей, які спочатку прагнули лише злетіти в повітря, щоб оглянути Землю з висоти пташиного польоту. Коли ж люди навчилися літати і ця мрія збулася, постала проблема польоту за межі атмосфери – в космос. Він приваблював не тільки своєю загадковістю, а й новими можливостями для діяльності людини. Мабуть, оте нестримне бажання подолати земне тяжіння, бодай зазирнути за виднокіл і підштовхнуло, надихнуло наших великих земляків до геніальних відкриттів. Микола Кибальчич, Юрій Кондратюк, Костянтин Ціолковський, Сергій Корольов — українці, які багато зробили для того, щоби людство проклало дорогу в космос. Учні підготували інформаційно – пошуковий міні – проект »Ми побували на Місяці» за допомогою мультимедійної презентації. Отже, вони запрошують до віртуальної подорожі до найближчого у космосі нашого сусіда. 3.Вчитель. Україна стала відома на світовому ринку своєю космічною продукцією: ракетами-носіями «Циклон», «Дніпро»; космічними апаратами «Січ»; апаратурою стикування «Курс» для Міжнародної космічної станції та іншими супутниковими системами Провідні підприємства галузі беруть участь у реалізації понад 50 міжнародних космічних проектів, найбільш значні з яких «Морський старт», «Дніпро», «Наземний старт», «Циклон-4», «Вега», «Спектр». Укладено угоди про співпрацю з багатьма країнами світу: США, Бразилією, Китаєм, Індією, країнами Європейського Союзу. Україна бере участь у розробці розгінних блоків для вантажних ракет у проектах НАСА та Європейського Союзу і будує для них блоки ракет. Людина підкорила космос. Досягла там чималих результатів. Але це неможливо було би зробити, якби вона не мала надійної опори на Землі. Україна відіграє важливу роль у ракетобудуванні та приймає активну участь у реалізації міжнародних космічних проектів по запуску супутників, ракет та міжпланетних станцій.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ЗАПОВНЕННЯ КАРТОК САМООЦІНКИ РОБОТИ НА УРОЦІ Отже, сьогодні на уроці ми ще раз вдосконалили свої знання про вагу тіла, перевантаження та невагомість, розв’язуючи задачі прикладного характеру, визначили роль України в розвитку космонавтики. Учням роздаю картки самооцінки, в яких вони виставляють собі бали. Це цікаво. Перегляд відео »Жінки – і в космосі жінки»
(Оголосити оцінки за урок, враховуючи критерії оцінювання)Оцінювання учнем власної участі в роботі групи. Творче завдання: «Учені та їхні відкриття»(заповнити таблицю). Повторити раніше вивчені формули, поняття. Підготуватись до написання тестів.
ДОДАТОК Оцінювання учнем власної участі в роботі малої групи ПРІЗВИЩЕ ТА ІМ’Я _______________________ Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів Ви брали активну участь у роботі групи ____
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |