Головна » Фізика |
Мета: розкрити фізичну суть поняття реактивний рух, вивчити будову ракети, поглибити знання про закон збереження імпульсу; ознайомити учнів з історією розвитку космонавтики і досягненнями українських учених у цій галузі; розвивати вміння учнів виступати з міні-проектами; виховувати почуття патріотизму і гордості за вітчизняних учених, відомих усьому світові. Обладнання: комп′ютер, екран, проектор, відеофільми «Космос», «Політ Ю.Гагаріна у космос», таблиця «Будова ракети», реактивний візок, гумові кульки, гумовий шланг з воронкою, кювета, склянка з водою, магнітофон, запис фізичного диктанту, кодоскоп, кодограма відповідей фізичного диктанту, міні-проекти про О.Д. Засядько, М.І.Кибальчича, Ю.В.Кондратюка В.П.Глушка, К.Е.Ціолковського, С.П.Корольова, Ю.О.Гагаріна, Л.Каденюка, етапи освоєння космосу, листочки для фізичного диктанту, музичні записи групи «Спейс», зльоту і посадки літака, прожектор, фуражка і три пілотки для екіпажу літака. Тип уроку: нестандартний урок - семінар
Хід уроку І. Організаційний момент 1.Вітання з учнями. 2.Заповнення прізвища та імені у листках самоконтролю. Листок самоконтролю Прізвище, імя учня ________________________________ Клас________
ІІ. Перевірка домашнього завдання Учням пропонують методом «Ідеального опитування» самостійно оцінити свою підготовку до уроку і виставити бали в листку самоконтролю. ІІІ. Актуалізація опорних знань Фізичний диктант проводиться за двома варіантами (запис диктанту на магнітофонній стрічці в два голоси-жіночий для В-1, чоловічий для В-2). Завдання: дописати речення В-1 1) імпульсом тіла називають добуток … 2) імпульс сили вимірюють у … 3) вектор імпульсу тіла напрямлений так, як … 4) допишіть формулу: F t = … 5) невагомість – це … В-2 1) імпульсом сили називають добуток … 2) імпульс тіла вимірюють у … 3) вектор імпульсу сили напрямлений так, як … 4) допишіть формулу: m1υ1 + m2υ2 = … 5) перевантаження – це … (Учні здають листочки асистентам вчителя, вчитель за допомогою кодоскопа показує відповіді, асистенти перевіряють роботи). ІV. Мотивація навчальної діяльності Шановні учні, сьогодні наш урок відбувається в особливий день – 12 квітня в усьому світі відзначається, як Всесвітній день авіації та космонавтики. (Запис теми уроку, ознайомлення з епіграфом і формулювання мети уроку учнями). 1. Метод «Зміна ролей» Давайте зараз спробуємо уявити себе не в класі, а в салоні літака з назвою «ЗОШ 30/9». Як відомо, жоден літак не обходиться без досвідченого екіпажу пілотів. Тому, я пропоную роль командира пілотованого екіпажу виконати учню___(учень виходить до дошки і вдягає фуражку льотчика), у ролі штурмана буде_____, у ролі борт-інженера виступає ____ (учні виходять до дошки і вдягають пілотки), а в ролі стюардеси буду я – вчитель фізики (теж вдягаю пілотку). На борту нашого літака присутні екскурсоводи експозиції «Розвиток космонавтики. Україна – космічна держава.». Стюардеса: Шановні пасажири! Екіпаж літака «ЗОШ 30/9» вітає вас із Всесвітнім днем авіації та космонавтики і бажає цікавої подорожі у історію розвитку космонавтики та освоєння космічного простору. Борт-інженер: Всі системи і прилади літака працюють в звичайному режимі. Штурман: Літак до зльоту готовий! Капітан: Злітаємо! ( Звучить магнітофонний запис гулу літака). Створення проблемної ситуації. Фронтальний експеримент. Стюардеса. Шановні пасажири! Вам пропонується зараз взяти гумові кульки, надути їх, а потім відпустити і поспостерігати за їхнім рухом і обговорити питання в групах, працюючи з текстом підручника: Чому рухається кулька? Як називають такий рух? V. Проведення семінару за планом: 1. Реактивний рух. 2. Будова ракети. Формула швидкості ракети. 3. Освоєння космосу. Внесок українських вчених у розвиток космонавтики. Реактивний рух Стюардеса. Цікавим і важливим випадком практичного використання закону збереження імпульсу є «реактивний рух». Про особливості цього руху та його використання в природі і техніці нам доповідає борт- інженер_____ А) Демонстрація реактивного руху в рідині. Б) Демонстрація реактивного візка. 3. Будова ракети Стюардеса. Про будову реактивної ракети нам доповідає командир літака __ А) Користуючись таблицею «Будова ракети» командир розповідає про будову ракети. Б) Штурман корабля демонструє на екрані монітора комп’ютера старт ракети ( використовує відеозапис фільму «Космос»). 4. Вивід формули для швидкості ракети Стюардеса. Яким чином можна змінити швидкість ракети? На це питання, мабуть краще всіх, знає відповідь штурман нашого літака ___ (Штурман літака виводить формулу для швидкості ракети). 5. Освоєння космосу. Внесок українських вчених у розвиток космонавтики. (Звучить музика групи «Спейс», зал затемнюється, вмикається прожектор.) Стюардеса. Космос! Він з давніх часів привертав до себе увагу людини, яка спочатку лише прагнула просто піднятися у повітря, щоб глянути з висоти на нашу планету. Та коли людина піднялася на висоту пташиного польоту і за допомогою техніки навчилася літати, її мрії сягнули вище – у недосяжні простори Всесвіту. Космос – він приваблює людину своєю загадковістю, своєю неповторністю, але найбільше він приваблює людину можливостями для її діяльності у космічному просторі. Свій внесок у розвиток космічної галузі зробили вчені різних країн і народів. Але наш розповідь сьогодні, в основному, про українців – творців ракетно - космічної техніки. Слово надається екскурсоводам – дослідникам галереї «Розвиток космонавтики. Україна – космічна держава». Розповіді учнів – екскурсоводів з тем (міні-проекти демонструються на екран за допомогою проектора): Засядько О.Д. – вітчизняний вчений у галузі ракетної техніки. 9. Леонід Каденюк – перший астронавт незалежної України. (Учень в українському вбранні читає вірш Т. Севернюк «… і слухає вся Україна», другий учень розповідає біографію Л.К.Каденюка). Стюардеса. Шановні пасажири! Щойно ви почули розповіді про вклад вчених, конструкторів у розвиток космонавти і з цієї інформації ми можемо зробити висновок – що наша держава Україна має потенціл і все необхідне для того, щоб дійсно називатися - космічною державою. Завершити нашу подорож, я хочу словами Леоніда Каденюка: «Відколи пам′ятаю себе, мрія здійнятися в міжзоряну височінь не покидала мене. А після тріумфального навколоземного польоту Ю.Гагаріна – стала моєю життєвою метою». Тож я хочу побажати кожному з вас спланувати свою життєву мету і нехай вона обов′язково здійсниться. Наша подорож завершується. Літак «ЗОШ 30/9» здійснює свою посадку. (Звучить запис гулу літака).
VІ. Узагальнення знань Інтерактивна вправа «Найрозумніший». Учні відповідають на запитання. 1. Який рух називають реактивним? 2. З яких основних частин складається ракета? 3. Від чого залежить швидкість руху ракети, за відсутності зовнішніх сил? 4. Від чого відштовхується ракета, розганяючись у космосі? 5. Наведіть приклади реактивного руху в природі. 6. Як гальмують космічний корабель? 7. Назвати прізвища відомих вам українських вчених, які зробили свій внесок у розвиток космонавтики. 8. Коли відбувся запуск першого штучного супутника Землі? 9. Коли відбувся перший політ людини в космос? 10.Назвати прізвище і дату здійснення польоту першого космонавта незалежної України. 11.Назвіть прізвище першої жінки-космонавта. 12.В якому році була здійснена перша висадка людей на Місяць? (Учні виставляють кількість набраних балів до листків самоконтролю). VІІ. Підсумки уроку 1. Інтерактивна вправа «Похвали себе сам за те, що … » (Учні ( за бажанням) хвалять себе за те, як вони працювали, чого вони навчилися на уроці). 2. Виставлення балів у листках самоконтролю ( Вчитель оцінює роботу учнів за вправу «Зміна ролей» і виступи учнів- екскурсоводів, асистенти роздають листочки з оцінками за фізичний диктант). VІІІ. Домашнє завдання: Опрацювати § підручника, підготувати повідомлення про М. Янгеля, В.Челомея, О. Засядько, П. Поповича, М. Яримовича та І. Богачевського.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |