Головна » Екологія |
Ігор БОГАТИРЬОВ, Керівник проекту “Стратегія інтеґрації України в Європейське Енергетичне Співтовариство” Екологічні стандарти ЄС: що чекає на Україну? Головне Приєднання до Європейського Енергетичного Співтовариства – головний фактор прискорення реформування енергетичних ринків України Впровадження екологічних стандартів ЄС – головний виклик реалізації Угоди Україною Уряд має якнайшвидше запровадити конкуренцію на енергетичному ринку, залучити приватні інвестиції в теплову генерацію та запровадити жорсткіші санкції до забруднювачів довкілля Чому важливо? Вступ України до Енергетичного Співтовариства Південно-Східної Європи та реалізація взятих країною зобов’язань дасть змогу підвищити ефективність і надійність електроенергетичного сектору, знизити його негативний вплив на довкілля У чому полягає проблема? Існує ризик зриву досягнених домовленостей між Україною та ЄС передусім через низьку готовність України до виконання Директиви 2001/80/EC, яка встановлює обмеження на викиди теплоелектростанцій Вартість дотримання директиви сягає, за деякими оцінками, до 12 млрд дол. євро Зіставлення національних та європейських нормативів Примітки: *P>1000 поширюються на енергоблоки електричною потужністю понад 50 МВт; ** P>500 – понад 160 МВт, *** - без урахування рівнів викидів на реконструйованому золоочисному обладнанні Таблиця 1. Співставлення європейських та національних вимог щодо викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з димовими газами від ТЕС І. Нові установки спалювання ІІ. Модернізовані установки спалювання Речовина, теплова потужність, МВт Нормативи викидів, мг/м3 Директива 2001/80/ЄС Наказ Мінприроди від 27.06.2006 №309 Наказ Мінприроди від 22.10.2008 №541 Зола P>100* 30 50 30 Діоксид сірки P>100 200 500 200 Оксиди азоту P>100 200 500 200 Речовина Теплова потужність, МВт Наявний рівень викидів Нормативи викидів, мг/м3 Директива 2001/80/ЄС Наказ Мінприроди від 27.06.2006 №309 Наказ Мінприроди від 22.10.2008 №541 Зола P>500** P Забруднення довкілля навколо ТЕС Дослідження свідчать про суттєве забруднення ґрунтів і повітря навколо ТЕС (у 20 км зоні) Наприклад, у дітей, які проживають у промислових районах з різними видами забруднення атмосферного повітря, індекс здоров’я в 2–3 рази нижче, аніж у дітей екологічно чистих районів; вони хворіють в 1,6 разу частіше Чому Україні важко виконати європейські вимоги (1) Застарілі технології виробництва енергії та захисту довкілля Неналежна експлуатація енергоблоків: низький рівень завантаження та робота у маневровому режимі Використання вугілля низької якості Чому Україні важко виконати європейські вимоги (2) Відсутність конкуренції на ринку енергетичного вугілля стимулює погіршення якості та підвищення ціни вугілля Центральні органи виконавчої влади не мають реальних важелів впливу на забруднювачів довкілля Важливі політичні рішення приймаються без належного аналізу наслідків і врахування позиції зацікавлених сторін Які є джерела інвестицій? Джерела фінансування заходів із запровадження екологічних стандартів існують, проте без зміни політики немає змоги залучати їх у повному обсязі: Кредитні ресурси Бюджетне фінансування, ФОНПС Приватні інвестиції Торгівля квотами Експорт електроенергії Досвід країн – нових членів ЄС Країнам ЦСЄ вдалося радикально знизити шкідливі викиди через: Зміни в енергобалансі та структурі економіки Розбудову адміністративної спроможності у сфері охорони довкілля Розвиток приватного сектору, який би відповідав екологічним вимогам Підвищення громадської обізнаності та сприяння участі громадськості Процес впровадження нормативів затратний і тривалий. Так, витрати Польщі оцінено у 12 млрд євро впродовж 20 років Терміни впровадження часто продовжуються: так, країни ЄС можуть запровадити перехідні періоди імплементації екологічних вимог (EurActiv 26/06/09) Аналіз зацікавлених сторін ТЕС (державні, приватні компанії) Постачальники сировини (вугілля) Виробники обладнання Уряд: Мінприроди, Мінпаливенерго, НАЕІ, МЗС, МОЗ Представники неурядових організацій Які варіанти для України? Пролонгація термінів впровадження європейських вимог Вчасне і повне виконання вимог за рахунок припинення роботи енергоблоків ТЕС, що не відповідають екологічним нормативам Зрив виконання зобов’язань, але без денонсації Угоди Що необхідно зробити? За будь-якого сценарію Україна має змінити власну енергетичну та природоохоронну політику: здійснити перехід на нову модель роботи оптового ринку електроенергії здійснити приватизацію підприємств теплової генерації запровадити жорсткіші санкції до забруднювачів довкілля (і заохочувати підприємства, які здійснюють природоохоронні заходи) Деякі ключові зміни у природоохоронній політиці Збільшити штрафи (у рази) за забруднення довкілля для електростанцій, але спрямовувати отримані кошти на запровадження природоохоронних заходів Забезпечити участь України у програмі ЄС “Розумна енергетика” (Intelligent Energy-Europe Program). Ця програма фінансує короткострокові проекти, спрямовані на досягнення енергетичних цілей ЄС та імплементацію політики протидії змінам клімату. Завдяки цій програмі Україна могла б навчитися методам розбудови спроможності ЦОВВ
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |