Головна » Біологія |
Мета: формувати в учнів поняття про здібності,вивчити природу,структуру, умови розвитку здібностей; вчити самостійно працювати з джерелами інформації; розвивати в учнів логічне,критичне мислення; вміння аналізувати. Синтезувати та узагальнювати матеріал; здатність до самоаналізу,самоспостереження; виховувати вміння спілкуватися. Обладнання: словник термінів з теми, тести,портрети видатних діячів науки, літератури, виставка учнівських робіт, музичні записи, картки з питаннями. Тип уроку: комбінований Хід уроку І.Емоційний настрій на плідну працю (музичний запис) ІІ. Мотивація та актуалізація учбової діяльності. Ми продовжуємо вивчати структуру особистості. Я рада бачити вас сьогодні. я бачу розумні обличчя та спокій у ваших очах. Для того щоб плідно попрацювати пропоную дати відповіді на питання: Тестування (взаємоперевірка) Готуючись до сьогоднішнього заняття я запропонувала вам презентувати своїм товаришам і гостям ваші досягнення в різних галузях діяльності – від навчальної до творчої. Як на вашу думку,що було умовами успішного виконання цих робіт? Учні: мотиви,знання,вміння, досвід,цілі,здібності тощо. Чи погодитесь ви з тим,що саме від ваших здібностей залежало,якою мірою ви оволодієте знаннями і вміннями для досягнення високих результатів у вашій діяльності? Учні: так Одже,тема сьогоднішньої зустрічі «Здібності. Схильності. Обдарованість» Що таке здібності? Яка їхня природа? Щоб розв’язати це питання.я пропоную вам дати аналіз результатів досліджень учених-психологів. ( виступ учнів від імен вчених) Виступ від імені Альфреда Біне та Френсіса Гальтона. Одже природа здібностей – біологічна чи соціальна? Клас поділяється на групи 5-7 осіб (на обговорення 3-5 хв) Учні оголошують результати дискусії. Чи погоджуєтесь ви з думкою групи? Отже. ви правильно зрозуміли, що здібності людини мають біосоціальну природу. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Спадковість дає людині певні психофізичні якості – розміри нервових центрів кори й підкорки, які відповідають за пам'ять,увагу – тобто задатки здібностей. Реалізація ж здібностей залежить від умов середовища,навчання,виховання. Проте, за сучасними дослідженнями,70% відмінностей у здібностях людей залежать від генетичних причин, 30% - від факторів середовища. Як на вашу думку,які ще умови, крім спадковості й середовища впливають на розвиток здібностей? Інтерактивна схема Яким же чином проявляються здібності в людей? Вони можуть проявитися і в дуже ранньому віці, і в зрілому,вони можуть бути специфічними і різнобічними. Впевнитися в цьому можна,досліджуючи біографії відомих людей. Видатних діячів науки, літератури, мистецтва. (Шевченко Т.Г.,А.Ейнштейн, Ломоносов М.В., Мендєлєєв Д.І., М.А.Римський-Корсаков - розповідь учнів про їх досягнення ). Згадуючи про цих видатних людей, ми називаємо їх здібними, талановитими, геніальними. Давайте визначимось відносно цих понять. У вас є словнички термінів. встановіть логічні зв’язки між поняттями, побудувавши логічний ланцюжок. ЗАДАТКИ ЗДІБНОСТІ ОБДАРОВАНІСТЬ ТАЛАНТ ГЕНІАЛЬНІСТЬ Чому я розмістила перелічені здібності у два рядки? Допомогти вам у цьому зможе робота над текстом підручника. Отже,за функціональними особливостями півкуль мозку, людей поділяють на правшів і шулік. Давайте з’ясуємо простими дослідами хто ви є? Дослід № 1 Не замислюючись переплетіть пальці рук. Великий палець якої руки зверху – та є провідною рукою. Дослід № 2 Візьміть ручку. Спробуйте націлитися на якийсь об’єкт і дивлячись обома очами. Закрийте одне око,потім інше, якщо зміщення при закриванні лівого ока в лівий бік – ліва півкуля відома, якщо в правий - права півкуля відома. Дослід № 3 Схрестіть руки на грудях ( поза «Наполеона») – ведуча рука лягає зверху. Дослід № 4 Почніть аплодувати – активно переміщується провідна рука. Дослід № 5 Якщо в людини ліве вухо більше за праве - досягає успіху у точних науках. Якщо праве вухо більше – перед вами – природжений гуманітарій. Отже розумові здібності переважають більше у правшів, художні – у шулік. Логічний стиль мислення – у правшів, а конкретно - образний – у шулік. Але слід пам’ятати,що до 20 років мозок людини має здатність до пластичності і ви можете розвинути будь-які здатності. Давайте повернемося до записів на дошці і з’ясуємо,як проявляються перелічені здібності – чи тільки в одному. чи в багатьох видах діяльності? Учні: І так,і так. Таким чином, якщо здібності проявляються у багатьох видах діяльності (у навчанні, праці, грі тощо), то їх називають – загальними, а якщо в окремій діяльності – спеціальними. Відомо. що здібності мають два основні рівні прояву – репродуктивний (коли людина відтворює те, що вміє ) і творчий. В якому випадку можна сказати, що людина має творчі здібності? Учні: Коли вона генерує нові ідеї, знання, вміння, навички, використовує їх в нових ситуаціях, має свої власні судження, здатна фантазувати. Чи є саме ви творчими людьми? У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою особистого щастя і професійного успіху. На жаль більшість людей упевнена, що здатність творити – вроджена і її не можна розвинути. Щоб дізнатися, чи є у вас творча жилка, спробуйте згадати свої власні творчі досягнення. Велику коробку, яка перетворилася на будиночок, незвичайну фігуру зі снігу…Ось перед вами пластилін, з якого виліплюєте черв’яка з натхненням Родена або Мікеланджело. Згадали своє захоплення життям і бажанням експериментувати, грати? З роками ми всі приходимо до одного результату: наш творчій рівень помітно знижується – нам стає не цікаво лазити по деревах, будувати замки з піску. Іронія долі у тому, що кожен з нас – природжений художник, поет, музикант, експериментатор. Згадайте розмаїття барв фломастерів, олівців, якими ми користувалися в дитячому садочку! У доросле життя ми вступаємо з одноразовою ручкою в кишені. Усі кольори всихають до синього, як і наші творчі здібності. Що ж підтримує вогонь творчості? Ми зробимо декілька кроків По творчих,майбутніх сходах Побачим свої дарування Відчуєм великі пригоди… (робота у групах по витягнутим завданням на кольорових картках) І крок – «Стати дитиною» ІІ крок – «Оживити слово» ІІІ крок – «Здобути нові враження» ІV крок – «Зробити собі подарунок» Групи презентують свої наробки. Я дуже рада, що ви всі є обдарованими дітьми, бажаю вам наполегливо розвивати й далі свої здібності. А щоб підсумувати наше заняття пропоную роботою над проблемними питаннями: Чи згодні ви з твердженням,що швидкість виконання завдання є показником здібностей? Підсумок Сьогодні на занятті ви впевнилися,що кожний з вас є індивідуальністю і має свої власні здібності,уподобання, своє сприйняття й розуміння світу. Тому кожен з вас є унікальним і неповторним. Саме в цьому і полягає цінність кожного окремого людського життя. Домашнє завдання: прочитати параграф 83,84
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |