Головна » Біологія |
Тема. Захворювання органів дихання. Освітня мета: ознайомити учнів із захворюваннями органів дихання; розкрити шляхи передачі хвороб дихальних шляхів, навчити основним правилам гігієни дихання; пояснити шкідливу дію паління, пилу тощо на органи дихання і організму в цілому. Розвиваюча мета: з'ясувати фізіологічні основи профілактики захворювань органів дихання; розширювати науковий світогляд; формувати всебічно розвинену особистість; розвивати пам'ять, мову, логічне мислення, вміння узагальнювати, вибирати головне, аналізувати і робити висновки. Виховна мета: виховувати в учнів дбайливе ставлення до свого здоров'я; додержуватись загальних гігієнічних правил; уміти проводити профілактичні заходи і застосовувати народні методи лікування, загартовувати організм; систематично займатися дихальними вправами і спортом; здійснювати екологічне і естетичне виховання. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: таблиці "Органи дихання" та "Гігієна дихання", малюнки хвороб, роздатковий матеріал, схеми - опори. Хід уроку Організаційна частина. (2хв.) Актуалізація опорних знань учнів. (8хв.) Диференційоване письмове опитування. Знайди помилки в тексті Трахея не тільки повітроносний орган, а й орган утворення голосу. Знайди пару Органи 1. Легені. II. Трахея. III. Носова порожнина. IV. Гортань. V. Носоглотка. VI. Бронхи. Будова 1. Поділяється на дві половинки, три звивисті ходи. 2. Є скупчення лімфатичних вузлів-мигдаликів. 3. Містить голосові зв'язки, надгортанний хрящ. 4. Складається із 16-20 хрящових півкілець, з'єднаних між собою, задня стінка утворена сполучною тканиною. 5. Правий ділиться на 3 гілки, а лівий на 2. 6. Невеликі парні органи, які займають майже всю грудну порожнину. Усне опитування. 1. Найбільший хрящ гортані...? 2. Гортань переходить в...? 3. Легені вкриті...? 4. Поперек гортані розміщені...? 5. Найтонші бронхи...? 6. Вміст кисню у вдихуваному повітрі...? 7. Збільшення об'єму легень, заповнення їх повітрям...? 8. Чхання і кашель це...? 9. Життєву ємність легень визначають...? 10. Під час повітря вхід до гортані закривається...? 11. Простір між легеневою плеврою заповнений...? 12. Бронхіоли закінчуються...? 13. Між голосовими зв'язками є...? 14. Дихальні рухи регулюються...? 15. Зменшення об'єму легень, вихід повітря з легень...? 16. Вміст вуглекислого газу у видихуваному повітрі...? 17. Дихальний центр збуджується під впливом...? 18. У плевральній порожнині тиск...? 19. Черевний тип дихання у...? 20. Під час вдиху діафрагма...? 21. У ній повітря зігрівається, охолоджується, очищується,...? 22. Судина, по якій кров рухається від легень до серця називається...? 23. Повітря, яке можна вдихнути після спокійного вдиху називається...? Мотивація навчальної діяльності. (1хв.) Вправа "Візуальне дихання " Ви повільно вдихаєте і видихаєте повітря, відчуваючи, як воно потрапляє до ваших легень... Зовсім невелике зусилля людини - дихання, але яке воно важливе для життя. Ви повільно вдихаєте в себе сонячне світло, і ваші легені, наповнюючись, починають світитися ніжно-блакитним сяйвом... З кожним вашим вдихом кров із вдячністю приймає кисень, і мерехтливі червоні хвилі несуть світло до вашого серця... І серце також наповнюється пурпуровими хвилями світла. Воно штовхає кров, насичену киснем, угору. І ваш головний мозок починає світитися, як біла хмаринка. Посміхаючись вам, він надсилає світло вниз спинним мозком, і ви відчуваєте, як світло золотими дзвониками розливається по нервах, які пронизують усе ваше тіло. Вдих-видих... Вдих-видих... Проблемне запитання. (1хв.) Що ви відчули? Чи завжди людина відчуває те саме? Чому? Якщо у мене болить голова, горло, ломить все тіло, нема апетиту - то що це за хвороба? Повідомлення теми й мети уроку. Новий матеріал. (23хв.) Віруси, бактерії, пил та різні алергени затримуються слизовою оболонкою верхніх дихальних шляхів і видаляються з них разом із слизом. Більшість мікроорганізмів при цьому гине. Частина з них, потрапивши в органи дихання, може спричинити різні захворювання. 1. Грип. Грип спричиняють мікроскопічні віруси, які містяться в слизі, який виділяється з носової порожнини хворих. Під час чхання й кашлю мільйони невидимих для ока краплинок з вірусом потрапляють у повітря, а з відтіля у дихальні шляхи людини. Ця вірусна інфекція проявляється гарячкою, ознобом, болем голови, болем у м'язах, кашлем. Іноді розвивається пневмонія. Існує три основних типи вірусів: А, В і С. Оскільки віруси можуть змінювати свою структуру, імунітет до вірусу одного типу неефективний стосовно вірусу іншого типу. Ця хвороба може бути загрозливою для життя дітей та осіб похилого віку. Ангіна. Ангіна - це гостре запалення слизової оболонки зіва та піднебінних мигдаликів, розташованих у глотці. Це захворювання спричинюється стрептококами, стафілококами або вірусами. Ознаки хвороби: біль у горлі під час ковтання, підвищена температура тіла. Можливе утворення гнояків на мигдаликах. Ангіна дає тяжкі ускладнення (ревматизм, вади серця). Дифтерія. Дифтерія - тяжке інфекційне захворювання, збудником якого є дифтерійна паличка. Вона уражає слизову оболонку зіва, гортані, трахеї й навіть носа, а її отрута розноситься кров'ю по всьому організму і спричиняє його отруєння. Лікувати це захворювання дуже тяжко, тому, щоб запобігти цьому захворюванню, людям вводять протидифтерійну вакцину. Профілактика: 1) в період епідемії необхідно проводити вакцинацію; 2) у цей час не бажано відвідувати людні місця (концертні зали, театри...); 3) дотримуватись правил гігієни; 4) загартовувати свій організм; 5) добре харчуватися. Трахеїт. Трахеїт - це запалення слизової оболонки трахеї. Його ознаки - дертя у горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю в зіві та за грудиною, голос стає хрипкий. Бронхіт. Бронхіт - це запалення бронхів з переважним ураженням слизової оболонки, у якої під час набрякання просвіт бронхів зменшується в результаті виділення слизу. Воно може виникати як ускладнення інфекцій верхніх дихальних шляхів або супроводжує грип та інші захворювання. Це захворювання спричинюється вірусами або бактеріями і проявляється вологим кашлем, гарячкою, а іноді незначними хрипами. Може перейти в хронічний бронхіт або пневмонію. Пневмонія. Пневмонія, або запалення легенів, - гостре інфекційне захворювання під час якого запалення виникає у найменших бронхіолах та альвеолах. Уражаються легені. Пневмонія спричиняється вірусами та бактеріями, іноді грибками та найпростішими. Ранні симптоми: озноб, гарячка, пітливість, біль у м'язах та суглобах, біль голови. Згодом з'являється кашель, біль у грудях та задишка. Чарівні точки Для того щоб людина не хворіла можна робити "точковий" масаж. Туберкульоз. Збудник туберкульозу - туберкульозна паличка (або паличка Коха - яка була відкрита у 1882році німецьким вченим Робертом Кохом), яка найчастіше уражає легені, а також всі тканини організму людини(очі, кістки, шкіру...). Передається повітряно-крапельним шляхом (кашель, чхання, пил), особисті речі хворого, непастеризоване молоко хворих корів. Кожен інфікований може заразити в середньому 20 осіб на рік. Хворіють ті люди, в яких ослаблена імунна система, які вживають алкоголь, наркотики, тютюн, погано харчуються, інфіковані ВІЛ або хворі на СНІД. Щосекунди в світі мікобактерією туберкульозу інфікується 1 людина. Щорічно від туберкульозу вмирає 2млн. осіб і близько 8млн. занедужують. Симптоми туберкульозу легень: кашель, підвищена температура тіла (до 37,5), втрата апетиту, втомлюваність, пітливість, біль у грудній клітці, задишка. ТБЛ виліковується якщо вчасно звернутись до лікаря. Плеврит. Плеврит - це запалення плеври, яке може бути наслідком інфекцій пневмонії або туберкульозу. Воно призводить до накопичення рідини у просторі між двома листками плеври. При значній вираженості процес спричиняє задишку. Іноді потрібно видаляти рідину за допомогою голки чи дренажу. Астма. Астма - це алергічне захворювання, яке проявляється задишкою і хрипами різного ступеня вираженості, що зумовлене звуженням дихальних шляхів, в зв'язку з накопиченням у крові та тканинах алергенів. Алергенами можуть бути пил, шерсть тварин, пилок рослин, хімічні речовини, косметичні засоби, медикаменти тощо. Алергічна астма часто розвивається в дитинстві і може супроводжуватися екземою. Захворювання зумовлені пилом. Чистота повітря, його властивості мають велике значення для здоров'я дітей та підлітків. Перебування в погано провітрюваних приміщеннях призводить до погіршення функціонального стану організму, сприяє захворюванню на цілий ряд хвороб. В навчальних приміщеннях, де перебуває велика кількість людей, особливо в кінці навчального дня, в повітрі збільшується концентрація вуглекислого газу, аміаку, інших продуктів життєдіяльності, зростає кількість мікроорганізмів та пилу, підвищується температура і вологість повітря. Все це знижує працездатність і пригнічує життєдіяльність людини. Тому учні провітрюють клас кожну перерву, а на великих перервах роблять вологе прибирання. Вдихаючи частинки пилу - вони потрапляють в легені і через декілька років призводять до рубцювання легень. 11.Захворювання спричинене курінням. Тютюновий дим містить близько 5тис. різних речовин, багато з яких ще не вивчені, у ньому до 600 токсичних компонентів, що мають шкідливий вплив на організм людини і більше 15 канцерогенних. На чистій хустинці, якщо через неї видихнути дим від цигарки, залишиться коричнева пляма. Встановлено, що в 1см цього диму є 200-500млн. часток сажі. Всі ці речовини потрапляють в альвеоли, які з часом розтягуються і розриваються. Ми провели маленький дослід: взяли хустинку, потім попросили перехожого, щоб він видихнув на неї дим із цигарки. На хустинці залишилася коричнева пляма. Це підтверджує висновок вчених: в 1см3 понад 100-150 мільйонів частинок сажі. 12.Рак легень. Причиною раку легень є тютюновий дим, перероблені нафтопродукти, вихлопні гази автомобілів, але здебільшого(87%) є куріння. Багато сполук, що вдихаються, стимулюють ріст нетипових клітин у легенях. Нормальні бронхи вистелені шаром циліндричного епітелію з війками. Під ним розміщені базальні клітини, які постійно діляться заміщуючи уражені клітини. Поверхня зволожується слизом. Через певний час циліндричні клітини сплющуються та перетворюються на плоскоепітеліальні, поступово втрачаючи війки. Намагаючись замінити пошкоджені поверхневі клітини, базальні клітини змінюються та інтенсивно розмножуються, в результаті деякі з них стають пухлинними клітинами. Пухлинні клітини починають витісняти нормальні клітини. Якщо вони руйнують базальну мембрану, починається метастазування з розвитком нових пухлинних вузлів. Самостійна робота по підручнику Профілактика захворювань органів дихання (ст. 93) Правильне дихання. Діафрагмальне дихання. Вдихати на повну глибину надуваючи живіт. Легке дихання через ніс. Вдих швидкий і короткий, видих - довший, підтягуючи передню стінку. Омолодження організму правильним диханням. Мета: очищення організму від шлаків, що накопичуються в клітинах протягом ночі; поліпшення кровообігу; підвищення тонусу організму та нормальної роботи нервової системи. Глибоке дихання з переміщенням діафрагми на 3-4см. Діафрагма стискає, масажує печінку, селезінку, кишечник та інші органи черевної порожнини. Внаслідок цього діафрагма ліквідує застій жовчі, полегшує її вихід в тонкукишку, поліпшує кровообіг органів черевної порожнини та її функцій. Стискаючи всі кровоносні та лімфатичні судини, діафрагма випорожнює венозну систему і виштовхує кров і лімфу вгору. Узагальнення та систематизація вивченого на уроці. (5хв.) Самостійна робота заповніть таблицю «Захворювання органів дихання» Рефлексія. (1хв.) 1.Що на уроці було головним? 2.Чого ви навчилися? 3.Дайте відповідь на проблемне питання. IX. Підсумок уроку та виставлення оцінок. (2хв.) X.Домашнє завдання. (1хв.) Вивчити відповідний параграф. Порада лікаря хворому з роману М. Павленка "Щастя". (1хв.) "- Ваша хвороба вимагає простих ліків - повітря. Побільше його - і наяву, й уві сні. Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурмани... " Виконуйте ці поради, використовуйте знання про дихальну систему - і ви завжди будете здорові.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |