Головна » Біологія |
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми: « Опора і рух». Мета: Актуалізувати та узагальнити знання про будову, функції та властивості опорно-рухової cистеми; показати значення рухової активності для здоров’ я людини та її гармонійного розвитку; розвивати нестандартність мислення, уміння порівнювати, узагальнювати; спостережливість та увагу; формувати практичні навички роботи з електронними носіями; формувати бажання займатися спортом, берегти своє здоров’ я; особисті якості: уваги й поваги один до одного. Обладнання: мультимедійний проектор, методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку», мікроскопи, мікропрепарати м’язової, кісткової, хрящової тканини; роздатковий матеріал. Тип уроку: узагальнення та систематизація знань. Форма проведення: інтелектуальний марафон «Підкорення вершини». Методи проведення: словесні, репродуктивні, творчі, частково-творчі, пошукові. Хід уроку І Організаційний етап. Готовність учнів до уроку, створюється робочий настрій. ІІ Мотивація навчальної діяльності (звучить космічна музика). Вчитель: Невидима була в земному стаді Суцільний лід, що сунув з полюсів Стіснив життя, Яке буяло в долах. Тоді вогонь багаття спалахнув, Оповістивши звірів про людину. (М. Волошин) Прийом «Здивуй» Хвилинка цікавої інформації. Вчитель: Визначити час появи людини на Землі нелегке завдання. Та вченим це вдалося зробити. Коли людина вмирає її закопують у землю. Тіло згниває, а кістки не стлівають. Під час розкопок при добуванні будівельних матеріалів ( піску, вапняку, мармуру ) люди знаходили кістки, за ними визначали геологічний вік людини і починали їх вивчати. Історія вивчення скелета Повідомлення учня - Давньогрецький вчений – філософ Демокріт сам збирав кістки на цвинтарі, щоб вивчати скелет. - А відомий римський лікар Клавдій Гален примушував своїх учнів приносити кістки мерців. Він здійснив подорож до Александрії, щоб вивчити єдиний, який був на той час скелет. - На початку XVІІІ ст. Петро I закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії і помістив їх у музей, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає «Кабінет рідкісних речей». Вчитель: З повідомлень ви зрозуміли, що скелет є системою, яка найпершою почала вивчатися і найкраще вивчена, тому тема «Опора і рух» вивчається першою в курсі «Біологія людини».
Сьогодні урок узагальнення та систематизації знань з цієї теми: Повідомлення мети та завдань уроку. Епіграф уроку «Не силою треба боротися, а вмінням» Цей урок ─ підсумок ваших знань і вмінь. ІІІ Актуалізація опорних знань. Є дві гіпотези виникнення людини: креоціаністична та еволюційна. А які фактори вплинули на формування виду Людина розумна ( Homo Sapiens)? Фактори антропогенезу Біологічні соціальні Спадковість праця Мінливість мислення Боротьба за мова Існування суспільний Пр. добір спосіб життя Як ці фактори вплинули на особливості формування скелету людини? В зв‘язку з прямоходінням Пов’язані з трудовою діяльністю 1. S-подібний вигин хребта 1. Будова кисті: великий палець протистоїть 2. Грудна клітка розширена в боки усім іншим 3. Таз розширений і має форму чаші 2. Мозковий відділ черепа переважає 4. Масивність і міцність кісток лицьовий 5. Склепіння стопи А які м’язи розвинулись унаслідок прямоходіння? ( Трапецієвидний, тазового пояса, особливо сідничний) В зв’язку з випрямленням людини, сформувалась властива їй ОРС, яка повинна забезпечити певні функції в організмі. Метод « Асоціації» З застосуванням прийому мнемотехніки З якими функціями ОРС асоціюються малюнки, висвітленні на екрані? 1. Автомобіль в русі ( рухова) 2. Стовпи ЛЕП ( опорна) 3. Парасолька (захисна) 4. Крапля крові (кровотворна) 5. Депо ( депонуюча) Учні називають функції ОРС за асоціаціями та розкривають зміст кожної з них. Вчитель: Ми припиняємо сходження до вершини. Зупинка на відпочинок. Зупинка: « А чи знаєте ви що …? Повідомлення учня: А чи знаєте ви що…? - Майже половина всіх кісток людини міститься в зап’ястях та ступнях. - У тілі немовляти 300 кісток, а у - дорослої людини-206. - Діти народжуються без колінних чашечок, вони з’ являються тільки у віці 2-6 років. Вчитель: А що ми отримаємо, якщо всі 206 кісток організму людини поставити в тому порядку, в якому потрібно? ( скелет) А чи в усіх багатоклітинних він є? Під час відпочинку на морі спостерігали таку ситуацію: 5 річний Вовка лювив медуз, здавлював їх у руці і викидав на берег. На зауваження дорослих навіщо ти вбиваєш медуз? Відповідав, що він їх не вбиває, а тільки ловить. Він не розумів, що медузи живі істоти. Ні ніг, ні голови, як же вона пливе, якщо море її кидає як тріску? Дійсно, її рухи малопомітні і сама вона переміщуватись майже не може. Чому? Відповідь учнів: тому що в неї немає скелета. Вчитель: Людина і більшість тварин переміщується завдяки скелету. Які є типи скелетів? Встановити відповідність ( робота в парах) ( малюнки тварин на екрані проектора) Типи скелета Тварини 1. Гідроскелет черви круглі, кільчасті 2. Зовнішній комахи, ракоподібні, молюски 3. Внутрішній птахи, звірі, людина. ІV. Систематизація та узагальнення знань Вчитель: Кістки скелета з’єднані між собою, утворюючи кісткову систему (скелет) Вправа: « Три журналістські запитання» (Робота в малих групах - 3 чол.) Спробуйте дати відповідь на три запитання Як? Де? Чому? з’єднані кістки скелета 1 група ( Як?) 2 група (Де?) 3 група ( Чому?) Нерухомо кістки черепа захист Напіврухомо хребці хребта нахили, повороти, Рухомо суглоби розгинання, згинання, повороти Вчитель: 206 кісток. Чимала цифра! Рубрика: « Анатомія в цифрах» (Поставте пропущену цифру замість крапок) 1. Хребет скла дається з… хребців ( 33-34) 2. Шийних хребців… (7) 3. Грудних … (12) 4. Грудна клітка складається з грудини і… пар ребер (12) 5. Скелет голови має … рухому кіску (1) 6. Мозковий відділ черепа має обсяг… (1500) 7. Хребет має … вигини (4) 8. Кістки ростуть до… років (25) 9. Мінеральні речовини становлять … відсотків (70) 10. … органічні… (30) Вчитель: Діти ви неодноразово чули такий вислів « Азбука – до мудрості дорога» Кожна кістка має своє місце і назву. Вправа «Абетковий біологічний суп» Ігровий момент «Назви мене» ( Учні по черзі витягують з кошика літеру – називають кістку на дану букву та вказують її місце розташування на скелеті) ( Стегно, гомілкова, плечова, фаланга, носова, лопатка, ключиця, хребець, ребра, щелепа) Попередньо здобуті знання є фундаментом для надбудови нових знань. Встановити взаємозв’язок знань з попередньою темою допоможе метод «Кубування». Вправа «Розумний Куб» ( на кожній із граней куба написано одне з питань, за яким можна дати характеристику об’єкта, провести аналіз. Учень кидає куб і відповідає на запитання, яке йому випало на певній грані) Об’єкт ─ орган(рука) 1. Яку структуру зображено на малюнку? ( частину організму, орган, руку) 2. Яка будова характерна для неї? ( плече, передпліччя, кисть) 3. Які функції характерні для цього органа? ( рух, трудова діяльність) 4. Які тканини переважають у цьому органі? (М’язові скелетні, сполучна кісткова) 5. Які тканини утворюють руку? ( епітеліальна, нервова, м’язова, сполучна) Висновок: Рука – орган ОРС. Має своє місце, будову, виконує певну функцію, утворений тканинами різних типів. Освіченість людини – глибина її знань в певних галузях визначається вмінням оперувати термінами. Методичний прийом «Передай естафету – склади запитання» «Правильна постановка запитання свідчить про рівень ознайомлення з предметом» (Ф. Бекон Посвята королю…) Сформулюйте запитання до слів у заповненому кросворді. (один учень ставить запитання і називає того, хто має знайти цю відповідь у кросворді «Опора і рух») Вчитель: В мене запитання-загадка. Хто вранці ходить на 4-х, вдень на 2-х, а ввечері на 3-х ногах? (дитина, доросла людина, стара з палицею) Чому?(Відповідь учнів) З віком кістки змінюються. Першочергового значення у зміні структури кістки відіграють м’язи. За поверхнею кістки можна визначити, як були розміщені й розвинуті прилеглі до них м’язи. Вчитель: Це дає змогу реставрувати м’язову систему, і покриваючи її штучною шкірою, відновити зовнішність людини, від якої зберігся скелет. Так були створені скульптурні зображення князя Ярослава Мудрого царя Івана Грозного адмірала Ушакова (ученим М. М. Герасимовим) Зовнішність визначає форму м’яза, а робота ─ схована у його мікроскопічній будові. Розгляньте мікропрепарати м’язової тканини, які структури ви там розпізнали Прийом «Біотер» Розмістіть поняття за об’ємністю. Від менш часткового до більш загального: М’язове волокно. Назвіть п’ятизначне число відповідь Найоб’ємніше поняття(м’яз) Найменш об’ємне(протофібрили) М’язи – друга частина ОРС. Посмішка дитини, тремтіння дівчинки на першому побаченні, світові рекорди зі спорту – все це рух м’язів. ІV. Застосування набутих знань (кліп до пісні В. Леонтієва «Зеленый свет») Рух – це життя, здоров’я. Найнебезпечнішим для людини є малорухливий спосіб життя – гіподинамія. Вплив гіподинамії на здоров’я людини Імітаційна гра «Симпозіум лікарів» Ваше завдання скопіювати у спрощеному вигляді процедуру, що існує у справжньому науковому житті. З’ясувати вплив гіподинамії на різні системи органів Учні отримують стікери з написами: Лікар-спеціаліст Кардіолог Ендокринолог Ортопед Невролог Фтізіатр Гастроентеролог Імунолог Прийом «Думка - речення» Висловіть одним реченням думку про небезпечність гіподинамії. Гіподинамія – це бездіяльність і хвороби; ─ приводить до стресів; ─ це хвороба цивілізації; ─ це грізна тінь недостатньої рухової активності. Альтернатива гіподинамії – рухова активність, яка удосконалює силу, витривалість, швидкість, спритність. Технологія творча лабораторія «Аргумент» Д/з було розробити комплекс вправ для фізкультхвилинки, коментар до кожної, (на які групи м’язів вони розраховані), у чому їх ефективність. (2-3 учні проводять фізкультхвилинку) Цитата для роздумів Мадам Тюссо (директор першого музею воскових фігур) заявила: «Рух здатний за своєю дією замінити будь-які ліки, але жодний лікувальний засіб не здатен замінити дію руху». Технологія «Мозковий штурм» Як ви розумієте цей вислів? (робота в групах) (Рух – це ліки; кращі пігулки від ожиріння – це спорт; чим більше рухаєшся, тим менше хворієш; лежачи на ліжку і ковтаючи пігулки – серце не вилікуєш) Часто рухова активність може бути причиною травм ОРС. Рубрика «Спорт і травми» Ігрова вправа «Інтерв’ю» Уявіть себе на місці відомого спортсмена. Вам задали питання: Які можливі ушкодження скелета та м’язів у людей, які займаються вашим видом спорту? (фотографії відомих спортсменів) А. Шевченко (футболіст) Л. Підкопаєва (гімнастка) В. Кличко (боксер) М. Шарапова (тенісистка) Якщо ви виявите бажання спортом зайнятися, які навантаження для себе обрати? ВУЗЛИКИ НА ДОРОГУ Травми виникають, але не часто, бо кістки та м’язи побудовані так, щоб якнайменше травмуватися. Біоніка і організм людини Проблемне запитання Чи знаєте ви, що Ейфелева вежа є аналогом великої гомілкової кістки. Висота вежі – 300 м, вона містить 15 тис. балок, 25 млн. заклепок. Чому вежа є такою міцною? (дослідницько-пошуковий метод) вирішення проблеми І гр. Що таке біоніка? ІІ гр. Які структури кістки є аналогом балок і заклепок? (15 тис. металічних балок являють собою кісткові пластинки кісток скелету людини, які утворюють переплетіння трабекули) Винахідницька задача Метод Кейс-стаді Проблемна ситуація на основі фактів із реального життя. Задача Ф. Зусманович розробив метод лікування артерій, що закупорюються. З’ясувалося, що в людей, які зламали ногу, в якій були закупорені артерії, кругообіг у нозі відновлюється, ростуть нові судини. У такий спосіб можна лікувати хворобу, але треба ламати ногу! Після зрощування перелому припиниться судинна реакція. Доведеться ще раз ламати ногу? Як бути? І гр. Протиріччя Кістку треба ламати, щоб спрацювала захисна реакція організму – збільшення кількості кровоносних судин. І не можна ламати, щоб людині не було боляче. ІКР (ідеальний кінцевий результат) Організм сам вмикає захисні механізми, але при цьому нога не зламана. Використайте прийом копіювання – «зімітуйте» перелом ноги. Відповідь. Лікарі запропонували висверлити невеликі шматочки в різних ділянках кістки – у результаті в цю зону притікає більше крові. При цьому ушкоджувалася тільки зовнішня кортикальна пластинка, а міцність кістки не порушувалась, крім цього, до кістки діставалися через біологічно активні точки (точки акупунктури), відповідальні за кровообіг, що ще більше посилює вплив на кровоносну систему. 99% людей після операцій відчувають поліпшення. V. Підсумок уроку Вчитель: Я думаю, ми з вами сьогодні на уроці майже дісталися до вершини, якщо на основі здобутих знань можемо вирішувати важливі проблеми, розгадувати кросворди з теми «ОРС» Прийом міні-клоуз-тест Що таке опорно-рухова система? ОРС – це опора і рух. ОРС – ейфелева башня організму. ОРС – система кісток і м’язів, що взаємоузгоджено працюють. ОРС – система, що дає можливість кожній людині пізнати світ. VI. Рефлексія Підсумкова формула – доповни речення 1. Для мене цей час… був справжнім сходженням, випробуванням. 2. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм. 3. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору. 4. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще. 5. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини. VII.Оцінка уроку Діти! Пропоную продемонструвати своє ставлення до уроку – у формі рухів: присісти – дуже низька оцінка злегка присісти – невисока звичайна поза – задовільна руки зігнуті в ліктях – гарна руки підняті догори – висока оцінка VIII. Оцінення учнів Оцінюють присутні експерти. В кого з учнів є Х-фактор («4» голоси – 12; «3» голоси – 9; «2» голоси – 6; «1» голос – 3)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |